پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته چهارم آبان ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
زومیت: نسخه نهایی مک OS بیگ سر منتشر شد
اپل سیستم‌عامل مک OS بیگ سر را با تغییرات بنیادی و ویژگی‌های مبتنی‌بر حریم خصوصی بعد از چندین ماه انتظار، برای عموم عرضه کرد.
مهر: انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای با فناوری بلاک‌چین برگزار می شود
وزیر ارتباطات گفت: در برگزاری انتخابات پیش روی سازمان نظام صنفی رایانه ای از فناوری بلاکچین استفاده می شود.
مهر:نخستین نمایشگاه مجازی فناوری اطلاعات برگزار می شود
نخستین نمایشگاه مجازی فناوری اطلاعات ایران با عنوان «ایران آیتکس» بهمن ماه امسال توسط دانشگاه شریف برگزار می شود.
مهر: اپلیکیشن های پرکاربرد بومی می توانند کارگزار دولت الکترونیک شوند
باتوجه به فراخوان سازمان فناوری اطلاعات، تمامی اپلیکیشن‌های پرکاربرد کشور با بیش از یک میلیون کاربر فعال، می توانند به عنوان کارگزاران دولت الکترونیکی با این سازمان همکاری کنند.
ایسنا: برپایی آنلاین پنجمین دوره مسابقات برنامه‌نویسی کشوری کدکاپ
پنجمین دوره مسابقات برنامه‌نویسی کشوری کدکاپ از ۳۰ آبان تا ۲۸ آذر ۹۹ به صورت برخط برگزار می‌شود.
ایرنا: چراغ روشن «ارتباطات» در سراسر ایران
امروز ۹۵ درصد مدارس و حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و حتی روستاها نیز تحت پوشش زیرساخت‌های ارتباطی قرار گرفته اند.
ای تی من: هزینه اینترنت شاد به خانواده‌ها باز می‌گردد
وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: هرکسی از شبکه شاد استفاده کند قطعاً اینترنتش رایگان است و اگر کسی بابت اینترنت شاد پولی پرداخت کند با توجه به شماره‌ای که وزارت ارتباطات اعلام کرده است، بلافاصله رسیدگی می‌شود و اگر هزینه‌ای پرداخت ‌شده باشد، بازگشت داده می‌شود.
سیتنا: نخستین جلسه‌ی «کمیته ویژه مبارزه با بیماری کرونا در حوزه فاوا» برگزار شد
اولین جلسه‌ی «کمیته ویژه مبارزه با بیماری کرونا در ارتباطات و فناوری اطلاعات» روز سه شنبه ۹۹/۸/۲۷ به ریاست مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور مدیران عضو این کمیته برگزار شد.
ای تی ایران: فعالیت کسب‌و‌کارهای آنلاین در زمان محدودیت‌های کرونا مجاز است
فروشگاه‌های آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی در قرنطینه ۲ هفته‌ای کشور فعال خواهند بود.

فناوری ارتباطات:
راهبرد معاصر: مجمع جهانی اقتصاد:ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران جهش قابل توجهی داشته است
ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، رتبه دوم نوآوری در فناوری اطلاعات را به دست آورد.
دیجیاتو: اپل، گوگل و ال‌جی به ائتلاف بزرگ توسعه شبکه ۶G ملحق شدند
درست است که ۵G هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد اما این مساله به معنی توقف تلاش‌ها برای توسعه جایگزین آن نیست. ال‌جی، اپل و گوگل با ملحق شدن به یک ائتلاف بزرگ در پی توسعه شبکه ۶G هستند.
ایرنا: آذری‌جهرمی: فیلترینگ عامل اصلی افت کیفیت اینترنت است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حال شبکه اینترنت کشور به صورت عمومی خوب است، اما فیلترینگ تاثیر سویی بر کیفیت آن دارد.
خانه ملت: مجلس: ضعف اینترنت مانع برگزاری انتخابات الکترونیکی است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: زیرساخت‌های الکترونیکی شدن انتخابات فراهم شده، اما در برخی از نقاط به دلیل ضعف در سرعت اینترنت نمی‌توان انتخابات الکترونیکی برگزار کرد.
ایرنا: چین به تنهایی ۲ برابر کل جهان ایستگاه اینترنت نسل ۵ دارد
گزارش ها حاکی است چین با ساخت تقریبا ۷۰۰ هزار ایستگاه پایه شبکه نسل ۵ که بیش از دو برابر کل ایستگاه های ۵G نصب شده در جهان است، در جایگاه برتر دنیا قرار دارد.
همشهری: نیاز ۲هزار میلیارد تومانی برای اتصال روستاها به اینترنت
طبق برنامه ششم توسعه ۸۰درصد روستاها باید به پهن‌باند دسترسی داشته باشند و ۴خدمت آموزش از راه دور، کشاورزی از راه دور، خرده بانکداری و سلامت الکترونیک برای روستاییان فراهم باشد.
مهر: سامانه سنجش سرعت اینترنت مخابرات راه اندازی شد
سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت مخابرات با هدف امکان بررسی سرعت مشترکان سرویس‌های اشتراکی اینترنت پرسرعت، ایجاد شده است و کیفیت و سرعت دسترسی مشترکان شرکت مخابرات ایران را می‌آزماید.

اپراتورها:
مهر: مدرسه استارتاپی هوش مصنوعی با مشارکت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار می‌شود
مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در راستای کمک به توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور در برگزاری مدرسه استارتاپی هوش مصنوعی مشارکت می کند.
ایرنا: تغییرات سخت‌افزاری علت اختلال خطوط همراه اول در ایلام است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: اجرای پروژه تغییرات سخت افزاری و نصب دکل‌های تقویت آنتن‌دهی علت اختلال خطوط همراه اول در ایلام است.
روابط عمومی مخابرات: فناوری ۴۱۲ سایت همراه اول در لرستان ارتقا یافت
مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: فناوری ۴۱۲ سایت نسل سوم و چهارم همراه اول استان ارتقا داده شده است و این اقدام برای ۵۷ سایت دیگر ادامه دارد.
روابط عمومی ایرانسل: همکاری ایرانسل و بنیاد علوی جهت توسعه ارتباطی مناطق محروم
مدیر عامل ایرانسل از آغاز همکاریهای جدید این اپراتور با بنیاد علوی جهت توسعه عدالت ارتباطی و ارتقا ظرفیت های ارتباطی مناطق محروم خبر داد.
برنا: مقایسۀ پوشش اینترنت ‌همراه در روستاها و جاده‌ها
می‌توان گفت که ایرانسل در تعدادی نزدیک به «سه برابر» (۲٫۹۲ برابر) روستا بیشتر از همراه اول، دارای پوشش شبکۀ اینترنت‌همراه است. همچنین بر اساس این گزارش، تعداد روستاهایی که فقط پوشش اینترنت‌همراه ایرانسل در آنها برقرار است، نسبت به روستاهایی که فقط تحت پوشش اینترنت‌همراه همراه‌اول هستند، نزدیک به «پنج برابر» (۴٫۷۳ برابر) است. رایتل، اپراتور سوم تلفن‌همراه، در پوشش اینترنت‌همراه روستایی جایی ندارد و در میان سایر اپراتورها نیز، های‌وب ۲۴۲۷۴ روستا و اپراتورهای ADSL نیز ۳۴۰۰ روستا را تحت پوشش دارند. در پوشش ریلی نیز، ایرانسل ۶۶۱۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۴۱۹۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی ایرانسل در مجموع ۱۰۸۱۰ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده و همراه اول ۵۷۲۶ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۳۳۷۸ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی همراه اول در مجموع ۹۱۰۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است. رایتل نیز ۳۷۳۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۱۵۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی رایتل در مجموع ۳۸۹۳ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است.
روابط عمومی ایرانسل: نشان ویژۀ «روابط عمومی سرآمد» به ایرانسل رسید
ایرانسل، نشان ویژۀ «روابط عمومی سرآمد» را در شانزدهمین دورۀ «سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی» و «هفدهمین دورۀ جشنوارۀ برترین‌های روابط عمومی ایران»، با کسب بالاترین امتیازهای لازم از ارزیابی‌های تخصصی انجام شده، دریافت کرد.

موبایل و تبلت:
زومیت: سلطه‌ی آیپد اپل بر بازار جهانی تبلت‌
بر اساس آمار منتشرشده، اپل توانسته است با فروش ۱۵٫۲ میلیون دستگاه آیپد، سلطه‌ی خود بر بازار جهانی تبلت‌ را حفظ کند.
زومیت: آیفون ۱۲ پرو، امتیاز ۱۲۸ را از آزمون‌ DXOMARK به دست آورد
دوربین سه‌گانه‌ی آیفون ۱۲ پرو، در آزمایش‌های DXOMARK، امتیاز ۱۲۸ در حالت کلی، ۱۳۵ در عکاسی، ۱۱۲ در فیلم‌برداری و ۶۶ را در بزرگ‌نمایی کسب کرد.
مهر: سامسونگ موبایل کشویی با ۲ نمایشگر می سازد
سامسونگ حق امتیاز اختراع یک موبایل کشویی با ۲ نمایشگر را ثبت کرده است.
مهر: اختلالات آیفون ۱۲ کاربران را عاصی کرد
برخی از کاربران آیفون ۱۲ از غیرفعال بودن قابلیت لمس نمایشگر در قسمت قفل آن گله دارند. برخی گزارش ها نیز از اختلال در بخش پیامک این دستگاه های جدید خبر می دهد.
دیجیاتو: اپل با پرداخت ۱۱۳ میلیون دلار غرامت به خاطر کند کردن عمدی آیفون موافقت کرد
در پی شکایت ۳۴ ایالت آمریکا از اپل به خاطر کند کردن عمدی آیفون‌ها، این شرکت بدون قبول اتهامات با پرداخت غرامت ۱۱۳ میلیون دلاری دیگری علاوه بر جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری قبلی موافقت کرده است.

لبه دانش:
ایرنا: حوزه فضایی نمونه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه حوزه فضایی و ساخت ماهواره نمونه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه است، گفت: در این صنعت ایران با بهره‌گیری از علم و دانش دانشگاهیان رتبه ۱۱ جهان را کسب کرده است؛ بنابراین مطلوب است سایر صنایع از آن الگوبرداری کنند.
دیجیاتو: ناسا در آستانه راه‌اندازی اولین شبکه هواشناسی روی مریخ است
طبق اعلام ناسا، مریخ‌نورد «استقامت» با رسیدن به مریخ در سال آینده میلادی، گزارش‌های هواشناسی را در اختیار این سازمان فضایی قرار می‌دهد و با همکاری کاوشگرهای دیگر، اولین شبکه هواشناسی را روی سیاره سرخ ایجاد می‌کند.
فارس: عینک هوشمندی که مسیر را به کاربران نشان می‌دهد
مهندسی به نام سام مارچ با استفاده از یک اپلیکیشن و برخی تجهیزات سخت افزاری عینک هوشمندی تولید کرده که می‌تواند مسیر رسیدن به مقصد را به کاربران نشان دهد.
فارس: ابررایانه ویژه تحقیقات هوش مصنوعی در ژاپن تولید شد
شرکت «فوجیتسو» ابررایانه جدیدی تولید کرده که تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند و در حوزه های مختلف دولتی، صنعتی و دانشگاهی قابل استفاده خواهد بود.
مهر: تولید تراشه هوش مصنوعی که از نور انرژی می‌گیرد
محققان استرالیایی برای اولین بار موفق به تولید یک تراشه هوش مصنوعی شده‌اند که انرژی مورد نیاز خود را از نور تأمین می‌کند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل