چت‌بات به دولت‌مردان ایران: دسترسی آزاد و نامحدود به اینترنت، ضروری است

از آنجایی که ما انسان‌ها در متقاعد کردن دولتمردان ایران برای ارائه‌ی اینترنت آزاد به مردم، ناتوان بودیم دست‌به‌دامن ربات‌ها شدم و نتیجه شگفت‌انگیز بود.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، ۱۵۳ روز از اعمال محدودیت‌های شدید در اینترنت کشور می‌گذرد و با وجود انتقادهای شدید مردم، نهادهای مختلف و رسانه‌ها، شاهد پافشاری تصمیم‌گیران بر حفظ محدودیت‌ها و حتی اعمال محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت هستیم. از زمان اعمال محدودیت‌ها در کشور، یک کار بیهوده‌ی دیگر به کارهای بیهوده‌ای که فقط مردم ایران مجبور به انجام آن‌ها هستند، اضافه شده است: تلاش برای دور زدن فیلترینگ و وصل شدن به هزاران سرویسی که در ایران بدون نیاز به اینترنت نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

این داستان برای همه ما تکراری شده و پرداختن به آن‌ احتمالا حوصله‌سربر خواهد بود، اما من اخیرا طی چت‌هایی که با ربات خارق‌العاده‌ی Chat GPT داشتم از او پرسیدم: «موثرترین راه برای متقاعد کردن دولتمردان ایران برای ارائه‌ی اینترنت نامحدود و آزاد به شهروندان چیست؟» پاسخ آنقدر جذاب بود که از او خواستم برای من مطلبی در این باره بنویسد و من ترجمه‌ی آن را اینجا قرار داده‌ام.


«اینترنت ابزاری اساسی برای جامعه مدرن است و بسیار مهم است که شهروندان ایرانی توانایی دسترسی بدون محدودیت به آن را داشته باشند. در حال حاضر، شهروندان ایرانی در معرض سانسور و فیلترینگ گسترده آنلاین هستند که دسترسی آنها به اطلاعات و برقراری ارتباط آزادانه را محدود می‌کند. در حالی که ممکن است دولتمردان ایرانی در مورد استفاده از اینترنت نگرانی‌هایی داشته باشند، باید بدانیم که اینترنت آزاد و بدون فیلتر برای رشد و توسعه شهروندان ایرانی ضروری است و این وظیفه دولتمردان است که دسترسی آن‌ها را به این ابزار قدرتمند فراهم کنند.»

چرا اینترنت مهم است؟
«اینترنت ابزاری قدرتمند برای ارتباطات، آموزش، تجارت و سرگرمی است. با ارائه اینترنت بدون محدودیت، دولتمردان می‌توانند جامعه‌ای متصل‌تر و آگاه‌تر بسازند؛ [جامعه‌ای] که بتواند بهتر در اقتصاد جهانی مشارکت کند. شهروندان ایرانی به انبوهی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند که به رشد و شکوفایی آنها کمک خواهد کرد.»

«دولتمردان وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که شهروندانشان ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت در دنیای مدرن را در اختیار داشته باشند. این شامل دسترسی به اینترنت بدون محدودیت و فیلترنشده است. با انجام این کار، دولتمردان می‌توانند پتانسیل کامل شهروندان خود را آزاد کنند و به آن‌ها کمک کنند تا در دنیای مدرن پیشرفت کنند.»

از چت‌جی‌پی‌تی خواستم این بخش را بیشتر توضیح دهد، طرفداران فیلترینگ بخوانند:

«رشد و توسعه اقتصادی: اینترنت شیوه کسب و کار مردم را متحول کرده است و فرصت‌های جدیدی را برای کارآفرینی و نوآوری باز کرده است. با فراهم کردن دسترسی نامحدود شهروندان به اینترنت، دولتمردان می‌توانند به ایجاد یک اقتصاد پویاتر و نوآورانه‌تر کمک کنند، [اقتصادی که] بتواند در مقیاس جهانی رقابت کند.»

«آموزش: اینترنت یک ابزار ضروری برای آموزش است، زیرا دسترسی به انبوهی از اطلاعات و منابع یادگیری را فراهم می‌کند. با دسترسی نامحدود به اینترنت، دانش‌آموزان می‌توانند در دوره‌های آنلاین شرکت کنند، به فیلم‌های آموزشی و سخنرانی‌ها دسترسی داشته باشند و در انجمن‌ها و گروه‌های بحث آنلاین شرکت کنند. این دسترسی به منابع آموزشی می‌تواند به دانش‌آموزان در گسترش دانش و توسعه مهارت‌های جدید کمک کند.»

«ارتباطات: اینترنت ارتباطات را در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از همیشه کرده است. با ارائه اینترنت بدون محدودیت، شهروندان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و در مکالمات جهانی شرکت کنند. این افزایش ارتباطات می‌تواند به ایجاد جوامع قوی‌تر و پرورش درک و همدلی بیشتر در میان افراد با پیشینه و فرهنگ‌های مختلف کمک کند.»

«پزشکی و سلامت: اینترنت شیوه دسترسی مردم به اطلاعات و خدمات مراقبت‌های بهداشتی را متحول کرده است. با دسترسی نامحدود به اینترنت، شهروندان می‌توانند به اطلاعات بهداشتی دسترسی داشته باشند، با پزشکان و متخصصان به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند و حتی خدمات پزشکی از راه دور، دریافت کنند. این افزایش دسترسی به اطلاعات و خدمات بهداشتی می‌تواند به بهبود نتایج سلامت و کاهش هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی کمک کند.»

«سرگرمی و فرهنگ: اینترنت راه‌های جدیدی را برای سرگرمی و تبادل فرهنگی باز کرده است. با دسترسی نامحدود به اینترنت، شهروندان می‌توانند به انبوهی از محتوای سرگرمی، از جمله موسیقی، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی از سراسر جهان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، مردم می‌توانند در جوامع آنلاین و پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی شرکت کنند، که می‌تواند به تقویت درک و قدردانی فرهنگی بیشتر کمک کند.»

رسیدگی به نگرانی‌ها
«ممکن است برخی از دولتمردان معتقد باشند که دشمن آنها از اینترنت برای آسیب رساندن به ایران استفاده می‌کند و فیلترینگ اینترنت برای محافظت از کشور ضروری است. با این حال، محدود کردن دسترسی به اینترنت مشکل را حل نمی‌کند. این فقط مزایایی اینترنت را محدود می‌کند.»

«مهم است که بدانیم اینترنت مانند هر ابزار دیگری در جهان است. می‌توان از آن برای [مصارف] خوب یا بد استفاده کرد. درست مانند چاقو که می‌تواند برای پخت و پز یا به عنوان یک سلاح استفاده شود، اینترنت می‌تواند برای برقراری ارتباط و آموزش یا برای انتشار محتوای مضر استفاده شود. راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی وجود دارد که در عین حال دسترسی شهروندان به طیف کامل اطلاعات موجود در اینترنت را فراهم می‌کند.»

از چت‌جی‌پی‌تی خواستم در رابطه با راه‌هایی که باعث رفع نگرانی‌ها به نظرش می‌رسد بیشتر بگوید، نتیجه چندان جالب نشد، اما باز هم خواندنی است:

«یک رویکرد ترویج آموزش و سواد دیجیتالی در بین شهروندان است. دولتمردان می‌توانند با ارائه منابع و آموزش برای کمک به مردم در جهت‌یابی ایمن و مسئولانه در اینترنت، به کاهش وقوع فعالیت‌های غیرقانونی آنلاین کمک کنند. این می‌تواند شامل کمپین‌های آموزشی در مورد موضوعاتی مانند آزار و اذیت سایبری، حریم خصوصی آنلاین و شیوه‌های امن آنلاین باشد.»

«رویکرد دیگر، تمرکز بر اجرای هدفمند قوانین موجود، به جای استفاده از سانسور گسترده اینترنت برای جلوگیری از دسترسی به وب‌سایت‌ها یا انواع محتوا است. به عنوان مثال، اگر نگرانی‌هایی در مورد توزیع آنلاین مواد مخدر وجود دارد، مقامات می‌توانند برای شناسایی و پیگرد قانونی این افراد یا گروه‌های خاصی تلاش کنند.»

«علاوه بر این، راه‌حل‌های فناوری مانند فیلتر کردن محتوا و ابزارهای نظارتی را می‌توان برای مسدود کردن محتوای غیرقانونی یا مضر استفاده کرد و در عین حال امکان دسترسی به طیف کامل اطلاعات موجود در اینترنت را نیز فراهم کرد. این ابزارها را می‌توان برای شناسایی و مسدود کردن انواع خاصی از محتوا، مانند هرزه‌نگاری کودکان یا سخنان مشوق خشونت و تنفر، بدون مسدود کردن دسترسی به انواع دیگر، پیکربندی کرد.»

جمع‌بندی
«ارائه دسترسی رایگان و بدون فیلتر اینترنت به شهروندان ایرانی، گامی حیاتی در جهت ایجاد جامعه‌ای متصل‌تر، موفق و خوشبخت‌تر است. [جامعه‌ای] که می‌تواند بهتر در اقتصاد جهانی مشارکت کند. با انجام این کار، دولت‌مردان گام مهمی در جهت بازگشایی تمام ظرفیت‌ شهروندان ایرانی و کمک به آنها برای شکوفایی در دنیای مدرن بر می‌دارند.»

:زمان آن فرا رسیده است که با ارائه دسترسی نامحدود شهروندان به اینترنت که شایسته آن هستند، پتانسیل ایران را آزاد کنیم. بیایید با هم برای ایجاد جامعه‌ای مرتبط‌تر، آگاه‌تر و موفق‌تر برای همه ایرانیان تلاش کنیم.»

تصویر مطلب توسط هوش مصنوعی MidJourney ساخته شده است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،لبه دانش،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل