چیزی به نام اینترنت وجود ندارد؛ فقط یک شبکه دست و پا شکسته و ناپایدار است/ در بهترین حالت ما یک نسل از صنایع دنیا عقب‌ خواهیم ماند

جامه‌بزرگ، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: معتقد است در شرایط کنونی اینترنت به معنای دقیق آن در کشور وجود ندارد، چیزی که وجود دارد یک شبکه دست و پا شکسته و ناپایدار است که مسئولان هم به صراحت گفتند هیچ حسابی روی تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی آن باز نکنید.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، کیوان جامه‌بزرگ، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، به تشریح وضعیت فعلی اینترنت کشور پرداخته و درباره تبعاتی مانند نابودی اقتصاد دیجیتال و آسیب به سایر صنایع کشور، که درنتیجه تداوم وضعیت اختلال در اینترنت رخ خواهد داد، هشدار داد. جامه‌بزرگ معتقد است در شرایط کنونی اینترنت به معنای دقیق آن در کشور وجود ندارد و تصریح کرد: چیزی که وجود دارد یک شبکه دست و پا شکسته و ناپایدار است که مسئولان هم به صراحت گفتند هیچ حسابی روی تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی آن باز نکنید.

او در ادامه به تشریح شبکه‌ای که امروزه به نام اینترنت با آن سر و کار داریم پرداخته و گفت: «در یک نگاه حداقلی شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی، امروزه درگاه تعامل با بسیاری از منابع علمی، آموزشی، سرگرمی، خبری و… است. واقعیتی که هیچ‌گاه در یک پلتفرم بسته داخلی محقق نمی‌شود. روزانه میلیون‌ها عنوان محتوای تخصصی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شوند و متخصصان دنیا از همین طریق با یکدیگر شبکه‌سازی می‌کنند و از یکدیگر می‌آموزند.»

به اعتقاد این عضو سازمان نصر تهران نتیجه در پیش گرفتن چنین سیاستی در خصوص اینترنت این است که در آینده، اقتصاد دیجیتال هم نخواهیم داشت و پیرو آن سایر صنایع کشور نیز در این شکاف دیجیتالی سال‌ها عقب‌ می‌افتند، چراکه اساساً فرصت تعامل با دنیا از دست رفته و جهان کاربران ایران محدود به داخل کشور می‌شود. جامه‌بزرگ در این زمینه اظهار کرد: مگر می‌شود به دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار، انجمن‌های تخصصی علمی، نشریات معتبر بین‌المللی، افراد شاخص و تأثیرگذار بر صنایع گفت بیایید در پلتفرم‌های داخلی ما فعالیت کنید؟ مگر می‌توان به شرکای بین‌المللی گفت در پیام‌رسان‌های ایرانی فعالیت کنید؟

او با اشاره به این عواقب منفی از دسترس خارج کردن اینترنت بین‌المللی، چنین اقدامی را ناشی از عدم پذیرش این مسائل از سوی متولیان در حوزه فیلترینگ خوانده و گفت: «بسیاری از ارتباطات روزانه کسب‌وکارها با شرکای تجاری بین‌المللی بر بستر همین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد. این‌ها بدیهیاتی است که از جانب متولیان امر فیلترینگ و صیانت‌گران انکار می‌شود.»

هرچند مقامات معمولاً در پاسخ به این که ایجاد اختلال و محدودیت در اینترنت کشور مردم را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کنند، آدرس شبکه ملی اطلاعات را می‌دهند و می‌گویند این شبکه در وضعیت پایدار دردسترس مردم است، اما این عضو هیئت مدیره نصر تهران وجود این شبکه بدون دردسترس بودن اینترنت بین‌المللی پایدار را بی فایده می‌داند: این شبکه بدون وجود اینترنت پایدار و دسترسی آزاد مردم و کسب‌وکارها به آن عقیم و بی‌فایده خواهد بود. چه اینکه سیاست‌های تحدیدی حاکمیت، آن ‌را در نگاه شهروندان به نهادی مذموم بدل می‌کند.

البته آسیب‌های ناشی از وضعیت فعلی اینترنت به همین موارد محدود نخواهد بود و به اعتقاد کیوان جامه‌بزرگ فاجعه‌ای بزرگتر در سطحی کلان را در پی خواهد داشت. او در این زمینه به فهم ناصحیح مسئولان از اقتصاد دیجیتال اشاره کرده و در توضیح نتیجه این برداشت نادرست اظهار داشت: به نظر می‌رسد، ازآنجاکه فهم برخی از مسئولان از اقتصاد دیجیتال صرفاً محدود به شرکت‌های اینترنتی و خدمات عمومی است، تصور می‌کنند با داخلی کردن آن‌ها مردم مجبور به استفاده از آن شده و نهایتاً این فضا را کنترل‌ می‌کنند. ولی واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال فراتر از کسب و کارهای اینترنتی است و ظرفیت نقش‌آفرینی به‌عنوان پیشران توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را دارا است.

او در ادامه به تشریح کارکردهای فناوری دیجیتالی پرداخته و عدم دسترسی به آن‌ها را عامل عقب ماندن از صنایع جهان خواند و گفت: «پایه‌های اصلی انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های دیجیتالی همچون رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. بدون این‌ها در بهترین حالت اساساً ما یک نسل از صنایع دنیا عقب‌ خواهیم ماند. چون تحول در سایر صنایع نیازمند توسعه فناوری‌های پیش‌گفته است که همگی بر بستر تعاملات بین‌المللی و اقتصاد مقیاس‌پذیر فراسرزمینی رشد می‌کنند و موضوعیت می‌یابند.»

به گفته او، فارغ از موضوع انقلاب چهارم صنعتی، عقب‌ماندگی صنایع کشور و بهره‌وری پایین آن نیز جز با نفوذ این فناوری‌ها در ذات صنعت غیر قابل جبران است. عضو سازمان نصر تهران با ذکر این نکات، نتیجه تداوم پیدا کردن وضعیت فعلی را چنین توضیح داد:با تداوم وضع موجود، نه‌تنها کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور یک رویای مرده است، بلکه اقتصاد دیجیتالی شده که می‌تواند تا ۳۰ درصد اقتصاد کشور را متحول کند نیز دست نیافتنی می‌شود.

با وجود تمام اهمیت حوزه فناوری جامه‌بزرگ علت بروز این مشکلات را چنین توضیح داد: «ازآنجاکه بسیاری از تصمیم‌گیران نهادهای ذیصلاح دغدغه پایداری و رشد کسب‌وکارهای خصوصی و حتی دولتی را نداشته‌اند، اصولاً تصوری از اهمیت این مسائل هم ندارند.»

این فعال حوزه فناوری با تأکید بر اینکه در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران طرح دیدگاه‌ها، نقد و پیشنهاد سیاست‌ها و همچنین پیگیری تحقق خواسته‌های بخش خصوصی را وظیفه خود می‌دانیم، بیان کرد: «شبکه ملی اطلاعات یک لازم غیرکافی است که در نبود دسترسی آزاد به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی به یک امر زائد غیرکاربردی تبدیل می‌شود. توسعه آن به بهانه حرکت در مسیر استقلال یا تحقق اقتصاد دیجیتال، نیز یک فریب بزرگ و اشتباه تاریخی در کشور خواهد بود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل