وضعیت متلاطم سهام شرکت های آی سی تی زیر سایه ترور آمریکایی

داتیکا_ در چند روز اخیر، حوادثی رخ داد که بر روی بازارهای اقتصادی از جمله بازار بورس تاثیر گذاشت. ترور سردار قاسم سلیمانی توسط مزدوران آمریکایی و پس از آن حمله سپاه به پاسگاه الاسد عراق ازیک سو و حادثه سقوط هواپیمای اکراینی، بازارهای اقتصادی را نه تنها در ایران بلکه در جهان تحت تاثیر قرار داد و بازارهای جهانی به این اتفاقات واکنش منفی نشان دادند.

به گزارش داتیکا، همزمان با انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی، قیمت جهانی نفت و طلا در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته افزایش یافت ولی بازارهای سهام وارد فاز قرمز شدند.

شرکت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر در بازار بورس با افت ارزش سهام مواجه شدند، این افت در بسیاری از موارد بیش از میانگین دیگر شرکت‌ها و شاخص کلی بورس اوراق بهادار بود.

در روز شنبه ۱۴ دی ماه بازار بورس اوراق بهادار با کاهش بیش از ۱۶ هزار واحدی شاخص کل روبرو شد و در همین حال، شرکت‌های مرتبط با ICT نیز این کاهش ارزش سهام را تجربه کردند. در واقع، شرکت‌های مرتبط با ICT در این روزدر حالی با افت شاخص روبرو شدند که کاهش ارزش بیشتر آنها از میزان افت متوسط بورس نیز بیشتر بود و تنها شرکت‌های ایران کیش، افرانت، ارتباطات سیار ایران و همکاران سیستم کمتر از شاخص کل، افت داشتند.

حتی احتمال تعطیلی سه روزه بورس تهران برای مقابله با افت شاخص داده شد که این احتمال توسط شورای عالی بورس رد شد.

وضعیت بازارهای اقتصادی جهان تحت تاثیر ترور سردار

در این روزها، قیمت هر بشکه نفت خام پایه برنت دریای شمال تا ظهر جمعه دو دلار و ۳۷ سنت افزایش یافت و به ۶۸ دلار و ۶۲ سنت رسید. بدین ترتیب قیمت جهانی نفت به بالاترین حد از ۲۳ ماه مه پیش تاکنون یعنی طی بیش از هفت ماه گذشته جهش کرد.

البته نوسان صعودی بهای نفت از اوایل اکتبر گذشته آغاز شده بود ولی نگرانی بازار جهانی نفت از تشدید تنش میان ایران و آمریکا که می‌تواند مسیر انتقال نفت خاورمیانه و حتی تولید نفت عراق را با اخلال مواجه کند، روز جمعه شوک تازه‌ای به بازار وارد کرد.

در همین حال بهای جهانی طلا نیز تا ظهر جمعه ۲۰ دلار افزایش یافت و به مرز یک هزار و ۵۵۰ دلار رسید. پیشتر در جریان معاملات هفته نخست سپتامبر قیمت جهانی هر اونس طلا از یک هزار و ۵۵۰ دلار فراتر رفته بود و پس از آن تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین سیر نزولی به خود گرفته بود.

بازارهای سهام آمریکا، اروپا و آسیا نیز روز جمعه ۱۳ دی ماه شاهد نزول شاخص‌ها بودند. افت نسبی قیمت سهام طی خرید و فروش‌های روز جمعه موجب شد تا شاخص داوجونز که میانگین موزون قیمت سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکایی نشان می‌دهد، ۲۷۳ واحد و شاخص کل بورس آلمان (داکس) هم ۱۸۵ واحد کاهش یابد. در آسیا نیز شاخص بورس ژاپن (نیکی) ۱۸۱ واحد افت کرد. این وضعیت اما با گذشت چند روز از این حوادث در حال بهبود است.

برگشت آرامش به بازار بورس ICT ها

حالا اما بررسی ها نشان می دهد، سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات حاضر در بازارهای بورس و فرابورس پس از یک هفته، دوباره با افزایش روبرو شده اند. در این میان تنها شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول بودند که با روند نزولی بورس همراه نکرده و پس از یک روز دوباره صعودی شده بودند.به این ترتیب بالاخره تابلوی بورس مجددا به رنگ سبز درآمد. درصد افزایش ارزش سهام شرکت‌های ICT در بیشتر موارد، بیش از افزایش شاخص کلی بورس در روز شنبه بود. در حالی که شاخص بورس در این روز ۱.۷درصد رشد را نشان داد، شرکت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات گاهی تا ۲ درصد نیز رشد داشته‌اند.

با این همه، هنوز شاخص صنایع در گروه‌های «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» و «اطلاعات و ارتباطات» همچنان، کمتر از شاخص کلی بورس است و تنها گروه رادیویی (شامل مخابرات ایران و همراه اول) بالاتر از شاخص بورس است.

در هر حال ، نوسانات بازار بورس در ایران غیر عادی نیست چرا که همه بورس‌های جهان روزهای سخت و پرالتهابی را به دلیل تحولات محیط اقتصاد کلان یا ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان‌های سیاسی تجربه می‌کنند و در این شرایط بسیار محتمل است که شاهد ریزش و خیزش‌های غیرمنطقی در این بازار باشیم. بی تردید در ایران، راه حل مبارزه با این نوسانات ناخواسته، آموزش معامله‌گران، خبررسانی شفاف، مستمر، صادقانه و مسئولانه و عمق بخشیدن به بازار از طریق توسعه ابزارهای مشتقه و تشویق فعالان اقتصادی به حضور گسترده‌تر در بازار سرمایه و بازارهای وابسته به آن است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل