اخبارخبر ویژه

نوید جهانی بدون معلول به مدد فن آوری اطلاعات و ارتباطات

داتیکا: سالیان پیش معلولان با محدودیتهای جدی در دنیای خارج از خانه مواجه بودند. محدودیت هایی که باعث می شد تا آنها نتوانند مانند دیگر انسان ها درون جامعه بیایند و زندگی جمعی و فعالیت های اجتماعی را تجربه کنند. حالا اما در دنیای امروز، به مدد فن آوری و تکنولوژی بسیاری از این محدودیت ها برداشته شده است. علم رباتیک به بسیاری از معلولین حرکتی، امکان حرکت و انجام امور روزمره را می دهد و حالا نرم افزارها و سخت افزارها و اپ های متعدد به نابینایان  و کم بینایان امکان استفاده از فضای مجازی و دنیای اینترنت را داده است.

به گزارش داتیکا، همین چندسال پیش بود که افراد کم بینا باید هزاران دلار صرف ابزار بزرگنمایی نمایشگر کامپیوتر، سیستم های ناوبری سخنگو و سامانه های کمکی دیگر می کردند اما امروزه به کمک تلفن هوشمند، اپلیکیشن ها و لوازم جانبی سبک می توانند تا حد زیادی نیازهای خود را در دنیای مجازی و واقعی برطرف کنند.

حالا گوگل هم به کمک این معلولین آمده است و از کیبورد بریل برای اندروید رونمایی کرده است. این کیبورد به افراد کم بینا و نابینا کمک می کند تا بدون نیاز به سخت افزار دیگر در گوشی تایپ کنند.

این کیبورد مجازی گوگل «تاک بک» TalkBack  نام داشته و پنج شنبه گذشته یعنی ۲۱ فروردین رونمایی شد، نمایشگر گوشی را به شش قسمت تقسیم می کند. هر کدام از قسمت ها نماینده شش نقطه بریل هستند که برای شناسایی حروف، اعداد و کارکترهای الفبای خط بریل به کار می روند. کاربران نابینا یا کم بینا می توانند با لمس کردن این شش نقطه به شکل ترکیبی در گوشی تایپ کنند.

البته کیبورد مورد بحث در حال حاضر فقط در زبان انگلیسی را پشتیبانی می کند و فعلا برای دیگر زبان ها موجود نیست. برای فعال کردن این صفحه کلید کافی است به بخش Accessibility در تنظیمات گوشی رفت. گوگل می گوید این کیبورد از بریل درجه ۱ و ۲ پشتیبانی کرده و با تمام اپلیکیشن های اندروید سازگار است. غول موتورهای جستجو اضافه می کند که فعال کردن آن به آسانی تغییر زبان کیبورد است.

پیش از گوگل نیز اما شرکت های دیگر نیز تلاش کرده اند تا محصولاتشان را برای افراد کم بینا و نابینا در دسترس تر کنند. اپل سال ۲۰۱۴ با iOS 8  کیبورد بریل را به آیفون، آیپد و آیپاد تاچ  اضافه کرد. این کیبورد از بیش از ۸۰ زبان و استانداردهای بین المللی بریل پشتیبانی می کند.

به این ترتیب است که در دنیای امروز، معلولان به کمک فناوری ارتباطات و از طریق نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مناسب‌سازی‌شده می‌توانند بخوانند، بنویسند، امور بانکی خود را انجام دهند و با کمک اینترنت، تمامی کارهایی که به شیوه سنتی قادر به انجام آن نبودند، همانند سایرین انجام دهند. یک نابینا در دنیای امروز، با کمک صفحه‌خوان و از طریق بانکداری الکترونیکی به راحتی قادر به انتقال وجه و پرداخت قبوض یا خریدهای اینترنتی خواهد بود حال آنکه تا چندی پیش تمام این کارها را باید با کمک شخص بینایی انجام می‌داد.

کسی که به لحاظ حرکتی دارای معلولیت است، به کمک فضای مجازی و فناوری ارتباطات می‌تواند بعد مکانی را پشت سر گذاشته و از محل استقرار خود تمامی کارهای حرکتی را انجام دهد. اما باید به خاطر داشت که تمامی این مهارت‌ها زمانی برای معلولان حاصل می‌شود که فرد معلول از امکان دسترسی به تکنولوژی‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی بهره‌مند باشد و این امکانات در اختیارش قرار بگیرد. در ایران اما، معلولان حتی برای حرکت در خیابان ها و کوچه ها و رفت و آمد به ادارات جای مناسب در اختیار ندارند و در این زمینه انتقادات جدی به شهرداری ها و مسوولین وجود دارد. امید است روزی در کشور ما هم معلولان از معلولیت خود احساس ضعف نکنند.

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل