نقش پررنگ اپراتورها و اینترنت نسل پنجم در تکمیل شبکه ملی اطلاعات

به گزارش داتیکا «شبکه ملی اطلاعات» سند مصوب شده‌ چندین و چند ساله که حالا راه اندازی و به کارگیری آن در کشور مدتی است، به صورت خیلی جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته و جای خودش را به عناوین و دستاورهای خوش رنگ و لعاب دیگر وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات داده است. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که ضرب العجل چندین هفته‌ای رئیس جمهور به محمد جواد آذری جهرمی و یا شیوع ویروس کرونا در کشور  تاثیر چشمگیری در تسریع بخشیدن به روند اجرایی شبکه ملی اطلاعات داشت. تاثیری که توانست ادعای وزیر ارتباطات در سال ۱۳۸۹  را درباره رسیدن به ۸۰ درصد از الزامات شبکه ملی اطلاعات تحقق ببخشید و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شبکه ملی اطلاعات و سه لایه اصلی آن که شامل زیر ساخت، خدمات و محتوا است، را به اجرا درآورد.

براساس این گزارش، طبق مستندات ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و وفناوری اطلاعات تا امروز ۸۰ درصد از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات فراهم آمده که ذی نفعان آن در سه دسته حقوقی، کسب و کار و عمومی مصرفی از آن بهره خواهند برد.

شبکه ملی اطلاعات و کارایی دولت الکترونیک

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از ذی‎نفعان اصلی در شبکه ملی اطلاعات، بهره‌گیری مردم از خدمات دولت الکترونیک است، دولتی که در همین روزهای کرونایی پا گرفت و اولین قدم آن پرداخت وام‌های یک میلیون تومانی بدون حضور شهروندان در بانک‌ها و درگیر نشدن دستگاه‌های اجرایی در این حوزه بود. سازمان فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خود یکی از بازوان اصلی در خدمات و تجارت الکترونیک هستند و هر کدام دارای سهمی جداگانه در شبکه ملی اطلاعات دارند، بدین نحو که وزارت صمت می‌تواند با حمایت از کسب و کارهای جدید به بدنه اصلی اقتصاد دیجیتال در شبکه ملی اطلاعات کمک کند و خود نیز از سود آن بهره‌مند شود، یا سازمان فناوری اطلاعات که با تولیدات سخت افزاریش می‌تواند به شکل گیری هرچه سریعتر دولت الکترونیک و روی کار آمدن کسب و کارهای ذیل دولت الکترونیک کمک کند.

در کنار تمام حمایت‌های کسب و کارهای دیجیتال، حضور تولید کنندگان در عرصه رقابت و جذبه بازار و برآورد سود و زیان اقتصادی آن، نیز یکی از پایه‌های شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود. درواقع این شبکه باید بر محور تولیدات بومی در گردش باشد، تولیداتی که توسعه بازار را در پی خواهد داشت و جوانان بسیاری را مشغول به کار خواهد کرد. درواقع یکی از خاصیت‌های شبکه ملی اطلاعات به کارگیری نیروهای کارآمد و جوان در بخش فناوری و تحول تکنولوژی جهانی است.

 

نقش پررنگ اپراتورها در شبکه ملی اطلاعات

در دنیایی که روزانه چندین اپراتور سیار و ثابت باهم در رقابت هستند، شبکه ملی اطلاعات و لایه‌های زیرساختی او می‌تواند کمک شایانی به تسهیل دسترسی‌ها داشته باشد، از این روی که با وجود شبکه اطلاعات و امنیت و کیفیت داخلی، به حتم سرعت، کیفیت و کمیت اینترنت شبکه ملی به مراتب بالاتر خواهد بود، به شکلی که اینترنت نسل پنج (۵G) نیز در همین بستر به بلوغ خواهد رسید.

رسیدن به دستاوردی بومی، امنیت شبکه و استقلال فضای مجازی ایران در جهان، از جمله اتفاقات مهم و ویژگی‌های اصلی شبکه ملی اطلاعات است، شبکه‌ای که امروز حمید فتاحی رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از سرورهای آن در حساب توئیتری خود رونمایی کرد.

او از اولین مرکز داده‌های مادر شبکه ملی اطلاعات رونمایی کرد و این‌چنین نوشت: «آخرین مراحل آماده‌سازی مرکز داده‌ی مادر شبکه‌ ملی‌ اطلاعات که توسط همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت، در حال احداث است، در حال طی شدن است. این مرکز داده، با ظرفیت فاز اول ۱۰۰ رک، خدمات ابری ویژه پیام‌رسان‌ها، جستجوگر و سایر خدمات پایه شبکه‌ی ملی را فراهم می‌آورد.».

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل