هوش مصنوعی چگونه در لایه‌لایه زندگی ریشه دوانده است؟

سینا تفنگ چی

وقتی هوش مصنوعی را تصور می کنید، ممکن است به یک آگاهی مصنوعی که توسط انسان ها در فیلم های علمی تخیلی نشان داده شده است، فکر کنید.

به گزارش داتیکا به نقل از خبر آنلاین، به غیر از این قلمرو فانتزی، هوش مصنوعی نرم افزار سیستم کامپیوتری است که وظایف پیچیده ای را انجام داده و به هوش انسانی در ابعادی نظیر شناخت احساسات، حل مسئله، پیش بینی و بسیاری موارد دیگر نیازمند است.

شکی نیست که هوش مصنوعی دارای طیف گسترده ای از قابلیت ها است که به همین دلیل تقریباً در تمام جنبه های زندگی بشر مدرن نفوذ کرده است؛ امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هوش مصنوعی بر بسیاری از زمینه‌ها مانند خرید، سرگرمی، آموزش و یا مواردی چون رانندگی از طریق اتومبیل‌های خودران، اتوماسیون خانگی از طریق اینترنت اشیا و غیره تأثیر می‌گذارد؛ همگام با این موارد، هوش مصنوعی در عالم تجارت نیز تأثیرگذار بوده و به عنوان بخشی از فرایند تولید یا فروش نیز ورود داشته است که در این مطلب بناست به آن پرداخت شود.

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی شامل جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و سپس استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای استخراج اطلاعات مفید از داده‌ها است که منجر به یافته هایی کاربردی در خصوص اطلاعات شخصی‌سازی و همچنین واکنش‌ها و احساسات مشتریان می‌شود.

در چند سال گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بوده اند. اما امروزه، تقریباً هر کسب‌وکاری، چه یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرایند بازاریابی خود فکر کرده و هم اکنون شاهد این استفاده در شرکت هایی نظیر آمازون هستیم که در زمینه نمایش اقلام مرتبط به خریداران بر اساس خدمات، بازدیدها و خریدهای قبلی و تکرار پذیرتر شدن خدمات دهی به مشتریان از این فناوری استفاده می کند.

بازاریابی دیجیتال با شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شروع شده و به یک استراتژی تجاری اشاره دارد که رویکرد مشتری محوری را تشکیل داده و شامل جمع آوری حداکثری داده های مشتری و فیلتر کردن اطلاعات مهم او می شود. با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب یافته با CRM، مجموعه اطلاعات کاربر از منابع مختلف ورودی همچون وب سایت، تبلیغات و رسانه های اجتماعی و غیره افزایش یافته و کسب و کارها با استفاده از این اطلاعات می توانند در زمان مناسب، مخاطب مناسب را برای ارائه محصولات خود داشته باشند.

همچنین با داده های جمع آوری شده، بازاریابان می توانند به راحتی نیازهای مشتریان بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده، راه حل مناسب برای آنها ارائه داده و تجربه خرید را بهبود بخشند.

در کنار این موارد، وقتی فناوری هوش مصنوعی با فناوری‌های دیگر مانند VR و AR ترکیب می‌شود، تجربه ارزشمندتری نیز خلق خواهد شد؛ به طور مثال واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به راحتی می توانند در صنعت املاک و مستغلات یاریگر مناسبی برای نمایندگان فروش باشند و این مهم را به ویژه در زمان پاندمی کرونا به خوبی توانستیم لمس کنیم.

استفاده از ربات های چت هوش مصنوعی

با پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل معنایی، فناوری تبدیل صدا بهبود چشمگیری را در خدمات مشتری نشان داده است؛ چت ربات‌های هوش مصنوعی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که پشتیبانی از چندین مشتری در یک زمان و به صورت ۲۴ ساعته صورت پذیرد. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند به زبان‌های دلخواه خود تعامل داشته باشند و این گام بزرگی برای ساده‌سازی فرآیندها و افزایش دامنه کاربران است.

بازاریابی ایمیلی

هوش مصنوعی برندها را قادر می‌سازد تا کمپین‌های بازاریابی ایمیلی شخصی‌سازی شده را بر اساس تعاملات کاربر خود داشته باشند. همانطور که قبلاً گفته شد، با استفاده از هوش مصنوعی، تیم بازاریابی شما می تواند رفتار مشتریان شما را درک کرده و ایمیل هایی را ارسال کند که توجه آنها را جلب کند. بنابراین، مشتریان شما می‌توانند ایمیل‌های مرتبط موضوعاتی که به آن علاقه مند هستند را دریافت کرده و به صورت هدفمند به آن هدایت و جذب شوند و نتیجه کمپین نیز بهینه و مطلوب خواهد شد.

تبلیغات دیجیتال

در تبلیغات دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی می توان از داده هایی نظیر مشخصات جمعیتی (سن، جنسیت و…) و علایق شخصی برای نمایش تبلیغات مرتبط بهره گرفت؛ بر این اساس، عملکرد کمپین های تبلیغاتی دیجیتال بهبود بخشیده شده و بازاریابان قدرت تشخیص روندها و پیش بینی را پیدا خواهند کرد که این مهم به تصمیم گیری استراتژیک در مورد مخاطبان هدف و بهینه سازی بودجه اختصاص داده شده به کمپین های تبلیغاتی پولی نیز کمک می کند.

محتوای بازاریابی

امروزه بازاریابی محتوا در حوزه دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. به لطف هوش مصنوعی، اکنون می توانید دریابید که کدام محتوا برای مخاطبان شما مؤثرتر و مرتبط تر است و بر اساس رفتار مخاطبان هدف شما است. بنابراین، می‌توانید از بازاریابی محتوایی برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای مناسب استفاده کنید.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل