کشف ستاره «چشمک‌زن» در قلب کهکشان راه شیری

ستاره‌شناسان در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ستاره‌ای «چشمک‌زن» را یافته‌اند که ۱۰۰ برابر خورشید حجم دارد و در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، این ستاره که توسط تلسکوپ «ویستا» مشاهده شده است، در حال کم‌نور و پرنور شدن است. ستاره شناسان مشاهده کردند که این ستاره ۹۷ درصد کم نور شد و سپس به آرامی در حال بازگشت به روشنایی سابق خود است.

«لی اسمیت»، از موسسه «نجوم دانشگاه کمبریج»، در مورد کم نور شدن ناگهانی این ستاره گفت: «این ستاره طوری خاموش و روشن می‌ شود که گویی ناگهان از خلأ بیرون آمده است». این ستاره در سال ۲۰۱۲ شروع به محو شدن کرد و تقریبا در آوریل همان سال به مدت ۱۰۰ روز به کلی از نظرها ناپدید شد.

ستاره شناسان این ستاره کم‌نور مرموز را با تلسکوپ «ویستا» که توسط رصدخانه جنوب اروپا در شیلی کنترل می‌ شود، مشاهده کرده‌ اند. این ابزار نزدیک به یک دهه است که در جستجوی نمونه‌ هایی از نور در قلمرو مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی، بیش از یک میلیارد ستاره را نشان داده است.

محققان وقتی ستاره‌ هایی را مشاهده می‌ کنند که نمی‌ توانند آنها را در گروه‌ های از پیش‌ تعیین شده قرار دهند، به آنها لقب «این چیست» (یا WIT) می‌ دهند. به همین دلیل این ستاره، VVV-WIT-۰۸ نام گرفته است.

آنها احتمال می دهند که یک ابر غبار بسیار بزرگ باعث «چشمک زدن» این ستاره غول‌ پیکر شده است. با این حال این اولین ستاره چشمک‌ زنی نیست که ستاره‌شناسان کشف کرده‌ اند. پیشتر یک ستاره بزرگ به نام Epsilon Aurigae نیز کشف شد که هر ۲۷ سال یک‌ بار برای چند ماه حدود ۵۰ درصد کم‌ نور می‌ شود. ستاره دیگری نیز با نام TYC ۲۵۰۵-۶۷۲-۱ شناسایی شده است که هر ۶۹ سال یک بار توسط غبار پیرامونی خود تاریک و سپس پرنور می‌شود.

این اکتشافات تازه به محققان کمک می‌ کند تا به شناخت بیشتری از «ستاره‌ های چشمک‌ زن» برسند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل