کرونا، مجلس و ایرانسل؛ آزمون خطیر اعتماد به فضای مجازی

داتیکا: این روزها دیگر بر کسی پوشیده نیست که گستره بحران کرونا مرزهای کشورها و قاره ها را در نوردیده و به یک بحران جهانی تبدیل شده است. از چند ماه پیش که این ویروس ویرانگر در چین کشف شد حتی بدبین ترین تحلیلگران هم به سختی دامنه فراگیر آن را پیش بینی می کردند. ویروسی که نه تنها هر اجتماع انسانی را فارغ از اندازه اش در دور افتاده ترین نقاط تهدید کرد بلکه سطوح مختلف ارتباطات انسانی را نیز از فردی ترین لایه های بهداشتی تا تصمیمات و اقدامات بین المللی به چالش مرگ و زندگی فراخواند. علاوه بر این به سرعت همه حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، تجاری و ورزشی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی مرعوب هجوم غیر قابل کنترل این بیماری ناشناخته شدند و گزاف نیست اگر کسی مدعی شود کرونا پس از جنگ جهانی دوم به همه گیرترین بحران و چالش جهانی تبدیل شده است.

ایران هم به عنوان یکی از نخستین کشورهای درگیر بحران کرونا، بیش از یک ماه است که مبارزه خود را با این ویروس منحوس آغاز کرده و ناچار شده راه‌حل‌های ابتکاری را برای مسایل مختلف پیدا کند. دشواری تصمیم گیری درباره کنترل شیوع کرونا برای حاکمیت هنگامی بیشتر جلوه کرده که بسیاری از کشورهای پیشرفته، هنوز با چالش‌هایی که ما در کشور با آن روبه‌رو شده ایم، گلاویز نشده‌اند و در نتیجه در اکثر موارد الگویی برای حل معضلات داخلی وجود ندارد.

یکی از این چالش‌ها تعین کننده در سطح ملی برگزاری جلسات کانون های مهم تصمیم گیری مانند مجلس شورای اسلامی است. بخصوص اینکه در روزهای منتهی به سال جدید مسایل مهمی چون لایحه بودجه ۹۹، تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفت و هر چند با تدابیری ماجرا فیصله یافت اما به هر حال امکان برگزاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی فراهم نشد و راهی جز برگزاری مجازی جلسات تصمیم گیری بصورت مجازی و بر بستر اینترنت باقی نماند. راهکاری که البته در صورت تامین امنیت مجازی می تواند تجربه جدید و پرباری برای نظام قانون گذاری کشور باشد.

در همین رابطه، امیر ناظمی، معاون محمدجواد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات سه ویژگی را به عنوان چالش اصلی برگزاری جلسات مجلس به صورت آنلاین ذکر کرده است؛ زیرساختی که تقریبا نفوذناپذیر باشد، نرم‌افزاری که امکان ویدیوکال و برگزاری جلسه آنلاین را فراهم نماید و در آخر بستری که ابزار و تجهیزات لازم را برای نمایندگان تامین کند. در نهایت، همانطور که از چند روز پیش در اخبار آمد وزارت ارتباطات به اپراتور ایرانسل اطمینان کرده تا با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم، مدیریت این پروژه مهم را برعهده بگیرد.

با این اوصاف به نظر می رسد ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای بزرگ مخابراتی و اینترنتی کشور در معرض یکی از مهمترین آزمون های تاریخی نظام اینترنتی کشور قرار گرفته است چراکه نه تنها باید بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری لازم را برای برگزاری آنلاین جلسات مجلس شورای اسلامی فراهم کند بلکه در صورت موفقیت این طرح می تواند الگویی نوید بخش برای کسب اعتماد مسئولین اجرایی کشور و پایانی بر دیدگاه های منفی و بدبینانه نسبت به اهمیت و ضرورت فضای مجازی در دنیای امروز باشد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل