۷۷ درصد جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند

اختلال گسترده سامانه هوشمند سوخت با وجود گذشت پنج روز از حمله سایبری به این سامانه، هنوز به طور کامل رفع نشده است و شرکت پخش و پالایش تعداد جایگاه‌های متصل به این سامانه را در حدود ۷۷ درصد جایگاه‌ها عنوان کرده است همچنین بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت پس از اختلال در سامانه سوخت روزانه از فروش بنزین آزاد ۱۵۰ میلیارد تومان سود کرده است.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، مسئولان نهادهای مختلف ذیربط بارها در مورد عادی شدن فرایند سوخت‌رسانی در این دوره ۵ روزه وعده داده‌اند اما همچنان جایگاه‌های سوخت کشور به آرامش کامل نرسیده‌اند و هنوز کلیه جایگاه‌های بنزین به سامانه هوشمند سوخت متصل نشده‌اند.

طبق گزارش شرکت پخش و پالایش هم اکنون حدود ۷۷ درصد از جایگاه‌های کل کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند. بر این اساس از ۴ هزار جایگاه فعال سوخت‌گیری در کشور در حدود امکان سوخت‌گیری با کارت بنزین در ۳ هزار ۱۰۰ جایگاه بنزین فراهم است.

سه‌شنبه، ۱۱ صبح، شروع حمله
صبح روز سه‌شنبه ۴ آبان، اختلال در سامانه سوخت کشور در صدر اخبار قرار گرفت. در همان ساعات اولیه، خبرگزاری ایسنا علت اختلال را حمله سایبری عنوان کرد ولی چند دقیقه بعد از انتشار، این خبر از روی خروجی‌های ایسنا برداشته شد. در انتها اما مسئولان رسمی کشوری و لشکری حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت را تایید کردند.

چه تعداد از جایگاه‌ها بنزین سهمیه‌ای دارند
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورد‌ه‌های نفتی، فاطمه کاهی، صبح امروز (۹ آبان) در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که تا ساعت ۱۱ یکشنبه ۹ آبان، ۳ هزار و ۱۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و ۹۰۰ جایگاه در کشور فقط امکان عرضه بنزین آزاد دارند. طبق این آمار تعداد جایگاه‌های سوخت به ۴ هزار جایگاه می‌رسد اما در روز پنج‌شنبه کاهی در گفت‌وگو با فارس تعداد کل جایگاه‌های سوخت را ۳هزار و ۷۰۰ جایگاه اعلام کرده بود که از آن تعداد در روز پنج‌شنبه فقط ۷۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده بودند.

هر چند که وی این آمار را نیز در روز جمعه کمی تغییر داد و تعداد جایگاه‌های سوخت را ۳ هزار و ۸۰۰ جایگاه اعلام کرد. طبق گفته همین مقام مسئول، هم‌اکنون در شهر تهران ۲۴۰ جایگاه، بنزین یارانه‌ای عرضه می‌کنند و در ۱۲۰ جایگاه نیز بنزین به نرخ آزاد در دسترس است.

«ممکن» است سهمیه جبرانی همین ماه واریز شود
سخنگوی این شرکت در مورد واریز سهمیه جبرانی بنزین نیز گفته است: «ممکن است سهمیه جبرانی بنزین پس از تصویب در هیئت دولت آخر همین ماه واریز شود. این سهمیه به خودرو‌های سواری، موتورسیکلت‌ها، آموزشگاه‌ها و همه وسایل نقلیه‌ای که از کارت سوخت استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد. سهمیه قبلی مالکان خودرو در کارت‌ها نیز محفوظ است و مردم نگران سهمیه‌های باقی مانده در کارت‌ها نباشند.»

اختلال در سامانه روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای دولت سود دارد
طبق محاسبه پایگاه خبری رویداد ۲۴، سود روزانه دولت پس از اختلال در سامانه ۱۵۰ میلیارد تومان است. بر این اساس روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از این میزان بنزین آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان برای هر لیتر است. یعنی تا پیش از اختلال در سامانه هوشمند سوخت، روزانه ۷۸ میلیارد تومان بنزین به نرخ آزاد در کشور مصرف می‌شد اما اکنون گردش مالی روزانه بنزین آزاد به ۲۲۵ میلیارد تومان رسیده است. این یعنی روزانه حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر برای وزارت نفت.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

عامل حملات سایبری اخیر چیست؟

استفاده از مولفه‌های قدیمی و آسیب‌پذیر، بسیاری از سیستم‌های دفاعی سامانه‌های کاربران را سست کرده، به‌نحوی که…
آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل