پیشنهاد مطالعه کتاب «جزء از کل»/ داستانی پرماجرا از «استیو تولتز»

داتیکا: “هیچ‌وقت نمی‌شنوید ورزشکاری در حادثه‌ای فجیع حس بویایی‌اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما انسان‌ها بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی آینده‌مان نخورد، مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش را. درس من؟ من آزادی‌ام را از دست دادم.” «جزء از کل» اثر «استیو تولتز» رمانی با تمایلات فلسفی، آشوب گرانه و یک اثر کلاسیک مدرن است. داستانی غنی و پر ماجرا و یک کمدی سیاه و جذاب از اعماق روح آدمی و کاوشی بی‌نظیر که شاید ماه‌ها درگیرتان ‌کند.

به گزارش داتیکا، کتاب جزء از کل اولین رمان استیو تولتز است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و به عنوان یکی از برترین رمان‌های تاریخ ادبیات استرالیا، در سطح جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. این کتاب در همان سال انتشار نامزد دریافت جایزه بوکر شد و همچنین جایزه NSW Premier سال ۲۰۰۹ را نیز از آن خود کرد. تولتز هنگام نوشتن جز از کل تحت تاثیر لویی فردینان سلین، جان فانته، وودی آلن، توماس برناد و ریموند چندلر بوده است.

کتاب جزء از کل  در مورد مارتین و جسپر، پدر و پسری است که هر کدام از یک زاویه خاص و متفاوت با عامه مردم به زندگی و اتفاقات آن نگاه می کنند. مارتین با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می کند. داستانی که نشان می‌دهد زندگی او همیشه تحت تاثیر مارتین، برادر ناتنی‌اش قرار داشته است. داستان کتاب جزء از کل از زمان کودکى پدر تا زمان بزرگ شدن فرزند ادامه پیدا می کند و تمامی حوادث و اتفاقات شگفت انگیز زندگی آن ها همراه با یک طنز تلخ و یک تم فلسفی روایت می شود. برخی نقد‌ها، پاراگراف آغازین کتاب را که در ابتدای این مطلب آمده است؛ یکی از بهترین آغاز‌های ادبی دوران معاصر می‌دانند. اگر هم این عنوان را کمی اغراق بدانیم، همچنان نمی‌توانیم زیبایی نخستین سطر‌های کتاب را انکار کنیم.

کتاب جزء از کل که  استیو تولتز پنج سال از عمرش را برای نوشتن آن صرف کرده پر از جملات قصار و پرمعنایی است که همگی از درک بالا و جهان‌بینی ژرف نویسنده ناشی می‌شوند. به همین دلیل است که خواننده در حین مطالعه چنان مجذوب یکی از این جملات می‌شود که به‌کلی ماجرای اصلی را رها می‌کند و به فکر فرو می‌رود. به همین دلیل است که جز‌ء از کل جزو داستان‌هایی است که گرچه بلند است اما ارزش چندبار خواندن را دارد.

استیو تولتز در این کتاب از موضوعات مختلفی صحبت می‌کند، موضوعاتی مثل مرگ، زندگی، عشق، خانواده، و از همه مهم‌تر ترس از مرگ! نویسنده، در این کتاب مخاطب را به همان اندازه که مارتین دین از مرگ می‌ترسد و مدام به این موضوع فکر می‌کند، به فکر وا می‌دارد. نگاه تولتز در این کتاب به مسائل و موضوعاتی سطحی نیست. شخصیت‌های کتاب او در عمق این موضوعات زندگی می‌کنند و نگاه فلسفی‌اش در قالب شخصیت‌های مختلف، مخاطب را با چندین زاویه دید به یک مسئله واحد و چندین طرز تفکر مختلف درباره اتفاقات جاری در داستان روبرو می‌کند.

یکی از ویژگی‌هایی که این کتاب را در لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار داده است، نوع روایت آن است. مخاطب در این کتاب با یک خط ثابت روبرو نیست. اتفاقی که شخصیت اصلی داستان را درگیر کند و تا آخر قصه، شخصیت‌ها درگیر همان ماجرا باشند. نه! خواننده، در هر چند صفحه از این کتاب با اتفاق و ماجرای جدیدی روبرو می‌شود و عکس العمل شخصیت‌های داستان به این اتفاقات است که با قرار گرفتن در جای درست و به موقع، مخاطب را مدام غافلگیر می‌کند، می‌خنداند، به فکر وا می‌دارد و گاهی او را می‌ترساند. نشر چشمه کتاب «جزء از کل» را با ترجمه «پیمان خاکسار» منتشر و روانه بازار کرده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل