چگونه از هک شدن اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی، هدف بزرگی برای مجرمان سایبری است که می‌خواهند حساب‌های کاربری را هک کنند.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران، کلاهبرداران چگونه می‌توانند پروفایل اینستاگرام شما را هک کنند؟ عواقب این اتفاق چیست؟ و برای ایمن سازی حساب اینستاگرام چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ اکانت‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی هک کرد.

این‌ها رایج‌ترین روش‌های هک پروفایل اینستاگرام هستند:

بد افزار

اگر در رایانه خود ویروس دارید، ممکن است هنگام ورود به حساب خود، جزئیات ورود شما ذخیره شود. ممکن است با کلیک کردن روی یک پیوند مشکوک نرم افزار مخرب را دانلود کرده باشید یا یک پیوست را از یک ایمیل ناخواسته دانلود کرده باشید.

بسیاری از وب‌سایت‌های کلاهبردار از تاکتیک‌های فیشینگ برای یادگیری رمز عبور یا تشویق افراد برای ثبت نام برای دسترسی به حساب‌ها استفاده می‌کنند.

مجرمان سایبری مصمم می‌توانند حساب‌ها را برای شکستن آن‌ها هدف قرار دهند، اما بدیهی است که نرم افزاری که آن‌ها استفاده می‌کنند در اکثر کشور‌ها غیرقانونی است. در برخی موارد، خود نرم‌افزار نیز کلاهبرداری است.

برنامه‌های شخص ثالث

اگر یک برنامه شخص ثالث را مجاز کرده اید که به حساب شما دسترسی دارد و این برنامه متعاقباً هک می‌شود، اطلاعات شما نیز ممکن است به خطر بیفتد.

این امر از طریق ادغام اینستاگرام و همچنین پلتفرم‌های مرتبط مانند فیسبوک امکان پذیر است.

رمز‌های عبور ضعیف

اگر از همان رمز عبور برای حساب دیگری استفاده می‌کنید و این بخشی از نشت داده است، مجرمان سایبری می‌توانند با استفاده از همین رمز عبور، حساب شما را هک کنند.

به طور مشابه، داشتن یک سوال امنیتی با پاسخی که حدس زدن آن بسیار آسان است به این معنی است که شخصی می‌تواند به حساب شما دسترسی پیدا کند.

دسترسی به دستگاه

اگر به طور خودکار از طریق تلفن یا رایانه وارد حساب اینستاگرام خود شوید و شخص دیگری به آن دستگاه دسترسی داشته باشد، می‌تواند وارد حساب کاربری شما شود و آن را هک کند.

دسترسی به ایمیل یا تلفن شما می‌تواند کد تاییدی را در اختیار هکر‌ها قرار دهد که در صورت عدم اطلاع از رمز عبور، برای ورود به حساب کاربری شما نیاز دارند. از طرف دیگر، اگر تأیید صحت به دلیل مشکلات اتصال تحویل داده نشود، یک کد بازیابی وجود دارد.

اگر شخص دیگری به دستگاهی که برای احراز هویت دو مرحله‌ای نیز ثبت شده دسترسی داشته باشد، می‌تواند مشکل بزرگی باشد.

کلاهبرداری‌های درون برنامه‌ای

برخی از کاربران از دریافت پیام مستقیم در اینستاگرام در مورد نقض کپی رایت خبر داده اند. این نمونه‌ای از یک کلاهبرداری فیشینگ است که لینکی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که هکر‌ها از آن برای فریب دادن شما برای تحویل اعتبارنامه ورود به سیستم استفاده می‌کنند.

در موارد دیگر، از کاربران خواسته می‌شود اطلاعات شخصی خود را به دلایلی به اشتراک بگذارند که به نظر قانونی می‌رسد، اما اینطور نیست.

وقتی اکانت اینستاگرام شما هک می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

در مواردی که هکر یکی از نزدیکان شما باشد، اگر صرفاً برای جاسوسی از شما انجام شده باشد، ممکن است هیچ تغییری در حساب خود مشاهده نکنید.

در مواردی که مجرمان سایبری حرفه‌ای پروفایل‌های اینستاگرام را هک کرده باشند، ممکن است تغییرات قابل توجهی در حساب کاربری و دسترسی به آن ایجاد شود.

در برخی موارد، هکر‌ها برای حساب کاربری باج می‌خواهند. در موارد دیگر، ممکن است نام کاربری و تصاویر تغییر کند. هکر‌ها اغلب حساب‌های دارای فالوور‌های زیادی را می‌فروشند یا نام‌های کاربری خاصی را برای کسب سود ربوده‌اند.

در صورت هک شدن اینستاگرام چه باید کرد؟

ویژگی‌های امنیتی اینستاگرام در پاسخ به هک شدن حساب‌های کاربری تقویت شده است. این تغییرات دسترسی هکر‌ها به حساب‌ها را دشوارتر و برای کاربرانی که هک شده اند بازپس گیری حساب‌های خود را آسان‌تر می‌کند. وقتی اکانت شما هک شد، می‌توانید آن را به اینستاگرام گزارش دهید. آن‌ها تمام جزئیات را ثبت و پرونده را بررسی می‌کنند و به بازیابی سرویس در سریع‌ترین زمان ممکن کمک می‌کنند.

اگر از حساب خود خارج شده اید و رمز عبور تغییر کرده است، My login info isn’t working را انتخاب کنید. سپس از شما خواسته می‌شود تا حساب خود را تأیید کنید تا به شما اجازه دسترسی داده شود.

هنگامی که با تیم پشتیبانی تماس می‌گیرید، یک پاسخ خودکار دریافت خواهید کرد که از شما می‌خواهد هویت خود را تأیید کنید. موارد زیر از کاربران خواسته می‌شود:

-عکسی از خودتان به همراه کدی که برای شما ارسال شده ارائه دهید.

-آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با حساب شما و همچنین دستگاهی که هنگام ثبت نام استفاده می‌شود.

-هنگامی که آن‌ها این جزئیات تأیید را دریافت کردند، دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه بازیابی حساب ارسال می‌کنند.

-اینستاگرام همچنین دارای یک ویژگی مفید است که پست ها، استوری‌ها و ریلز‌های حذف شده را بازیابی می‌کند. این بر اساس این است که برنامه اطلاعات شما را به مدت ۳۰ روز ذخیره می‌کند.

اگر مشکوک هستید که حساب شما هک شده است، اما همچنان می‌توانید وارد شوید، مراحل زیر را برای ایمن سازی حساب خود انجام دهید:

-رمزعبور خود را تغییر دهید. پسورد‌ها باید منحصر به فرد اینستاگرام و قوی باشند تا هکر‌ها را از حدس زدن صحیح بازدارند.

-احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. هنگامی که می‌خواهید وارد حساب خود شوید به یک کد اضافی نیاز دارید. مجرمان سایبری نیز برای ورود به سیستم نیاز به دسترسی به آن دستگاه یا سرویس دارند.

-تأیید کنید که اطلاعات تماس شما (آدرس ایمیل و شماره تلفن) مرتبط با حساب صحیح است. اگر ایمیلی مبنی بر تغییرات ناشناخته در حساب اینستاگرام خود دریافت کردید، با تلاش برای ورود به یک پنجره دیگر، صحت آن را تأیید کنید. در غیر این صورت، ممکن است یک کلاهبرداری فیشینگ باشد. بدون کلیک بر روی لینک‌های مشکوک، جداگانه با اینستاگرام تماس بگیرید.

بررسی کنید کدام حساب‌های مرتبط و برنامه‌های شخص ثالث به اینستاگرام شما دسترسی دارند. می‌توانید این کار را در قسمت امنیت اکانت اینستاگرام خود انجام دهید که عدم فعالیت لاگ شما را نشان می‌دهد. دسترسی را از حساب‌ها و برنامه‌های مشکوک حذف کنید. می‌توانید مکان‌های جغرافیایی محل ورود خود و دستگاه‌های مورد استفاده را ببینید. اگر مواردی وجود دارد که نمی‌شناسید، می‌توانید از آن‌ها خارج شوید.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل