آذری جهرمی: ۱۰۰ درصد روستاهای یزد به اینترنت متصل شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال همه روستاهای استان یزد به اینترنت خبر داد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، ‌«محمدجواد آذری‌جهرمی» در حساب توئیتری خود نوشت: امروز، پوشش اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار «استان یزد» هم ۱۰۰ درصد شد.

وی افزود: این دسترسی همگانی مبارک همه مردم عزیز استان یزد باشد.

به گزارش ایرنا، در هفت سال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و دسترسی عمومی به شبکه ارتباطی پهن باند ثابت و سیار افتاده است.

در حالی که تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای دسترسی به شبکه ملی ‌اطلاعات در آغاز دولت یازدهم صفر بود، اکنون به ۳۵ هزار روستا رسیده که این دستاورد، نقش مهمی در سرعت بخشیدن به اطلاع از کاستی‌ها و مشکلات مناطق مختلف کشور و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی شده است.

آخرین آماری که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده نشان می‌دهد اکنون ۳۵ هزار ۵۱۹ روستا به شبکه ملی اطلاعات و به این واسطه به اینترنت متصل شده‌اند.

بر اساس آخرین آماری که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، تعداد روستاهای دارای ارتباط (تلفن ثابت، تلفن همگانی، تلفن همراه و اینترنت) به ۵۲ هزار روستا رسیده، روستاهای دارای تلفن خانگی از مرز ۴۷ هزار روستا گذشته و تعداد اشتراک‌های روستایی اکنون نزدیک به چهار میلیون اشتراک است.

اکنون ۹۴ هزار تلفن همگانی در روستاها و ۲ هزار دستگاه تلفن همگانی در جاده‌ها فعال هستند که میزان موفقیت آن‌ها در برقراری مکالمات ۵۴ درصد است.

تعداد روستاهای دارای دسترسی به اینترنت پر سرعت به ۳۵ هزار اشتراک رسیده و تعداد اشتراک‌های پهن‌باند نیز از مرز ۱۳۷ هزار مشترک گذشته است. با توجه به حضور میدانی وزیر ارتباطات و معاونان وی، اکنون فرآیند اتصال روستاهایی که به دلیل پهناور بودن یا نبود زیرساخت مناسب به اینترنت متصل نشده بودند، سرعت گرفته است. طبق آخرین گزارش اکنون یک‌هزار واحد پستی روستایی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

توسعه ارتباطات روستایی با دولت یازدهم آغاز شد و بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رفت. با شیوع کرونا و نیاز همه مردم به اینترنت فرآیند اتصال به روستاها سرعت بیشتری به خود گرفت. برخی از دانش‌آموزان روستایی فاقد ارتباط با ارسال عکس‌های خود در شبکه‌های اجتماعی صدای‌شان را به گوش مسوولان رساندند تا گروهی برای بررسی وضعیت آن‌ها از سوی وزارت ارتباطات تشکیل شود.

به این واسطه، اتصال اینترنت برای ۳۰ روستا به شکل ویژه در دستور کار توسعه ارتباطات روستایی قرار گرفت و تیم ویژه‌ای برای رصد کردن این مشکلات تشکیل شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق «عدالت ارتباطی» که از مصادیق «عدالت اجتماعی» است توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی در سراسر کشور را به‌طورجدی در دستور کار قرار داده است. درعین‌حال تحقق «عدالت ارتباطی» بر اساس تکالیف تعیین‌شده در چارچوب برنامه ششم توسعه به این وزارتخانه محول شده است.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است «در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند به‌گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در هشتاد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر شود.»

با تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق اهداف تعیین ‌شده، هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سراسر کشور از ۷.۶۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۲۸ درصد در سال جاری و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم از صفر درصد در سال ۹۲ به بیش از ۹۲ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

تعداد اشتراک‌ پهن باند ثابت از ۵۸ هزار و ۳۱۰ اشتراک در سال ۹۲ به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک در سال جاری و در حوزه اینترنت پهن باند سیار هم از اشتراک صفر در سال ۹۲ به ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراک در سال ۹۹ رسیده است.

در حوزه توسعه ارتباطات روستایی نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد آن‌ها ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا است را به شبکه ارتباطی متصل کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته تا پایان سال ۹۹ تمام روستاهای کشور به اینترنت پهن باند ۳G یا ۴G متصل خواهند شد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست