چرا بلاک‌چین تلگرام به پایان خط رسید؟/  سایه سنگین منافع قدرت بر آزادی اطلاعات

مالک تلگرام، از پایان بی‌نتیجه تلاش ۲٫۵ ساله مهندسانش در ساخت این پلتفرم بر بستر بلاک چین خبر داد.

به گزارش داتیکا، در بین عموم مردم ایران، واژه بلاک چین معادل با “ضد فیلتر” تلقی می شود. احتمالا به این دلیل که تقریبا حوالی فیلتر شدن تلگرام در ایران بود که مالک تلگرام، خبر از شروع پروژه بلاک چین داده بود. اما واقعیت این است که بلاک چین در برابر مفاهیمی مانند “تمرکز قدرت” قرار می‌گیرد و حداقل ارتباط مستقیم و بلافصلی با از بین رفتن فیلترینگ ندارد.

برای مثال، پروژه رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین، برای بر هم زدن ساختار متمرکز قدرت در بانک‌ها به وجود آمده اند و سعی دارند تا راه حلی برای مقابله با آن ارائه دهند. به خصوص پس از بحران اقتصادی و کم سابقه‌ای که آمریکا در دام آن گرفتار شد. دلیل مهم وقوع این بحران، یک اشتباه سهوی یا شاید هم سودجویی بانک‌های پرنفوذ این کشور بود که با تغییر نرخ بهره بانکی آن را رقم زدند. در نتیجه، اصل این موضوع که چرا میلیون‌ها انسان، باید به نهادی مثل بانک “اعتماد” کنند تا قوانین تعیین کننده، حساب و کتاب‌ها و نرخ‌ها را تعیین کند؟ البته سال‌ها پیش از این رکود اقتصادی دانشمندان در پی یافتن راه‌حلی برای این چالش بودند. اما این بنیان‌گذار بیت‌کوین بود که موفق شد تا حد زیادی به همه این پرسش‌های مهم پاسخ مناسبی بدهد.

از آنجایی که پروژه‌ها بر بستر بلاک‌چین تا حد زیادی ناشناس ماندن کاربران شبکه را تضمین می‌کنند، تلگرام در تلاش بود تا به اهدافی این چنینی دست پیدا کند و با تولید رمز ارز خودش، شبکه ‌اجتماعی پرطرفدارش را مستقل‌تر از قبل پیش ببرد. اما یک دادگاه در آمریکا جلوی خرید و فروش Gram  (معادل بیت کوین) را گرفت و کاسه کوزه‌ی  TON( معادل معدن‌های قابل ماین شدن در بیت کوین) را به هم ریخت. در حالیکه خرید و فروش رمز ارز معادل آن یعنی بیت کوین در آمریکا مجاز است!

البته نکته عجیب حکم این دادگاه آن است که خرید و فروش رمز ارزهای تلگرام در سراسر دنیا را ممنوع اعلام کرده است. با این استدلال که ممکن است آمریکایی‌ها به طرق مختلف در کشورهای دیگر بتوانند دست به خرید و فروش این رمز ارز بزنند! از آنجایی که اقتصاد دنیا به پشتوانه دلار، روی کاکل آمریکا می‌چرخد، مالک تلگرام هم تن به این حکم داده و پروژه‌اش را متوقف کرده است. زیرا با نافرمانی از این دادگاه، ممکن بود گوگل، پلی استور، اپل و زیرساخت‌های حیاتی برای تلگرام از این دست، از سرویس دادن به این پلتفرم منع شوند و منافع اقتصادی تلگرام را تهدید کنند.

پس شاید همه دنیا در تعیین رئیس جمهور یا پارلمان‌هایشان استقلال داشته باشند، اما وابستگی اقتصادشان به آمریکا، تبعیت از دستورهای این چنینی را ایجاب می‌کند و قدرت چانه زنی را از میان می‌برد. حتی اگر این کشور قلدری کند و حرف زور بزند. حتی اگر تنها جمعیتی ۴ درصدی داشته باشد و مقابلش ۹۶ درصد جمعیت جهان باشند.

البته ممکن است این ساختار قدرت و استعمار، روزی به لطف تکنولوژی‌هایی نظیر همین بلاک چین به هم بریزد. اما تا آن روز، دور دور قدرتمندان است و شبکه اجتماعی بزرگی مثل تلگرام هم زورش به آن نمی‌رسد. نبردی که مالک تلگرام آن را نبرد نسل امروز می‌داند و در پیامی آرزو کرده است، روزی ساختارهای متمرکز قدرت را مهندسان بلاک چین فرو بپاشند تا برابری معنای تازه ای به خود بگیرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

همکـاری دو سر سـود

داتیکا-به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهانی، تلگرام طی چند سال گذشته به فناوری بلاک‌چین نیز توجه داشته…

تلگرام رفع فیلتر شد؟

اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه تلگرام رفع فیلتر شده است. به گزارش داتیکا،…

خالص سازان «پرمیوم» سوار

برخی نمایندگان مجلس یازدهم با اکانت پرمیوم تلگرام، فعالیت می‌کنند و استوری می‌گذارند اکثر چهره‌های اصولگرا و…
آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل