گزارش میدانی داتیکا از رکود بی سابقه بازار رایانه و تلفن همراه

داتیکا: بازار رایانه و گوشی های هوشمند و ابزارها و خدمات جانبی آنها، سال هاست که در ایران و سایر کشورهای جهان پررونق است. حتی نوسانات زیاد قیمت دلار در ایران نیز نتوانست رونق این بازار را برای زمان طولانی به مخاطره بیاندازد. دلیل آن هم کانلا روشن است. در دنیای امروز زندگی بدون گوشی های هوشمند و رایانه ها تقریبا غیر ممکن شده است و پیشرفت روز افزون فن آوری مردم را ترغیب می کند تا از این دنیای هیجلان انگیز جا نمانند.

به گزارش داتیکا، اما کاری که رکود اقتصادی و گرانی ارز نتوانست با این بازار انجام دهد، این روزها یک ویروس با بافت پروتئین به آسانی انجام داده است. کرونا ویروس باعث شده کسب و کارهای مربوط به رایانه و گوشی های هوشمند بسیار بی رونق شوند. فروشگاه های تعطیل و استقبال کم مردن برای خرید و فروش این کالاها باعث شده که بسیاری در معرض ورشکستگی قرار بگیرند.

به همین علت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دست به کار شده و با انتشار بیانیه‌ای از تمامی فعالان اقتصادی خواست مشکل‌ها و آسیب‏‌ها و زیان‌‏های ایجادشده به ‌واسطه‌ی بحران ویروس کرونا برای کسب‌‏ وکارشان را مطرح و راهکار پیشنهادی ارائه کنند. این سازمان در اطلاعیه‌‌ اش نوشته است با‌توجه‌ به طولانی ‌ترشدن دوران قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا، مشکلات و تبعات بیشتری بروز پیدا کرده است و ادامه‌ی روند فعلی علاوه‌بر افزایش پیچیدگی وضعیت، تأثیرات فراوانی بر کسب‌‏وکارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تعدیل نیروی شرکت‌ها در این وضعیت اشاره کرده و اعلام کرده: ناچارشدن کسب‌‏وکارها به تعدیل نیرو و شیوع بیکاری میان نیروی انسانی باعث صدمات جبران‏‌ناپذیر اجتماعی و اقتصادی بلندمدت در کشور خواهد شد. ازآنجاکه سازمان‌های ذی‌ربط جهانی و داخلی پیش‏‌بینی مشخصی از زمان پایان این بحران نکرده‌اند، بدیهی است ادامه‌ی روند فعلی از میزان تحرک فعالان اقتصادی خواهد کاست و سیاست‌گذاری‌ها و استمرار فعالیت و حتی بقای برخی از آن‌‏ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. همچنین با کاهش این بحران، تأثیرات نامطلوب و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بر فضای کسب‌‏وکار به‌تدریج آشکار خواهد شد.

در این میان، آمارهای جهانی نیزنشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ کمترین میزان فروش گوشی‌های هوشمند طی ده سال گذشته را شاهد خواهیم بود.
دلیل اصلی نیز چیزی نیست جز، کاهش تمایل کاربران در شرایط خودقرنطینگی و مبارزه با بیماری کرونا برای خرید گوشی هوشمند جدید باشد. در هر حال، تحلیلگران معتقد هستند که فروش کم گوشی‌های هوشمند ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد.

در ماه فوریه ۲۰۲۰ مشخص شد که فروش گوشی‌های هوشمند با افت ۴۰ درصدی همراه بوده است و دلیل اصلی آن نیز تعطیلی کارخانه‌های سازنده قطعات مورد نیاز گجت‌های قابل حمل ازجمله تلفن‌های هوشمند عنوان شده است. تحلیلگران شرکت CCS نیز با بررسی شرایط بازار گوشی‌های هوشمند تخمین می‌زنند که آمار فروش گوشی‌های هوشمند به کمترین میزان خود طی ۱۰ سال گذشته می‌رسد.

هر چند امیدواری ها بر این است که بعد لز فروکش کردن بحران کرونا این وضعیت بهبود یابد اما مشاهده می شود که دنیا نیز مانند ایران درگیر وضعیت بد اقتصادی ناشی از کروناست.

فعالان بازار رایانه و تلفن همراه چه می گویند؟

محمد یکی از فروشندگان گوشی های هوشمند در پاساژ علاالدین در خصوص وضعیت بد اقتصادی به داتیکا می گوید: الان نزدیک یه دو ماه است که فروشگاه را تعطیل کردیم و خانه نشین شدیم. از راه فروش اینترنتی و همکاری با دیجی کالا هم تقریبا درآمد ما به صفر رسیده است. ما مانده ایم و اجاره خانه و اجاره فروشگاه.

او ادامه می دهد: ما سه شریک هستیم که هر کدام خانواده و زن و فرزند داریم و فقط سعی می کنیم در این روزها با مصرف پس انداز زنده بمانیم اما نمی دانم با ادامه این وضعیت می توانیم ادامه بدهیم یا خیر.

کوروش یکی از مغازه داران پاساژ پارسیان و از فروشندگان رایانه و لوازم جانبی اش نیز در این خصوص به داتیکا می گوید: با شروع بحران کرونا فروش ما بسیار کم شد و حتی مراجعه برای تعمیرات هم تقریبا به صفر رسید. بعد هم که تعطیلی پاساژ ما را خانه نشین کرد و حالا ما مانده ایم و چک هایی که برگشت می خورد و هزینه های زندگی.

او ادامه می دهد: اوضاع بسیار بد است. مجبور شدیم دو شاگرد مغازه را اخراج کنیم چون درآمدی برای حقوق دادن نداریم. خودمان هم ول معطلیم و در واقع نمی دانم با ادامه این وضعیت چه بر سر ما می آید. به این ترتیب به نظر می رسد اگر مسوولان فکری برای این کسب و کارها نکنند به زودی شاهد موج عظیمی از شکست اقتصادی خواهیم بود.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل