کسب و کارهای اینترنتی، راهی نوین برای حل بحران اقتصادی

داتیکا: نقش اینترنت در دنیای مدرن امروزی غیر قابل انکار است.در واقع این نقش آفرینی نه تنها در زندگی شخصی افراد وارد شده بلکه در حوزه های اقتصادی نیز هر روز بیشتر از دیروز خودی نشان می دهد.کسب و کارهای اینترنتی این روزها بسیاری را ثروتمند کرده و بسیاری از کاربران اینترنت را نیز از رنج گشتن در بازارها و هزینه رفت و آمد نجات داده است.مشاغل خلاقانه ای چون مد و لباس، تبلیغات، تولید اپ و نرم افزار و بازی که در زمره صنایع خلاق شناخته می شوند، حتی مشاغل اقتصادی سنگین و تخصصی مانند کارهای مالیاتی، بیمه و بانک و بازار بورس، همه و همه این روزها در دنیای اینترنت وارد شده اند و درآمدزا هستند.

شاید غیر قابل باور باشد اما واقعیت این است که تنها در عرض چند دقیقه، به اندازه نوشیدن یک لیوان آب،سایت آمازون ۱۲۰ هزار دلار درآمد کسب می کند! گوگل، یاهوو فیس بوک نیز نام های معروف و معتبری در دنیای اینترنت هستند. شرکت هایی که معمولا کمتر از ۲۰ سال عمر دارند اما بدون در اختیار داشتن سرمایه های کلان، معدن و چاه نفت به درآمدهای میلیاردی رسیده اند و برنامه نویسان باهوش خود را ثروتمند کرده اند.
نگاهی به چند کسب وکار اینترنتی پردرآمد جهان

• آمازون:
آمازون یک فروشگاه اینترنتی است که معمولا هر نوع کالایی در آن یافت می شود و با توجه به نمایندگانی که در کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، اتریش، ژاپن و چین دارد، دیگر نمی توان آمازون را صرفا فروشگاهی آنلاین دانست. در واقع آمازون رئیس خانواده بزرگی است که اعضای قدرتمندی همچون IMDB، Zappos، Lovefilm و Alexa دارد. بهترین فروشگاه اینترنتی بعد از آمازون، کمتر از یک چهارم آمازون درآمد دارد! این سایت هر ثانیه ۱۰۸۴ دلار درآمد دارد که به عبارتی می شود سالی ۳۴۲۰۴۰۰۰۰۰۰ دلار.

• گوگل:

گوگل یک موتور جستجوی قوی است که کارش را دیرتر از رقیبانی مانند مایکروسافت و یاهو شروع کرد، اما در برابر آنها رشدی خیره کننده داشت. توانایی اصلی گوگل در ایجاد سریع سرویس های بسیار پرطرفداری مانند گوگل پلاس است تا به جنگ رقیبان بزرگی مانند فیس بوک برود.گوگل در هر ثانیه ۹۲۹ دلار در آمد دارد که می شود سالی ۹۱۵۶۰۰۰۰۰۰ دلار.

• علی بابا:

علی بابا (Alibaba) با اختلاف زیاد برترین و پرطرفدارترین سایت (B2B) Business-to-Business دنیاست، مکانی که در آن صادرکنندگان و واردکنندگان از بیش از ۲۴۰ کشور جهان، دور هم جمع شده اند. تخصص علی بابا، ایجاد ارتباط ساده بین خریداران و فروشندگان در سراسر جهان است.
در حالی که این سایت روی صادرات و واردات کلان تمرکز دارد، برادر کوچکش AliExpress مخصوص خرید و فروش های کوچکتر طراحی شده است. علی بابا ۶۵ میلیون عضو در بیش از ۲۴۰ کشور جهان دارد و دفترهای گوناگون آن در بیش از ۷۰ نقطه از جهان فعال هستند. بی دلیل نیست که این سایت هم اکنون پیشروِ تجارت آنلاین کالا در جهان به شمار می رود. این سایت در هر ثانیه ۱۷۶ دلار درآمد دارد و این یعنی درآمدی بالغ بر ۳۵۷۷۶۰۰۰۰۰ دلار.

• Priceline:
کار اصلی Priceline، که دومین سایت موفق در صنعت سیر و سفر محسوب می شود، ساده سازی در فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل، کرایه کردن ماشین، بسته های مسافرتی و سفرهای دریایی است.شهرت اصلی این سایت به دلیل سیستم «قیمتت را بگو» است.

در این سیستم، مسافر قیمت، سطح سرویس و مکان مورد نظر را به سایت اعلام می کند اما هیچ کنترلی روی مواردی مانند هتل محل اقامت یا برنامه سفرش ندارد وتمام اینها پس از به پایان رسیدن خرید فاش می شود و کاربر امکان پس دادن موارد خریداری شده را ندارد! به نظر عجیب و غیرمنطقی می آید، با این حال این سایت با همین سیستم خود شهرت بسیاری پیدا کرده و درآمد کلانی هم دارد. این سایت با روش خلاقانه عجیب خود در هرثانیه ۹۷ دلار درآمد دارد که می شود سالی ۳۰۷۲۲۴۰۰۰۰ دلار.

اینها تنها چند نمونه کوچک از کسب و کارهای درآمدزا در دنیای اینترنت است.کسب و کارهایی که حالا در ایران هم خودی نشان می دهند و این نوید را می دهند که در دوران تحریم و وضعیت بد اقتصادی داخل کشور، می توان هنوز هم کسب درامد کرد.

نگاهی به چند کسب وکار اینترنتی پردرآمد ایران

هر چند در ایران آمار دقیق درآمد کسب وکارها در حوزه‌های مختلف منتشر نمی‌شود و در این خصوص ابهاماتی جدی وجود دارد اما از صحبت های مدیران کسی و کارهای اینترنتی معروف در ایران می توان میزان درآمد آنها را تخمین زد.

دیجی کالا:

یکی از سایت های پردرآمد در ایران دیجی کالاست که به فروش انواع کالاها به صورت مجازی می پردازد. همین چند وقت پیش بود که محمدی، مدیر دیجی کالا ، در یک رویداد رسمی از فروش روزانه ۲۰۰۰ قلم کالا به ارزش متوسط هر قلم ۶۰۰ هزار تومان در سایت دیجی کالا خبر داد. با احتسای این حرف و با یک حساب سر انگشتی می توان به رقم گردش مالی بیش از یک و نیم میلیارد تومان در هر ۲۴ ساعت از این فروشگاه اینترنتی رسید.

کافه بازار:

کافه بازار،این پلتفرم توسعه برنامه‌های اندرویدی است که ۸.۲ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و تعداد کاربرانش در خارج از کشور نیز به ۵۲۰ هزار نفر می‌رسد تا نشان دهد در دوران تحریم نیز می توان از خارج ایران کسب درآمد کرد.گزارش سالیانه کافه بازار از رشد صنعت برنامه‌های موبایلی ایرانی خبر داده است؛ از جمله رشد درآمد بازی‌های ایرانی و درآمد سالانه توسعه‌دهندگان ایرانی. براساس این گزارش کافه‌بازار، در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون تراکنش موفق در این پلتفرم ثبت شده و از سوی دیگر نیز مجموع درآمد خالص توسعه‌دهندگان این پلتفرم تا پایان سال ۹۷ برابر با ۲۵۸ میلیارد تومان بوده است.

دیوار و شیپور:

تقریباً تمام کاربران اینترنت و گوشی های هوشمند با نام های دیوار، شیپور و یا هر دو آشنایی دارند. این دو سایت و اپلیکیشن، از کاربردی ترین سامانه های خدماتی بوده که طیف وسیعی از سراسر مردم ایران از آنها استفاده می کنند.این دو سایت که حالا اپ آنها نیز در گوشی های اکثر ایرانیان موجود است بر تبلیغات در زمینه های مختلف تکیه کرده اند و به نوعی رقیب هم به شمار می روند. در حال حاضر، دیوار در استان تهران روزانه بیش از ۱۴ میلیون تومان از آگهی های فوری و ۱۱ میلیون تومان از آگهی های استخدامی خود به طور میانگین درآمد کسب می کند. آمار منتشر شده از شیپور نیز خبر از ثبت روزانه بیش از ۳۰ هزار آگهی در روز، بازدید روزانه ۳۰۰ هزار نفر، ۵۰ نفر پرسنل/ ۱۲۰ میلیون تومان حقوق و رشد ۱۵ برابری از ابتدای ۹۴ تا تیر ۹۵خبر داده است.

اینها نیز تنها نمونه ای از خروارها سایت های کسب درآمد در ایران است که نشان می دهد تنها با کمی حمایت دولت و دستگاه های ذیربط و کمی خلاقیت می توان در این دوران بد اقتصادی نیز کسب درآمد کرد.

به تازگی نیز خبر رسیده است که فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در فدراسیون فاوا، پیگیر تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور از سازمان توسعه تجارت شدن که می تواند گام مهمی در کسب و کار اینترنتی باشد.

اعضای هیئت مدیره این فدراسیون در نشستی با رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار پیگیری تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور شدند که به رغم تصویب آن در کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات، همچنان در انتظار تصویب نهایی برای اجرایی سازی است. تصویب این آیین نامه، فعالان حوزه تولید و صادرات نرم افزار را تشویق می کند که حضور فعالانه تری در بازارهای داخلی و بین المللی داشته باشند و گسترش فعالیت به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.باید منتظر ماند و دید چه آینده ای برای این نوع کسب و کار در ایران رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل