چه اختلال در کلاب هاوس چه فیلترینگ نتیجه یکی است، با کلمات بازی نکنید لطفا!

داتیکا-  “فیلتر قواعد و ضوابط خود را دارد و نباید تشویش اذهان عمومی کرد.”این اظهارات وزیر جوان در خصوص فیلترینگ احتمالی کلاب هاوس است.دلیلش هم چیزی نیست جز اختلالات گسترده ای که کاربران اینترنت از روز پنجشنبه هفته گذشته در این شبکه اجتماعی نوپا در ایران گزارش دادند. کلاب هاوسی که می رفت تا فضای انتخاباتی را با نزدیک شدن خرداد ماه وانتخابات ریاست جمهوری داغ کند، حالا بی دلیل از کار افتاده و کاربرانش به سختی می توانند وارد فضای آن شوند.

محمد جواد آذری جهرمی اما که در نشست آنلاین رئیس کل بانک مرکزی با کارشناسان و فعالان اقتصادی در کلاب هاوس حضور داشت، در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاووس از عصر پنجشنبه در ایران اعلام کرد: کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد.

به گزارش خبرگزاری ها وی افزود: این اختلال فقط در زمان ۴ عصر امروز رخ داد ولی اکنون کلاب هاوس فیلتر نیست و همه بدون فیلتر شکن می‌توانند وارد شوند.
آذری جهرمی گفت: هم اکنون ۶۴۰۰ نفر در این روم حضور دارند و به نظر می‌رسد ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است؛ این در حالی است که «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.ن

نکته جالب اما اینجا بود که در همان لحظه اظهارات وزیر ارتباطات، بسیاری از کاربران با فیلتر شکن وارد چت روم های کلاب هاوس شده بودند و حتی رئیس بانک مرکزی هم اعلام کرد با فیلتر شکن توانسته وارد فضای کلاب هاوس شود!

با این حال، با افزایش نگرانی های کاربران،سیدجمال هادیان، مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد:آنچه ما اطلاع داریم بحث انسداد کلاب‌هاوس در کارگروه تعیین مصادیق حتی مطرح هم نشده است. تاکنون از صدور حکم قضایی هم در این‌باره اطلاعی نداریم و چنین حکمی نیز به وزارت ارتباطات واصل نشده است.

با وجود این اظهارات اما سوابق قبلی و تجربه های قبل در خصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند وایبر و تلگرام نشان داده که هنگامی که یک سایت، اپلیکیشن یا پلتفرم از سوی مسئولان فیلتر می‌شود، مقاومت عموم مردم را در پی دارد. به همین علت، این احتمال وجود دارد که از روش‌های دیگر به جز فیلترینگ استفاده شود.

در این حالت، دستگاه قضایی برای صدور دستور فیلترینگ ورود نمی‌کند و شرکت ارتباطات زیرساخت یا شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت با استفاده از بعضی تغییرات فنی سعی در ایجاد اختلال در اپلیکیشن هدف می کنند تا تعداد کاربران کم شود.

اختلال در یک اپلیکیشن، در یک بازه زمانی کوتاه، مردم را از آن اپلیکیشن رویگردان می‌کند و پس از مدتی مشاهده می‌کنیم که اپلیکیشن مورد نظر از دور خارج می‌شود و مردم به اپلیکیشن‌های دیگر کوچ می‌کنند، مانند اتفاقی که درباره وایبر رخ داد و این چرخه برای اپلیکیشن بعدی و بعدی هم پیاده می شود!

در هر حال چه کلاب هاوس فیلتر شده باشد و چه دچار اختلال باشد نتیجه هر دو یکی است! و به نظر می رسد استقبال اخیر شهروندان و گفتگوهای مؤثر، روادارانه و محترمانه‌ای که در این پلتفرم صورت گرفته، برخی را آنقدر مضطرب ساخته که زمزمه‌ی مسدود ساختن آن را آغاز کنند. این در حالی است که ایران در دوران کرونا چه از لحاظ روحی و چه حتی از لحاظ سیاسی به این فضا احتیاج دارد و ای کاش کلاب هاوس هم به سرنوشت وایبر و تلگرام دچار نشود چرا که بسیار پویا تر از سایر شبکه های اجتماعی است و قدرت بحث و تعامل را بالا می برد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست