وزیر ارتباطات: امسال تا ۱۰ میلیون پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها ایجاد می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که با مقدمات فراهم شده و بر اساس هدف گذاری تعیین شده امسال ۸ تا ۱۰ میلیون پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها ایجاد خواهد شد و هفته آینده در روز جهانی ارتباطات فاز نخست این پروژه با تحت پوشش قرار گرفتن ۳ میلیون خانوار با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.

به گزارش داتیکا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امشب (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح آخرین اقدامات و تحولات حول محور برنامه راهبردی وزارت ارتباطات در سال جاری یعنی پروژه ملی پوشش ۲۰ میلیونی فیبر نوری منازل و کسب و کارها پرداخت.

زارع پور در ابتدای این برنامه با اشاره به اهمیت توسعه فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها گفت: یکی از راهبردهای کلیدی دولت مردمی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، فراهم کردن اینترنت و شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای هموطنان عزیزمان است. در این راستا ما طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها را در دستور کار قرار دادیم تا تمام ساختمان های کشور را با فیبر به شبکه ارتباطی متصل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بیشتر نیاز مردم به اینترنت بر اساس فناوری های ثابت مبتنی بر فیبر نوری تامین می شود گفت: این قضیه در کشور ما دقیقا برعکس است و بیش از ۷۰ درصد نیاز مردم از طریق اینترنت همراه تامین می شود و این مسئله مشکلاتی را برای شبکه تلفن همراه ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فیبر نوری زیر ساخت توسعه سه چهار دهه آینده خواهد بود گفت: بر مبنای این تحلیل و بر اساس مصوبات بالا دستی از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تاکید دارد تا افق ۱۴۰۴، باید ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند، ما به جای اینکه فناوری های در آستانه منسوخ شدن از جمله VDSL را انتخاب کنیم، سراغ یک پروژه راهبردی و البته سخت یعنی فیبر نوری منازل و کسب و کارها رفتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در یازده مرکز استان و ۱۰۰ شهر شروع است گفت: اینترنتی که مشترکین با پروژه فیبر نوری در دریافت می کنند سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد و این یعنی تا ۸۰ برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند.

زارع پور افزود: اینترنت مبتنی بر فیبر نوری هم سرعت و هم پایداری بیشتر و هم تاخیر و نوسان کمتری دارد و در مجموع اینترنت مبتتنی بر فیبر نوری یک سرویس با کیفیت تر است. این فناوری است آینده کشور تا سه، چهار دهه آینده را بیمه خواهد کرد. اما کار سختی است نیاز است در نهضت فیبر کشی همانند دهه ۷۰ که نهضت گاز کشی در کشور به راه افتاد همه مسوولان و دستگاه ها پای کار بیایند.

وزیر ارتباطات با اشاره به زیر سوال بردن این پروژه از سوی برخی منتقدان و غیر ممکن خواندن ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی گفت: با اقدامات و مقدماتی که فراهم شده است این امیدواری ایجاد شده است که به اهداف تعیین شده قطعا دست پیدا خواهیم کرد و با هدف گذاری که تعیین شده است امسال ۸ تا ۱۰ میلیون پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها ایجاد خواهد شد و هفته آینده در روز جهانی ارتباطات فاز نخست این پروژه با تحت پوشش قرار گرفتن ۳ میلیون خانوار با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.

زارع پور در ادامه این برنامه با اشاره به تصویب آیین نامه بند سین تبصره ۷ قانون بودجه در جلسه روز گذشته هیات دولت ایجاد حساب توسعه فیبرنوری گفت: دولت سال گذشته مصوبه ای داشت که ۸ درصد درآمد خود از اپراتورهای همراه به توسعه پروژه فیبر نوری سرمایه گذاری شود. همچنین همه دستگاه های اجرای مکلف شده اند که برای توسعه این پروژه با وزارت ارتباطات همکاری کنند و زیر ساخت های خود را در اختیار این پروژه قرار دهند.
وی افزود: بر همین اساس نیز ابلاغیه ای که وزیر محترم کشور داشتند، شهرداران کشور هم پای کار آمده اند و در ۱۰۰ شهر و یازده استان عملیات اجرایی شروع شده است و از هفته آینده خدمات رسانی به مردم عزیز را آغاز می کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به سامانه آنلاین پوشش شبکه فیبر نوری گفت: ما یک داشبوردی راه اندازی کرده ایم در سامانه iranfttx.ir تا خودمان را در معرض قضاوت مردم قرار دهیم. مردم عزیز می توانند هم میزان پیشرفت پروژه را و هم پوشش محل زندگی و کار خود را ملاحظه کنند. اما در نظر داشته باشند که این پروژه سه ساله است و اگر محل زندگی و کارشان تحت پوشش نبود ناامید نشوند. ولی تلاش می کنیم که امسال ۵۰ درصد یعنی بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از مردم عزیزمان را تحت پوشش قرار دهیم.

زارع پور افزود: دولت بابت ایجاد پوشش به اپراتورها از محل «حساب توسعه فیبرنوری» به اپراتورها در شهرهای کوچک به ازای هر خانواری که تحت پوشش قرار بگیرند یک میلون ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان، (غیر از ۸ کلان شهر) ۵۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می کند و ۲ میلیون تومان هم برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد که قرار است این یارانه، هزینه اتصال منهای مودم را پوشش دهد و تلاشمان این است که اپراتورها هزینه مودم را هم به شکل قسطی در اختیار مردم قرار دهند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل