چشم انداز روشن فناوری اطلاعات در پرتو وب اپلیکیشن ها

داتیکا: از همان زمانی که صدای معروف وصل شدن اینترنت با سرویس دایال آپ در خانه ها پیچید، دنیا رو به تحولی عظیم رفت. تحولی که مرزها را در هم شکسته و انسان ها را با هررنگ و ملیت و مذهب به هم نزدیک تر کرد. در واقع دنیای اینترنت، جهان را به جهانیان نشان داد و سطح اطلاعات و آگاهی عمومی را بالا برد. حالا با وصل شدن اینترنت همراه و اپلیکیشن های اجتماعی این نزدیکی و تعامل بیشتر هم شده است. با این حال هنوز هم تحولات جدی در فن آوری اطلاعات رخ می دهد که می تواند شگفتی ساز باشد.

یکی از این تحولات تازه، PWA  یا همان وب اپلیکیشن‌ها هستند که در داخل یک مرورگر اینترنت اجرا شده و بر اساس فناوری‌های مرسوم دنیای وب ساخته می‌شوند. این‌گونه اپلیکیشن‌ها به مرور زمان با قابلیت‌های مرورگرها سازگار خواهند شد. اپلیکیشن‌های PWA  ظاهری متناسب با مرورگرهای اینترنت داشته و همچنین جهت استفاده از آن‌ها لازم نیست که به یک فروشگاه نرم‌افزاری مراجعه کرده و سپس به نصب اپلیکیشن موردنظر خود بپردازیم. PWA را می‌توان جهشی بزرگ در اپلیکیشن‌ها دانست.

PWA  در مقایسه با اپلیکیشن‌های داخلی مرسوم، به طرز عجیبی می‌تواند کارهای بسیاری را به انجام برساند.  ضبط صدا و ویدیو، ارتباطات آنی، استفاده از ژست‌های لمسی، بهره‌مندی از تشخیص گفتار، استفاده از کلیپ‌بورد وفعالیت و همچنین ذخیره داده‌ها به ‌صورت آفلاین (در این زمینه برخی از مرورگرها محدودیت‌هایی دارند) از جمله ویژگی های این تکنولوژی جدید هستند.

به دلیل ویژگی های خاص این تکنولوژی، پشتیبانی از PWA  به طرز فوق‌العاده‌ای در حال افزایش بوده و از دلایل مهم این قضیه می‌توان به حمایت شرکت‌های گوگل و مایکروسافت اشاره کرد.

 

گوگل

وقتی که بحث بر سر پشتیبانی از PWA  باشد، گوگل حرف اول را می‌زند. از نسخه ۷۳ مرورگر گوگل کروم به بعد، این فناوری در تمامی پلتفرم‌های دسکتاپی از جمله: Chrome OS، لینوکس، مک و ویندوز مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد.

 

اپل

ظاهرا کوپرتینویی‌ها با تردید، استفاده از این فناوری را در پیش گرفته‌اند. فروشگاه اپ استور شرکت اپل بسیار پرسود بوده و اپلیکیشن‌های IOS  انحصاری بسیار خوبی نیز در آن قرار دارند. با این اوصاف می‌توان به سادگی درک کرد که چرا شرکتی همانند اپل علاقه‌مند است تا توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های داخلی را برای سیستم‌عامل IOSتوسعه دهند. علائم و شکایت‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند اپل سعی دارد تا روند به‌کارگیری PWA  را آهسته‌تر کند. در هر صورت این شرکت پشتیبانی از پایه‌های این فناوری را در IOS 11.3  گنجانده است.

کاربران رایانه‌های دسکتاپی می‌توانند از مرورگر کروم استفاده کرده و در نتیجه از مزایایPWA  نیز بهره‌مند شوند. مرورگر سافاری در macOS  هنوز از برخی از قابلیت‌های کلیدی همانند نصب بر روی نمایشگرهای خانگی، پشتیبانی نمی‌کند. به‌هرحال می‌توان گفت که پشتیبانی   macOS از فناوری PWA در سطح ضعیفی قرار دارد.

 

مایکروسافت

ردموندی‌ها یک وب‌سایت را به توسعه فناوری PWA اختصاص داده و حتی در آن از ابزارهایی همانند Visual Studio نیز استفاده کرده‌اند. توسعه‌دهندگان می‌توانند یک اپلیکیشن PWA  را از طریق فروشگاه مایکروسافت به اشتراک بگذارند. همچنین باید بگوییم که ویندوز ۱۰ نیز به‌صورت کامل از PWA  پشتیبانی می‌کند. می‌توان گفت که مایکروسافت این نوع اپلیکیشن‌ها را با آغوشی باز پذیرفته است.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، اپلیکیشن‌های PWA نقشی مهمی را در آینده ایفا می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر توانسته‌ایم از وب ۱٫۰ به وب ۲٫۰ مهاجرت کنیم، همچنین نیز خواهیم توانست که وب‌سایت‌های خود را در قالب اپلیکیشن‌ها توسعه دهیم. لازم به ذکر است که نمی‌توان گفت وب اپلیکیشن‌های PWA  به‌صورت کامل جایگزین اپلیکیشن‌های داخلی می‌شوند. اپلیکیشن‌های مرسوم این مزیت را دارند تا به‌صورت کامل به سخت‌افزار و کتابخانه‌های یک دستگاه دسترسی داشته باشند. بسیاری از بازی‌ها و نرم‌افزارها با سخت‌افزار مشخصی سازگار بوده و همچنین برخی دیگر از آخرین و مهم‌ترین دستاوردهای یک پلتفرم بهره می‌جویند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل