موسیقی و پاندمی؛ ما آماده‌ایم!

اگرچه چهره کووید- 19هنوز به‌درستی در قاب هنر به تصویر درنیامده اما پاندمی‌های جهانی از زمان مرگ سیاه در قرن 14تا امروز، مورد توجه برخی هنرمندان به‌ویژه موسیقی‌دانان و آهنگسازان بوده است که یکی از معروف‌ترین آنها، اُپرای La Bohème «جاکوموپوچینی» است که شخصیت اصلی او از سل رنج می‌برد یا موسیقی کرال «فانی مندلسون» که درباره بیماری وبا ساخته شده است. پیش‌تر چندین نوازنده دوره رنسانس نیز به پاس «سن‌سباستین» محافظ طاعون سیاه، آثاری را ساختند. به این معنا بسیاری معتقدند که در دوران همه‌گیری بیماری، روح حاکم بر موسیقی می‌تواند به کمک بیماران بیاید که این نوعی تأکید بر فرایند موسیقی درمانی است.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، حال پاندمی کرونا موقعیت دوگانه‌ای را در مقابل هنر موسیقی قرار داده است. از طرفی صنعت موسیقی که وابستگی مطلقی به برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌ها و اجراهای زنده دارد، درآمد سالانه 50میلیارد دلاری خود را پیرو گزارش 2021ورلد اکونومیک فوروم از دست داده و از سوی دیگر توجه به حوزه‌های اجرای مجازی و آنلاین نزد پیشروان این هنر نمود بیشتری پیدا کرده است.

ما اعتقاد داریم
در اوج جولان کرونا، برخی برگزارکنندگان رویدادهای موسیقی نظیر ژان پل رولان امیدوار بودند که در هنگامه این همه‌گیری هم کمی شبیه قبل به اجرای برنامه بپردازند. به همین منظور اواخر سال قبل بیانیه‌ای با عنوان «ما اعتقاد داریم» On y Croit را منتشر کردند که به امضای 120هنرمند موسیقی هم رسید تا عزم خود را در احیای برپایی جشنواره‌ها و کنسرت‌های موسیقی به شکل کلاسیک آن نشان دهند. آنها معتقد بودند چالشی که تا پایان سال 2021و شاید بعد از آن هم در انتظار مردم جهان است، قابل توجه بوده اما قابل غلبه است و ما آماده‌ایم.

پس از این بیانیه، در فروردین 1400یک کنسرت راک آزمایشی با حضور 5000تماشاگر با ماسک اجباری و بدون رعایت فاصله اجتماعی در شهر بندری بارسلون برگزار شد؛ با این ایده که چگونه می‌توان با کووید- 19زندگی و کنسرت‌ها را به روشی کاملاً ایمن سازماندهی کرد.

تور کنسرت موسیقی بی‌وقفه رولکس هم از دیگر ایده‌های دوران پاندمی کرونا بود که با حضور برخی خوانندگان مطرح در شهرهای مختلف اروپا برگزار شد. ازجمله دو خواننده معروف تنور «رونالدو ویلازون» مکزیکی و «خوان دیه‌گو فلورز» ایتالیایی که در کاخ گارنیه پاریس و شهر ساحلی پیزارو به اجرای برنامه پرداختند. جمعی از ستاره‌های دنیای موسیقی جهان نظیر پل مک‌کارتنی، آندره‌آ بوچلی، التون جان، سلین دیون و اعضای گروه رولینگ استونز هم در حمایت از کارکنان بخش بهداشت و درمان، کنسرت مجازی «یک دنیا: با هم در خانه» را برگزار کردند. آنها با توجه به اجرای قرنطینه سراسری، از خانه‌های شخصی خود برای علاقه‌مندان به اجرای موسیقی پرداختند و 35میلیون دلار کمک برای مقابله با شیوع ویروس کرونا جمع‌آوری کردند. گروه محبوب کره‌ای B.T.S نیز یک کنسرت آنلاین اینترنتی برگزار کرد که بلیت‌فروشی آن به رقم 20میلیون دلار رسید!

خوانندگان ایرانی هم در این مدل اجرای موسیقی آنلاین سهیم بودند و چهره‌هایی چون گرشا رضایی، سینا سرلک، حمید حامی، رضا یزدانی، حمید عسگری، رضا صادقی، مهدی یغمایی و برخی دیگر هم به اجرای برنامه‌هایی پرداختند که البته بیشتر آنها فاقد کیفیت لازم بود و خیلی زود هم از سکه افتاد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : پژوهش ارتباطی،روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل