چه سرنوشتی در انتظار پلتفرم‌های بومی است؟

پس از صحبت‌های وزیر ارتباطات مبنی بر پیگیری مسئله حذف اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی در مجامع بین‌المللی، بسیاری از کارشناسان از به ثمر نرسیدن این تلاش‌ها خبر دادند.

به گزارش داتیکا به نقل از تجارت‌نیوز، پس از حذف تعدادی از پلتفرم‌های بومی از سرویس گوگل‌پلی، وزیر ارتباطات اعلام کرد که این موضوع را از مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد کرد. اما با توجه به تحریم‌ها و تجربیاتی که در مواردی از این دست وجود دارد، به نظر می‌رسد احتمال اینکه این پیگیری‌ها به نتیجه برسد صفر است.

آیا پیگیری‌ها راه به جایی خواهد برد؟
عصر روز سه‌شنبه، 24 آبان ماه بود که تعدادی از اپلیکیشن‌های بومی از سرویس گوگل پلی حذف شدند. این اپلیکیشن‌ها اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی‌گپ بودند. بعد از این اتفاق وزیر ارتباطات اعلام کرد پیگیر حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگلی پلی خواهد بود و از طریق مجامع بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهد کرد. اما با وضعیتی که ایران در مجامع بین‌المللی دارد، پیگیری‌های آقای وزیر راه به جایی خواهد برد؟

این اولین بار نیست که وزارت ارتباطات در واکنش به حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی چنین واکنشی را نشان می‌دهد. شهریور سال گذشته و به دنبال حذف فیلیمو، آپارات و بلد از گوگل‌پلی، وزارت ارتباطات در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه، از تمامی ظرفیت‌ها و راهکارهای حقوقی و سیاسی، پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی مربوطه خواهد بود. پیگیری‌هایی که درنهایت به نظر می‌رسد به نتیجه نرسیده و باعث شده تا مجدداً عصر چهارشنبه ۲۵ آبان چند اپلیکیشن ایرانی دیگر از جمله اسنپ، تپسی، بله، آی‌گپ، سروش و روبیکا به خاطر تحریم از گوگل‌پلی حذف شوند.

محمد جعفر نعناکار، کارشناس حقوق فناوری پیرامون این اتفاق به تجارت‌نیوز گفت: چند وقت پیش آمریکا تحریم‌های حوزه ITICT را کاهش و اجازه داد که شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنند، به ایران خدمات ITICT بدهند ولی این دلیل نمی‌شود که کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل یا اپل بخواهند پلتفرم‌های ایرانی را ساپورت کنند.

او با اشاره به اینکه پلتفرم‌های حذف شده جزو بخش خصوصی هستند، ادامه داد: با توجه به خصوصی بودن این پلتفرم‌ها، اینکه کسی بخواهد از جانب بخش دولتی در مجامع بین‌المللی اقدام کند، غیرقابل پذیرش است.

وقتی ایران استانداردهای جهانی را رعایت نمی‌کند
نعناکار ضمن اشاره به اینکه برای طرح دعوا علیه شرکت‌های خصوصی مثل گوگل‌پلی یا اپ‌استور حتما باید اثبات شود که پلتفرم مورد نظر استانداردهای نرم‌افزاری آنها را رعایت و برنامه‌ تولید شده مراحل قانونی خود را طی کرده است، بیان کرد: پلتفرم‌هایی که ایجاد می‌شوند، معمولا نسخه‌های نال شده هستند. (قالب های نال شده در واقع نسخه های غیرقانونی یک قالب پولی هستند که به صورت غیرقانونی در اینترنت با قیمت پایین‌تر یا به‌صورت رایگان فروخته می شود.) یعنی ما چون کپی رایت نداریم وقتی برنامه‌ای مثلا با جاوا نوشته می‌شود یعنی شما حق لایسنس آن را پرداخت نکرده‌ و اصطلاحا آن را کرک کرده‌اید.

او ادامه داد: نکته بعدی استانداردهای نرم‌افزاری است که مارکت مورد نظر باید آن را تایید کند. متاسفانه ایران وقتی این نرم‌افزارها را می‌نویسد استانداردهای مورد نظر را رعایت نمی‌کند. مثل روبیکا که چند وقت پیش گوگل‌پلی آن را حذف کرد و یکی از دلایل این کار هم مسائل فنی بود. کمااینکه متخصصان فنی داخلی هم معتقدند بعضی از این پلتفرم‌ها واقعا استانداردهای لازم را ندارند.

این کارشناس فناوری اظهار کرد: همانطور که گفتم شرکتی مثل گوگل بخش خصوصی است. بخش خصوصی هم می‌تواند پلتفرم یک کشور را بپذیرد و هم می‌تواند آن را نپذیرد. پس اینکه در مجامع بین‌المللی بخواهید علیه آن طرح دعوا کنید، مسئله ساده‌ای نیست.

او در پایان ضمن تاکید بر اینکه برای طرح دعوا حتما باید ادله‌های محکمه‌پسندی ارائه شود، خاطرنشان کرد: باید دید آقای وزیر بر چه اصول و اساسی چنین چیزی را مطرح کرده است. مبنای صحبتش چه بوده، دادگاه صالحش کجاست و قصد دارد چه اقدامی را انجام دهد. اما به صورت پیش‌فرض به نظر بعید می‌رسد که پیگیری‌های او راه به جایی ببرد.

 

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل