اخبارکسب و کار

پیامک های تبلیغاتی، از نقض حریم خصوصی تا رونق کسب و کارها

داتیکا: حتما برای شما هم پیش آماده است که زنگ پیامک تلفن همراهتان به صدا دربیاید و وقتی پیام را باز می کنید، با یک نیمچه خبر تبلیغاتی مواجه شوید. در واقع می توان گفت بسیاری از کسب و کارها این روزها به جای پخش کردن تراکت های تبلیغاتی و چاپ بنرها، به تبلیغات پیامکی روی آورده اند. دلیل این امر هم اسنفاده بیش از حد و همیشگی مردم از تلفن همراهشان است. امری که کسب و کارها را وسوسه می کند تا با پیامک دیده شوند.

به گزارش داتیکا، طبق آمار، اکثر قریب به اتفاق نسل Y (دهه ۶۰ ایران)‌ و نسل Z (دهه هفتاد) حداقل هر ساعت یکبار تلفن همراه خود را چک می کنند و همچنین اولین کاری که صبح پس از بیدار شدن انجام می‌دهند چک کردن موبایل است. لذا پیامک راهی است برای ارتباط سریع و ارزان با این نسل پر جمعیت! بازاریابی پیامکی حتی به کوچکترین کسب و کارها فرصتی برای ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان می‌دهد.

بازاریابی و تبلیغات پیامکی می تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، از جمله:

  • اطلاع رسانی به کاربران از پیشنهادات جدید و تخفیفات ویژه
  • تغییر در ساعات کاری فروشگاه
  • اعلام محصول یا خدمت جدید
  • درخواست بازخورد خدمات از مشتری

به این ترتیب می توان گفت، ویژگی هایی چون مقرون به صرفه بودن، تحویل فوری، نرخ بازکردن بالا و نرخ تعامل بسیار زیاد، سبب شده بازگشت سرمایه‌گذاری در بازاریابی پیامکی یا ROI  نرخ وسوسه‌کننده‌ای داشته باشد و این اطمینان را می دهد که اس ام اس مارکتینگ بهترین اقدام ممکن در نقطه شروع برای استارتاپ‌ها، کسب و کارهای کوچک و مشاغل با بودجه کم است.

این نوع تبلیغ و بازاریابی در ایران نیز بسیار جواب می دهد چرا که بر اساس آمار منتشر شده، بیش از ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ایران حداقل یک تلفن همراه دارند. با این تفاسیر هیچ کانال بازاریابی نمی‌ توان با این حجم از مخاطب پیدا کرد. از طرف دیگر هر ایرانی به طور متوسط روزانه بین ۷ تا ۱۰ ساعت با موبایل درگیر است، پس این ابزار محبوبیت بالایی نیز دارد.

از سوی دیگر،  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت در بازاریابی پیامکی، نرخ بازکردن بالاست. بیش از ۹۰ درصد کاربران، پیامک تبلیغاتی را حداکثر تا ۵ دقیقه پس از دریافت باز می‌کنند. البته باید گفت حجم بالای دریافت پیامک تبلیغاتی برای کاربران تلفن همراه ناخوشایند است و باعث می شود با دیدن سر تیتر پیامک آن را باز نکنند و به دنبال راهی برای حذف پیامک های تبلیغاتی باشند.

حتی می توان گفت، ارسال بدون اجازه این پیامک ها به نوعی نقض قوانین حریم خصوصی است و به همین دلیل است که همیشه راهی برای حذف دریافت پیامکهای تبلیغاتی که گاهی ارسال آن از سوی اپراتورها هم آزاردهنده هست، وجوددارد.

در هر حال این نوع بازاریابی در جهان به نوعی جای خور را باز کرده است و می تواند از ترفندهای خوب برای جذب و اطلاع رسانی به مشتریان باشد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل