پهبادهایی که می‌توانند ویدئوهای ۸K و ۶K ثبت کنند

پهپادهای جدید شرکت Autel Robotics با سرعت ۷۲ کیلومتربرساعت، می‌توانند تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی و ویدئوهای ۸K و ۶K ثبت کنند.

در سال‌های اخیر در رویداد CES، بخش ویژه‌ای که به پهپادها اختصاص داده شده است، کاربران و علاقه‌مندان را مجذوب خود می‌کند؛ اما امسال شرکت Autel Robotics دلایل بهتری برای مشاهده‌ی این بخش ایجاد کرده است. شرکت مذکور سه پهپاد با نام‌های EVO II و EVO II Pro و EVO II Dual رونمایی کرده که دو مدل اول با مشخصات درخورملاحظه‌ی خود، پاگذاشتن به این بخش از نمایشگاه را ارزشمند جلوه می‌دهد.

هر سه پهپاد شرکت Autel Robotics بدنه‌ی یکسان با دوربین‌های متفاوت دارند. درباره‌ی مدل EVO II می‌توان گفت از دوربینی ۴۸ مگاپیکسلی برخوردار است و می‌تواند ویدئوهایی با رزولوشن ۸k ثبت کند. ضبط ویدئوهایی با این رزولوشن نه‌تنها EVO II را به اولین پهپادِ دارای چنین قابلیتی تبدیل کرده است؛ بلکه جدا از پهپادبودن این وسیله، دوربین ۸K به‌کار‌رفته در آن یکی از اولین محصولاتی است که برای مصارف عمومی روانه‌ی بازار می‌شود. شرکت یادشده می‌گوید دوربین دستگاه که به حسگر IMX586 سونی مجهز است، تصاویری با رزولوشن ۴K و عمق ۱۰ بیتی را با نرخ فریم ۲۴ تا ۲۵ فریم‌برثانیه ثبت می‌کند. این دوربین در ابتدا برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده بود؛ اما ازآنجاکه پهپادها قدرت پردازشی بیشتر و باتری قوی‌تری از گوشی‌ها دارند و از فضای بزرگ‌تری برای تعبیه‌ی سیستم خنک‌کننده بهره می‌برند، توانست ویدئوهایی با رزولوشن ۸K را ثبت کند.

 

لنزهای به‌کار‌رفته در پهپادهای Autel Robotics که معادل لنزهای ۳۵ میلی‌متری هستند، بسیار عریض هستند و دیافراگم ثابت f/1.8 دارند که کمک بزرگی برای فیلم‌برداری در شب و محیط‌های دیگر کم‌نور است. با‌این‌حال، حسگر کوچک نیم‌اینچی توانایی ایجاد میزان چشمگیری از نویز را نیز دارد. آگاهی از این موضوع که لنز یادشده میزان نور دریافتی را درمقایسه‌با پهپادهای معمولی دیگر کاهش می‌دهد، باعث خواهد شد کاربر نرخ ISO را در پایین‌ترین سطح نگه دارد.

آنچه گفته شد، تمامی مشخصات این دستگاه را فاش نمی‌سازد و در‌واقع باتری با ظرفیت ۷،۱۰۰ میلی‌آمپرساعت در بهترین شرایط که بادی هم نوزد، ۴۰ دقیقه زمان پرواز را برای پهپاد مهیا می‌کند. این مقدار درمقایسه‌با ۳۱ دقیقه زمان پرواز پهپاد نوع DJI Mavic 2 نسبتا مناسب است. Autel Robotics می‌گوید تعبیه‌ی ۱۲ حسگر برای اجتناب از برخورد با موانع در EVO II سبب شده این دستگاه به‌ خوبی پهپاد Skydio R1 از عهده‌ی موانع برآید که با پرواز خودکار خود همه را شگفت‌زده کرده بود.

از دیگر مزیت‌های پهپاد مذکور این است که کاربر همانند نسل پیشین آن، یعنی EVO 1، می‌تواند حباب محافظ مجازی دور پهپاد تنظیم کند تا بدون خاموش‌کردن کامل سیستم دوری از موانع، ازلحاظ تئوری EVO II را به فضای کوچک‌تری محدود کند. البته مشخص نیست اندازه‌ی این حباب مجازی چقدر خواهد بود یا باعث محدودیت سرعت پهپاد خواهد شد یا خیر. به‌طور‌کلی، Autel از سرعت‌هایی مشابه با Mavic 2 Pro در پهپاد مذکور استفاده کرده است. بیشترین سرعت EVO II در حالت شگفت‌انگیز برابر با ۴۴٫۷ مایل‌برساعت (۷۲ کیلومتربرساعت) خواهد بود.

درباره‌ی EVO II Pro می‌توان گفت این نسخه از سری EVO II بیشتر مختص کاربرانی است که به‌دنبال ثبت بهترین تصاویر هستند. درست است که رزولوشن ۸K به‌کاررفته در پهپاد EVO II بهتر از رزولوشن ۶K است که Autel در پهپاد EVO II Pro وعده داده است، این پهپاد حسگر کامل یک‌اینچی IMX383 سونی را دارد و دیافراگم آن دقیقا مانند پهپادهای Phantom 4 Pro شرکت DJT  و Mavic 2 Pro، بین f / 2.8 تا f / 11 تنظیم‌کردنی است. مسئله‌ی مهم این بود که شرکت DJI توانایی تنظیم عمق میدان را به پهپادهایش اضافه کرد؛ زیرا سبب شد رقابت در این حوزه تشدید شود. شوربختانه این نسخه از پهپادهای سری EVO II توانایی ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی را ندارد و به‌جای آن از لنز ۲۰ مگاپیکسلی برای عکس‌برداری استفاده می‌کند. با‌این‌حال، همین رزولوشن هم تعداد کافی از پیکسل‌ها را برای چاپ تصاویر بزرگ مهیا می‌کند.

آخرین مدل، یعنی EVO II Dual، بیشتر محصولی برای شرکت‌ها است و علاوه‌بر دوربین ۸K، از دوربین حرارتی FLIR Boson نیز پشتیبانی می‌کند. این لنزها می‌تواند ویدئوها را به‌صورت هم‌زمان ضبط کند؛ هر‌چند به‌نظر می‌رسد رزولوشن دوربین حرارتی بسیار کم است.

هر سه پهپاد از برد حداکثری ۵٫۵ مایل و حافظه‌ی ذخیره‌سازی هشت گیگابایتی بهره‌مند هستند. کنترلر این محصولات نمایشگر مجتمع و قابلیت اتصال فیزیکی به گوشی هوشمند را دارد. صفحه‌‌نمایش اختصاصی و سفارشی بزرگ نیز وجود دارد که کاربران می‌تواند آن را نیز بخرند؛ البته هنوز جزئیاتی درباره‌ی این دستگاه فاش نشده است.

روی کاغذ این سری از پهپادها همانند پهپادهای بسیار کارآمدی هستند که در بازار یافت می‌شوند. درحقیقت، اگر مشخصات محصول نهایی نیز این چنین باشد، صادقانه باید گفت بسیار عالی خواهد بود. هم‌اکنون این پهپادها در حال تولید هستند و شرکت Autel انتظار دارد تحویل مدل EVO II را از چند هفته‌ی دیگر آغاز کند و سایر محصولات این سری نیز احتمالا اندکی بعدتر روانه‌ی بازار می‌شوند. در‌حالی‌که قیمت این محصولات هنوز نهایی نشده است، می‌توان انتظار داشت پهپاد‌های EVO II و EVO II Pro به‌ترتیب با برچسب قیمت ۱،۴۹۵ و ۱،۸۹۵ دلار به بازار عرضه شوند. در زیر، برگه‌های مربوط به مشخصات کامل این پهپادها درج شده است.

 

 
برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل