وزیر ارتباطات: با توسعه پروژه فیبرنوری اینترنت کشور برای چند دهه بیمه خواهد شد/ فرکانس ۳۵۰۰ واگذار می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: دولت سیزدهم با چشم‌پوشی از حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها، ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال و نیم آینده به تحقق پروژه فیبرنوری کمک می‌کند. همچنین واگذاری فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ برای بهره‌برداری اپراتورها نیز به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایرنا درباره عدم توسعه اینترنت ثابت که گاهی به‌کندی در شبکه اینترنت همراه نیز می‌انجامد، گفت: در حوزه اینترنت ثابت وضعیت خوبی نداریم و در ۱۰ سال گذشته معمولاً جزو کشورهای ته لیست رتبه‌بندی مراجع بین المللی قرار داریم که وضعیت اینترنت جهان را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کنند.

از توسعه اینترنت ثابت غفلت شده است
وی افزود: مطلوب نبودن کیفیت اینترنت ثابت، ناشی از فرسودگی زیرساخت‌های ارتباطی، عدم سرمایه‌ گذاری و عدم استفاده از فناوری‌های جدید است.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه توسعه اینترنت ثابت نسبت به اینترنت همراه سخت‌تر است، افزود: در ارتباطات همراه با احداث یک دکل مخابراتی (BTS) صدها و گاهی هزاران خانه تحت پوشش قرار می‌گیرند اما برای توسعه ارتباطات ثابت، باید اینترنت را با فیبر نوری و سیم مسی به نقاط موردنظر رساند، این کار بسیار سنگین و سخت است.

کمک مالی دولت به اپراتورها برای تحقق پروژه فیبرنوری
وی با تاکید بر این‌که دولت سیزدهم برای توسعه پروژه فیبرنوری، از حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها چشم‌پوشی کرد، افزود: با همکاری دولت، این اجازه صادر شد که اپراتورهای همراه نیز در پروژه فیبرنوری با اپراتورهای ثابت همکاری کنند. هشت واحد درصد از درآمد اپراتورهای سیار که قرار است به این پروژه اختصاص پیدا کند در طی سه سال و نیم آینده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که می‌تواند ۴۰ درصد از سرمایه‌ای که برای به سرانجام رساندن پرژه فیبرنوری نیاز است را تأمین کند، برای تأمین بقیه منابع نیاز است بخش خصوصی پای‌کار بیاید.

ایجاد دو میلیون پوشش فیبرنوری تاکنون
پروژه فیبرنوری از بهمن سال گذشته با جدیت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. وزیر ارتباطات درباره روند پیشرفت این پروژه افزود: اکنون حدود ۲ میلیون پوشش فیبرنوری در ۱۰ استان ایجاد و وزارت ارتباطات تا پایان سال به هدفی که مشخص شده دست پیدا خواهد کرد. گام دیگری که برای تسهیل این پروژه برداشتیم، مربوط به قانون بودجه است. در بودجه‌بندی این مسئله را لحاظ کردیم که دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری و وزارت نیرو برای مسائلی مانند اجازه کندن زمین، اجاره تجهیزات با نرخ مشخص و قانونی به بخش خصوصی کمک کنند.

اینترنت کشور بیمه می‌شود
وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که بازسازی شبکه مخابرات به ارتقا شبکه موبایل می‌انجامد خاطرنشان کرد: فیبر نوری پیش‌نیاز راه‌اندازی و توسعه نسل پنجم اینترنت است. این پروژه اینترنت کشور را تا چند دهه آینده بیمه می‌کند و آماده توسعه نسل‌های جدید خواهیم شد.

وی با بیان این‌که یکی از وظایف وزارت ارتباطات واگذاری فرکانس به اپراتورها است و سال گذشته وزارت ارتباطات باند فرکانسی ۲۳۰۰ را واگذار کرد افزود: امسال نیز فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ را واگذار خواهیم کرد تا سرعت اینترنت سیار بهتر از گذشته شود.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل