هوش مصنوعی شیوع کرونا را پیش‌بینی کرده بود

کرونا

داتیکا- یک پلتفرم کنترل و تشخیص بیماری مبتنی بر هوش مصنوعی حدود یک هفته قبل از هشدارهای آژانس‌های بهداشت با شناسایی نشانه‌های اولیه، شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش داتیکا، به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی «وایرد»، در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت جهانی به ترتیب در تاریخ ۶ و ۹ ژانویه در مورد شیوع ویروس کرونا در ووهان چین به مردم اطلاع رسانی کردند، اولین علائم هشداردهنده این بیماری حدود یک هفته زودتر توسط یک سامانه رصد سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی در کانادا شناسایی شده بود. این سامانه که به شرکت بلودات (BlueDot) تعلق دارد، در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) به مشتریان خود درباره شیوع احتمالی یک بیماری واگیردار در ووهان چین هشدار داد. Bluedot از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای رصد منابع خبری مختلف در جهان و شناسایی الگوها در گزارش‌های خبری حوزه بهداشت، استفاده می‌کند.

این سیستم همچنین اطلاعات مربوط به شبکه‌های بیماری در گیاهان و جانوران را نیز در نظر می‌گیرد، همه‌گیرشناسان BlueDot در گام بعد با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنند، هشدارها و پیش بینی‌هایی را در مورد خطرات احتمالی برای سلامت و شیوع بیماری های واگیردار به مشترکان خود ارائه می‌دهند.

به گفته کامران خان بنیانگذار BlueDot، این شرکت در پیش‌بینی شیوع بیماری از داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند زیرا این اطلاعات بیش از اندازه پراکنده و ضد و نقیض هستند. سامانه رصد این شرکت در عوض از گزارش‌های خبری و اطلاعات موجود در مورد شبکه‌های بیماری تشخیص داده شده در بین حیوانات و بلیط‌های هواپیمایی برای ایجاد مدلی برای پیش‌بینی این که عفونت‌ها از کجا آغاز شده و افراد آلوده به کجا سفر خواهند کرد، استفاده می‌کند. BlueDot به درستی پیش‌بینی کرده بود که ویروس ووهان در طی چند روز پس از ظهور، در تایپه، توکیو، سئول و بانکوک نیز شایع می‌شود.

سیستم BlueDot اولین مورد از ورود هوش مصنوعی به حوزه پیش‌بینی شیوع بیماری‌ها نیست. دانشمندان علم داده مدتهاست که از مدل‌های یادگیری ماشین و کلان داده‌ها برای ردگیری شیوع بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. با این حال اگر زمان ثابت کند که سیستم BlueDot در پیش‌بینی شیوع بیماری‌ها موثر است، راه برای پیش‌بینی‌های سریع‌تر و دقیق‌تر در این حوزه هموار می‌شود.

کرونا، طاعون قرن

ویروس کرونا که علائمی چون ذات‌الریه دارد ابتدا از بازار آبزیان شهر ووهان شیوع پیدا کرد و تاکنون حدود ۲۸۰۰ نفر را آلوده کرده و ۸۰ قربانی گرفته است.

اکنون، دولت چین محدودیت‌های شدیدی را بر رفت‌وآمد و حضور در مراکز اجتماعی در چند شهر این استان به اجرا گذاشته تا از انتقال بیماری به نقاط دیگر جلوگیری کند.

کمیسیون بهداشت ملی چین روز یکشنبه اعلام کرد ویروس اسرار آمیز کرونا که در شهر ووهان به شهرها و کشورهای دیگر سرایت کرده است می‌تواند در دوره نهفتگی هم به انسان منتقل شود.

این کمیسیون روز یکشنبه در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد بر خلاف بیماری مرگبار سارس در سال ۲۰۰۳ میلادی که به سرعت منتقل می‌شد، ویروس کرونا در دوره خاموشی آن که نزدیک به ۱۴ روز است به دیگران انتقال می‌یابد.

انتشار این بیانیه از سوی کمیسیون بهداشت ملی چین یک هشدار بسیار جدی به مردم سراسر چین و دیگر کشورها محسوب می شود که باید تدابیر کنترلی از قبیل نظافت و استفاده از ماسک و خودداری از حضور در مکان های پرازدحام و تدابیر قرنطینه را بسیار جدی تلقی کنند.

کرونا پس از چین، به سرعت در حال انتشار در کشورهای همسایه در آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، ژاپن و استرالیا است، در حالی که وحشت از بیماری کرونا هنوز در کره جنوبی سایه افکنده است، مسوولان فیلیپین تایید کردند دومین فرد مبتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه را که مردی ۳۶ ساله بوده شناسایی کرده اند. آخرین آمار از کره جنوبی نیز شامل بیش از ۳۰ قربانی و حدود ۲۰۰ نفر مبتلا است.

با این حال کرونا به آسیا محدود نشده و مرزهای اروپا را نیز در نوردیده است، پس از مشاهده نخستین موارد بیماری در فرانسه، کشورهای انگلیس، اسکاتلند و پرتغال از کشف موارد ابتلا به این ویروس خبر دادند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل