پایان دوران طلایی ویندوز ۷

داتیکا_ هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز، برای همه کاربران کامپیوتر نامی آشناست. این نسل که ویندوز سون نام دارد، یکی از بهترین و پرکاربرد ترین سیستم عامل های در حال استفاده در تمام دنیااست اما حالا خبر رسیده است که مایکروسافت به پشتیبانی از این ویندوز پس از گذشت ده سال خاتمه داده است تا دوران طلایی ویندوز سون هم به پایان برسد.

به گزارش داتیکا، دی ماه سال ۹۷ بود که مایکروسافت شمارش معکوس مرگ ویندوز ۷ را آغاز کرده و کاربران را نیز تشویق کرد که دستگاه خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند. این اتفاق تا امروز ادامه داشت و سرانجام مایکروسافت روز ۲۴ دی ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد، ارایه به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای این نسخه از سیستم عامل محبوب خود خاتمه می‌دهد. این بدان معناست که اگر کاربران هنوز از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، در مقابل باگ‌ها آسیب‌پذیر هستند و ایرادات احتمالی موجود دیگر برطرف نخواهد شد. البته برخی از شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۳ با مایکروسافت قرارداد دارند که آپدیت‌های جدید را دریافت خواهند کرد.

بی تردید ویندوز ۷ با پوسته زیبای شیشه‌ای موسوم به Aero، منوی استارت جدید و افکت‌های صوتی متفاوت ، هرگز فراموش نخواهد شد.

ویندوز ۷ شامل یکسری ویژگی‌های جدید، از جمله پیشرفت در لمس و تشخیص دستخط، پشتیبانی از Virtual Hard Disk، بهبود کارائی در پردازنده‌های چند هسته‌ای و بهبود هسته سیستم‌عامل بود. همچنین اضافه شدن قابلیت Windows PowerShell و طراحی دوبارهٔ ماشین‌حساب با پشتیبانی از قابلیت چندخطی و امکان تبدیل واحدها از قابلیت های این ویندوز به شمار می رفت.

آیتم‌های اضافه شده به کنترل پنل نسبت به ویندور نسل قبل یعنی ویندوز شامل: ClearType, Display Color Calibration Wizard, Gadgets, Recovery, Troubleshooting,Workspaces Center, Location and Other Sensors, Credential Manager, Biometric Devices, System Icons و Display بود که برای کاربران بسیار جذابیت داشت.

ویرایش‌های استاندارد این ویندوز عبارت بودند از:

• Windows 7 Starter (شروع‌کننده): این ویرایش ویندوز ۷ دارای کمترین قابلیت‌های ویندوز ۷ بود، همچنین در این ویرایش مضمون گرافیکی Windows Aero موجود نبود.ویندوز ۷ نسخه آغازگر بدون پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی ارائه می‌شد و بیشتر به عنوان یک نسخه نمایشی و آزمایشی در عین حال سبک کاربرد داشت.

• Windows 7 Home Basic (خانگی ابتدایی): این ویرایش به‌طور خاص در بعضی از کشورها (بازارهای نوظهور) ارائه می‌شد. قابلیت‌های آن از Starter بیشتر اما از نسخه‌های دیگر کمتر بود.

• Windows 7 Home Premium (خانگی ویژه): ویرایش خانگی ویژه دارای قابلیت‌هایی همچون Windows Media Center و Windows Aero و همچنین پشتیبانی از کنترل صفحه نمایش لمسی بود.

• Windows 7 Home Professional (خانگی حرفه‌ای): در این ویرایش سعی شده بود نیازهای کاربران خانگی و کاربران تجاری کوچک را برطرف شود و در آن بسیاری از قابلیت‌های اصلی ویندوز ۷ گنجانده شد.

• Windows 7 Enterprise (سازمانی): ویرایش مناسب برای استفاده در شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها که مجهز به قابلیت‌های مورد نیاز سازمان‌ها همچون BitLocker Drive Encryption و UNIX application support بودند.

• Windows 7 Ultimate (نهایی): نسخه نهایی ویندوز ۷ که تمام قابلیت‌ها و خصوصیت‌های ویندوز ۷ را شامل می‌شد. همچنین در این نسخه می شد نسخه‌های خانگی ویژه و حرفه‌ای را به این نسخه ارتقاء داد.

گفتنی است، طبق گزارش منتشر شده توسط Windows Latest، کاربران می‌توانند با دانلود و اجرای Media Creation Tool هنگام دریافت کد محصول، لایسنس ویندوز ۷ یا ۸٫۱ را وارد کنند. به این ترتیب پس از انجام آپدیت و آنلاین شدن کاربر، ویندوز ۱۰ به صورت خودکار فعال‌سازی خواهد شد.

گفته می‌شود که مایکروسافت ترجیح می‌دهد این مشکل را برطرف نکند تا کاربران بتوانند ویندوز خود را آپدیت کنند چرا که استفاده از نسخه‌های آپدیت هزینه‌های محافظت از کاربران را کاهش می‌دهد. Windows Latest می گوید که استفاده از این روش برای فعال‌سازی ویندوز ۱۰ کاملا مشابه خرید لایسنس قانونی نیست.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل