داتیکا- نتایج یک پژوهش که توسط تیم تحقیقاتی داتیکا درباره میزان رضایت از شبکه دانش آموزی شاد و با روش تحلیل محتوا صورت گرفته نشان می دهد علی رغم بی توجهی مسئولان آموزش و پرورش به ناکارآمدی این سامانه و پس از گذشت ماه ها از راه اندازی انحصاری آن، همچنان حجم گسترده ای از نارضایتی ها پابرجاست. آیا راهکاری برای ایجاد فضای رقابتی برای حضور پلتفرم های جایگزین و یا رقیب وجود ندارد یا انگشت ذینفعان شاد در گوششان فرو رفته؟
به گزارش داتیکا، آخرین هفته مهرماه سال جاری بود که وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در خصوص سامانه شاد فضایی جهت تبادل نظرات فراهم کرد و با حجم گستردهای از انتقادات مردمی از این سامانه همراه شد.
در تحلیل محتوای نظرات کاربران ۳۴۰۰ کامنت از پست وزیر ارتباطات که به سامانه شاد مرتبط بودند گردآوری و مورد پایش قرار گرفت. بر همین اساس مهمترین نتایج حاصل از این پایش، شامل موارد زیر است.
نخست اینکه ٩٣ درصد از کامنتهای مورد تحلیل قرار گرفته دارای جهت گیری منفی و ۶ درصد از کامنتها نیز نسبت به شاد جهت گیری خنثی داشتند. نکته جالب اینکه کمتر از یک درصد از کامنتهای مورد نظر نسبت به این سامانه واجد نگرش مثبت بودند.
دوم، مهمترین علل نارضایتی از سامانه شاد و درصد هریک از عوامل نارضایتی شامل این موارد به شرح زیر بودند:
- ۶۷ درصد کندی برنامه شاد
- ۴۳ درصد سرعت اینترنت پایین همراه اول
- ۲۴ درصد متناسب نبودن این سامانه با اهداف آموزشی
- ۲۲ درصد قطعی مکرر برنامه شاد
- ۱۱ درصد قیمت بالای تلفن همراه و تبلت
- ۹ درصد کندی برنامه شاد در ارسال پیام
از آنجایی که در بسیاری از این کامنتها به چند مورد از عوامل اشاره شده بود، مجموع این درصدها از صد فراتر رفته است.
چندی پیش نیز محمدجواد آذری جهرمی ادعای نماینده همراه اول در خصوص سامانه شاد مبنی بر اینکه این شبکه هیچ مشکلی ندارد و مشکلاتی که از آن صحبت میشود به خاطر کیفیت اینترنت است را رد کرد و گفت: شبکه اینترنت کشور به تمام پیامرسانها پهنای باند میدهد و همین مسئله نشان میدهد که موضوع اصلی پهنای باند نیست.
با توجه به اشاره وزیر به نظر می رسد باید ردپای مشکلات را نه در پهنای باند بلکه در مسائلی عمیق تر ردیابی کرد. به عبارتی میتوان گفت تبعات ناشی از انحصارطلبی، دامن دانشآموزان را گرفته است.
در همین راستا، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات، در گفتوگو با پیوست وظیفه ذاتی آموزشوپرورش را تولید محتوا و نه پلتفرمداری میداند و بر این باور است که باید آموزش دیجیتالی کشور توسط بخشهای خصوصی و استارتآپهای مرتبط در این حوزه و بر بستر یک شبکه اختصاصی ویژه مدارس شکل گیرد. شبکهای که او از آماده بودن آن طبق امضای یک تفاهمنامه با وزارت آموزشوپرورش قبل از شیوع کرونا سخن میگوید و اینکه با این حال، وزارت آموزشوپرورش با راهاندازی شاد، اجرای شبکه دانا را متوقف کرده است.
در نتیجه با وجود اینکه مخاطبان شاد، ناشاد هستند، سود مادی و معنوی که این انحصار در آموزش برای سهامداران همراهاول و وزارت آموزشوپرورش به همراه داشته، عرصه را بر مخاطبان و دیگر بازیگران عرصه به شدت تنگ کرده است. در واقع همین پافشاری بر انحصار است که گوشهایی که باید شنوای راهکارهای رقابتی و پیشران آموزش دیجیتال کشور باشند را کر کرده است.