هشدار پلیس فتا درباره سارقان مانیتوری

سرقت مانیتورینگ نوعی سرقت جدید است که به تازگی مورد استفاده کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفته است.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کلاهبرداری و شیادی از زمانی که بشر شروع به ابداع تجارت و بازرگانی کرد، وجود داشته است. ظهور شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی همیشه متصل ما به آن، به این مشکل دامن زده و به کلاهبرداران بی‌وجدان، دسترسی دائمی به هر چیزی را در سراسر جهان داده است. اگرچه این پلتفرم‌ها در حال دست زدن به کار‌هایی هستند که می‌تواند به هجوم کلاهبرداران مالی خاتمه دهد؛ اما هنوز شاهد کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه هستیم. با این حال مدیرکل حقوقی سازمان اطلاعات و فناوری ایران می‌گوید: «عدم‌ارتباطات جهانی ایران تحت‌وب، متصل‌نبودن حساب‌های بانکی داخلی ایران به دستگاه‌های وب و فیلترینگ وسیع دولت باعث شده ایران مقصد هکر‌ها و کسانی که فیشینگ انجام می‌دهند، نباشد.»

هر روز در اخبار مختلف می‌شنویم که عده زیادی گرفتار تله کلاهبرداران شده‌اند. روز گذشته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا «ناجا» خبر داد که «در تعدادی از پرونده‌های تشکیل‌شده در پلیس فتا و با استناد به مستندات موجود، مشخص شد افراد کلاهبردار از طریق فیشینگ با دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی هموطنان و حساب‌های مالی سایر افراد، با هدف پولشویی و طولانی‌کردن فرایند پی‌جویی جرایم، وجوه‌های سرقتی را به سایر حساب‌های افراد انتقال می‌دهند و در زمان‌های متعدد نسبت به برداشت غیرمجاز آن اقدام می‌کنند.» فیشینگ به سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی از طریق اینترنت می‌گویند که به‌گفته رییس پلیس فتا، با سهم ۶۵ درصدی رتبه اول را در میان جرایم اینترنتی را در کشور دارد.

به همین دلیل معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا به مردم هشدار داده که هنگام واریز مبالغ از سوی افراد و منابع ناشناس حساب خود را مسدود کرده و موضوع را در اسرع وقت به صورت کتبی به بانک عامل گزارش کنید. همچنین گفته شده که ضمن فعال‌سازی ارسال پیامک واریز و برداشت حساب‌های مالی خود، به محض اطلاع از واریز هرگونه مبالغ مشکوک به حساب‌های مالی بلافاصله با تغییر رمز دوم کارت‌های بانکی، موضوع را به صورت رسمی به مراجع قضایی و بانک‌های عامل اطلاع دهند و اجرای طرح استفاده از رمز یک‌بار مصرف در کشور هم به همین منظور دایر شد تا شاهد کاهش اینگونه جرایم باشیم. از ابتدای تابستان امسال، میزان کلاهبرداری‌های مربوط به فیشینگ رشد زیادی داشته است. کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی‌کردن حساب مردم از موضوع‌های جذابی مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار و خرید شارژ اینترنت رایگان سوءاستفاده می‌کنند.

کلاهبرداری به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. کلاهبرداران اینترنتی در فیشینگ، شماره کارت، CVV ۲، تاریخ انقضا و رمز کارت را با فرایندی در یک سایت متقلبانه دریافت می‌کنند و بعد با داشتن رمز دوم کارت بدون اینکه نیاز به فیزیک کارت باشد، می‌توانند خرید اینترنتی را انجام دهند.

دانلود اپلیکیشن‌های تقلبی هم یکی دیگر از مرسوم‌ترین راه‌های به سرقت رفتن اطلاعات مشتریان است. مدت‌هاست که کلاهبرداران یک اپلیکیشن جعلی را در این محیط‌های اینترنتی به اشتراک می‌گذارند و از این طریق کلاهبرداری جدیدی روی این سیستم و موضوع انجام می‌دهند. با این وجود هنوز بسیاری از مردم نرم‌افزار‌های مهم بانکی را از مبدا اصلی خود دریافت نمی‌کنند و حتی دیده شده این برنامه‌ها را از پیامکی که به آن‌ها داده می‌شود، دریافت می‌کنند در حالی که بار‌ها از سوی پلیس فتا اعلام شده که اینچنین نرم‌افزار‌هایی را دانلود نکنند. اما این کلاهبرداری‌ها فقط به فضای مجازی ختم نمی‌شود؛ هر چیزی که به شما و موبایل شما مربوط شود، می‌تواند سبب سو‌ءاستفاده شود. کسب درآمد‌های غیر‌قانونی از مشترکین اپراتور‌های مختلف یکی از جدیدترین روش‌های مجرمانه‌ای است که در این ایام رواج داشته و گزارش‌های زیادی مبنی بر کلاهبرداری در این حوزه منتشر شده است. این تماس‌ها معمولا از پیش‌شماره‌هایی مثل ۶۷۸+، ۹۶۰+ و… که متعلق به کشوری کم‌نام و نشان هستند، صورت می‎‌گیرد و برقراری تماس با این شماره‌ها، هزینه نسبتا بالایی برای کاربران در برخواهد داشت و هرچه مدت زمان مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش خواهد داشت. البته این روش هم خیلی زود لو رفت و توسط پلیس به مردم اعلام شد، با این وجود هنوز هم کلاهبرداران از این روش استفاده می‌کنند و افراد بسیاری هم نادانسته در دام آن‌ها گیر می‌کنند.

قربانیان جهانی

اما بد نیست بدانید که کلاهبرداری‌های اینترنتی مختص به ایران نیست و در تمام دنیا با وجود پیشرفت در امنیت همچنان درگیر این موضوع هستند به طوری که مطالعات نشان داده فقط در سال ۲۰۱۷ قربانیان بیش از ۱.۴ میلیارد دلار در کلاهبرداری آنلاین از دست دادند و براساس مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) و مک‌آفی انجام شده است، جرایم سایبری اقتصاد جهانی به اندازه ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که به اندازه ۰.۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی است. دکتر محمد جعفر نعناکار، مدیرکل امور‌حقوقی سازمان اطلاعات ایران در گفتگو با «صبح‌نو» در این‌باره می‌گوید: «وب‌سایت‌های پرداخت آنلاین و شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین اهداف حملات کلاهبرداری فیشینگ هستند که راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران برای سوء‌استفاده در دست دارند.

به‌طور مثال ایمیل‌هایی که برای کاربران ارسال می‌شود حاوی پیوند لینک به سایت‌های دیگر است که یا با رجوع به آن پیوند یک بدافزار روی سیستم نصب می‌شود یا در ایمیل درخواست‌های نامعقول، اما شگفت‌آوری دیده می‌شود که با وعده منفعت مالی بسیار بالا کاربر را اغوا می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «جعل و دستکاری پیوندها، لینک‌ها، آدرس یا URL ها، فرار از مراجع پالایش وب، جعل وبگاه‌های بانکی و مالی و حتی فیشینگ تلفنی از جمله کلاهبرداری‌های رایج اینترنتی هستند.» این حقوقدان با اشاره به اینکه ایران کمترین آسیب را از کلاهبرداری اینترنتی می‌بیند، می‌گوید: «عدم ارتباطات جهانی ایران تحت وب، متصل نبودن حساب‌های بانکی داخلی ایران به دستگاه‌های وب و فیلترینگ وسیع دولت سبب شده ایران مقصد هکر‌ها و کسانی که فیشینگ انجام می‌دهند، نباشد.» نعناکار با بیان اینکه در حال حاضر کاستی‌هایی در ارتباط با قوانین ضد‌فیشینگ وجود دارد گفت: «قوانین موجود در حال حاضر پاسخگوی این جرایم در ایران است.»

منبع: صبح نو

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل