آنالیز شبکه های اجتماعی با کمک ابزارهای هوشمند روز دنیا

آنالیز شبکه های اجتماعی «Social Network Analysis» که اختصاراً «SNA» نامیده می‌شود، دانشی است که روی ارتقا عملکرد صفحات مجازی تأکید دارد. به کمک آنالیز شبکه‌های اجتماعی یا تحلیل شبکه اجتماعی می‌توان فهمید که:

– چه گروه از مخاطبین در رسانه‌هایی چون اینستاگرام، توئيتر، لینکدین و … به موضوعی که شما ارائه می‌کنید علاقه دارند؟

  • – چطور می‌توان با این افراد ارتباط بیشتری برقرار کرد؟
  • – چطور می‌توان افراد متخصص در زمینه فعالیت خود را پیدا کرد؟
  • – چطور می‌توان کمپین‌های فروش بهتری را برگزار کرد؟
  • – مخاطبین کنونی شما به کدام بخش از عملکرد شما واکنش بیشتری نشان داده‌اند؟
  • – چطور می‌توان ضمن حفظ مشتریان کنونی، مشتریان جدید پیدا کرد؟
  • – افراد علاقه‌مند به حرفه شما در چه بازه‌ی سنی قرار دارند؟
  • – در چه اوقاتی از شبانه روز، صفحه شما بیشترین بازدید را از طرف کاربران دارد؟
  • – طرفداران شما بیشتر در کدام رسانه اجتماعی حضور دارند؟
  • – کدام اینفلوئنسرها برای همکاری با برند شما مناسب هستند؟
  • – چطور می‌توان تأثیرگذارترین افراد را در یک رسانه اجتماعی خاص پیدا کرد؟

پاسخ به تمام سؤالات فوق می‌تواند پاسخ به این سؤال باشد که کاربردهای آنالیز شبکه های اجتماعی چیست و تحلیل شبکه اجتماعی چطور می‌تواند بر روند رشد یک فعالیت یا کسب‌وکار خاص در رسانه‌های اجتماعی تأثیر بگذارد. وقتی شما با انواع کاربرد تحلیل شبکه های اجتماعی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که چطور از آن‌ها در جهت رشد فعالیت‌های آنلاین خود استفاده کنید!

آنالیز شبکه های اجتماعی یا تحلیل شبکه اجتماعی برای تمام افرادی کاربرد دارد که به نوعی با رسانه‌های اجتماعی سروکار دارند و می‌خواهند از این طریق به توسعه فعالیت‌ها و کسب‌وکار خود بپردازند. شاید تا به اینجا متوجه شده باشید که کاربرد تحلیل شبکه های اجتماعی صرفاً برای شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد؛ اما در حقیقت این مفهوم، گستره‌ی بیشتری از فعالیت‌های آنلاین را در بر می‌گیرد. به طوری‌که صفحات وبسایت‌ها نیز می‌تواند مورد آنالیز شبکه های اجتماعی قرار بگیرد. در واقع گوگل در این زمینه ابزارهای ایده‌آلی را ارائه کرده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به تحلیل شبکه های اجتماعی و صفحات وبسایت خود پرداخت. بنابراین آنالیز شبکه های اجتماعی برای این گروه از افراد بیشترین کاربرد را دارد:

1) صاحبان وبسایت‌ها
2) صاحبان شبکه‌های اجتماعی که با هدف خاصی به تولید محتوا می‌پردازند
3) میکروبلاگرها، بلاگرها و اینفلوئنسرها
4) مدرسین آنلاین
5) صاحبان برند
6) سیاست‌گذاران اجتماعی

هرکسی که به نوعی دارای یک صفحه در بستر اینترنت است، می‌تواند از ابزار آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده کند تا بفهمد که فعالیت وی در چه جایگاه و رتبه‌ای قرار دارد. در گذشته این امر صرفاً به وبسایت‌ها اختصاص داشت، اما هم‌اینک با توسعه شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، توئيتر، لینکدین، ردیت و دیگر رسانه‌های از این دست، موضوع تحلیل شبکه اجتماعی بسیار گسترده‌تر شده است. به طوری‌که خیلی عظیمی از افراد جامعه که دارای صفحات متعدد در رسانه‌های مختلف هستند، می‌توانند تمام رسانه‌هایی که در آن‌ها فعالیت دارند را مورد سنجش قرار دهند تا ببیند در کدام‌یک عملکرد بهتری داشته‌اند و در کدام‌یک ضعیف عمل کرده‌اند!

چرا باید از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده کنیم؟

تصور کنید که شما یک هنرمند هستید و آثار هنری خود را در صفحه اینستاگرام‌تان به اشتراک می‌گذارید. فالوورها یا دنبال کنندگان شما کم‌و‌بیش از آثار هنری شما استقبال کرده و آن‌ها را سفارش می‌دهند. اما شما می‌دانید که افراد بسیار بیشتری در جامعه وجود دارند که محصول شما می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد. اما نمی‌دانید که چطور باید این افراد را پیدا کنید یا آثار هنری خود را بهتر و بیشتر به جامعه رسانه اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید، ارائه دهید. در چنین موقعیتی باید از یکی یا چند مورد از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا به بدانید که در چه موقعیتی قرار دارید و چطور می‌توانید طرفداران و علاقه‌مندان به فعالیت خود را بیابید یا طرفداران فعلی خود را راضی نگه‌دارید.

مثال فوق، یک نمونه از مواردی است که یک فرد می‌تواند برای ارتقا فعالیت خود از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. شما می‌توانید این مثال را در مورد فعالیت خود در نظر بگیرید و سپس بسته به شرایطی که دارید، از این ابزار استفاده کنید. به هرحال آنالیز شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای اکثر کاربران نقش حیاتی داشته باشد!

ابزارهای آنالیز رسانه‌های اجتماعی چگونه عمل می‌کنند؟

هریک از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی دارای قواعد، شیوه کار و الگوریتم‌های خاص خود هستند. اگرچه عملکرد کلی آن‌ها شبیه به هم است، اما جزئیات آن‌ها با هم تفاوت دارد. از جمله کاربردهای کلی که ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی ارائه می‌دهند، می‌توان چنین مواردی را نام برد:

1) تحلیل عملکرد کمپین‌های پولی در شبکه‌های اجتماعی

2) امکان دریافت گزارش‌های گروهی از پروفایل‌های صفحات مجازی‌تان

3) تحلیل عملکرد تیم‌تان (مانند نرخ پاسخ‌ها)

4) امکان دریافت گزارش برای هر مجرای رسانه اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست، یوتیوب، لینکدین و ….)

5) امکان شخصی‌سازی گزارش‌ها و تبدیل آن‌ها به فرمت‌های پی‌دی‌اف، اکسل و پاورپوینت

6) ردیابی منشن‌های مرتبط با برند شما

7) امکان پیدا کردن بهترین زمان برای گذاشتن پست

8) امکان تحلیل احساسات افراد به هنگام ایجاد تعامل با پست‌ها و دیگر محتوای موجود در صفحات مجازی‌تان

9) مقایسه‌ پروفایل شما با پروفایل دیگر افراد فعال در صنعت‌ شما از نظر معیارهای اجتماعی، هشتگ‌ها، کیفیت تولید محتوا و ….

10) امکان ردیابی عملکرد رقبا

11) یافتن عکس‌ها، کپشن‌ها و کامنت‌هایی که برند شما را تگ یا منشن کرده‌اند

12) دانستن اینکه چه زمانی فالورهایتان آنلاین هستند و می‌توانید با آن‌ها تعامل داشته باشید

13) شناسایی بهترین هشتگ‌های مرتبط با برندتان در اینستاگرام و دیگر رسانه‌ها

14) پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که می‌توانند بهرین همکاری با برند شما را داشته باشند

15) امکان دریافت گزارشات ساعتی، روزانه و ماهانه از تعداد بازیدها و واکنش‌های افراد به محتوای شما
بیشتر این ابزارها قابل شخصی‌سازی هستند و می‌توانند یک داشبورد شخصی را در اختیار شما قرار دهند تا صرفاً گزینه‌های موردنظر شما مورد بررسی قرار بگیرند و دیگر اطلاعات فیلتر شوند. ممکن است تمام امکانات این ابزارها برای شما یا برند شما مناسب نباشد، بنابراین می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

آیا استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل رسانه‌های اجتماعی کافی است؟

ابزار گوگل آنالیتیکس بیشتر برای تجزیه و تحلیل و اطلاع از آمارهای وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این ابزار در کنار آن این وظیفه می‌تواند از ورود کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی به وبسایت نیز بازخوردهای مناسبی را به شما ارائه کند. اما استفاده از یک ابزار برای آنالیز همه رسانه‌های اجتماعی کافی نیست. چراکه هر ابزار می‌تواند بخشی از اطلاعاتی که شما می‌خواهید را به دست بدهد. بنابراین بهترین پیشنهاد این است که شما در کنار گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهایی که در این رسانه نام بردیم، از ابزارهای دیگری هم استفاده کنید تا بتوانید هر اطلاعات آماری که می‌خواهید را بدست آورید. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در کنار ابزارهای تحلیل جهانی،‌ ابزارهای تحلیل ایرانی نیز می‌توانند در بهبود صفحات فارسی زبان، نقش بسزایی داشته باشند.

ابزار دیتاک، یک ابزار خوب است که صفحات فارسی می‌توانند در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی از آن استفاده نمایند. بات هوشمند دیتاک می‌تواند در آنالیز هر نوع فعالیت در رسانه‌های اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد. بنابراین همین حالا می‌توانید برای استفاده از این ابزار اقدام نمایید.

جمع‌بندی

انواع روش تحلیل شبکه های اجتماعی وجود دارد. افرادی که از فضای اینترنت و صفحات اجتماعی در جهت بهبود کسب‌وکار و فعالیت‌های خود بهره می‌گیرند، می‌توانند با استفاده از انواع ابزارها و روش تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشرفت امورات خود استفاده کنند. گوکل آنالیتیکس یکی از شناخته شده‌ترین ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی است. البته ابزارهای بسیار بیشتری برای این امر وجود دارد که یکی از نمونه‌های داخلی آن نیز، ابزار دیتاک است. اگر شما صاحب یک وبسایت یا یک پیج هستید و می‌خواهید فعالیت خود در صفحه یا صفحات مجازی‌تان را بهبود دهید، طرفداران بیشتری به‌دست آورید یا بیشتر بفروشید، باید استفاده از ابزارها و انواع روش تحلیل شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید و از آن‌ها استفاده نمایید. آیا تابه‌حال از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

1) آنالیز شبکه های اجتماعی چیست؟

آنالیز شبکه های اجتماعی «Social Network Analysis» که اختصاراً «SNA» نامیده می‌شود، به روش‌ها و ابزارهایی اشاره دارد که به کمک آن‌ها می‌توان عملکرد صفحات اجتماعی را بررسی کرده و سپس در جهت بهبود آن‌ها اقدام کرد.

2) چرا به آنالیز شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم؟

هرکسی به هر نوعی در رسانه‌های اجتماعی مختلف یا محیط وب فعالیت دارد، باید برای بهبود عملکرد خود، فروش بیشتر، افزایش فالوورها، افزایش بازدیدها‌، جلب رضایت طرفداران کنونی، پیدا کردن طرفداران جدید و ….. از ابزارهای آنالیز رسانه‌های اجتماعی استفاده کند.

3) چه ابزارهایی برای آنالیز شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟

ابزارهای بسیاری برای تحلیل شبکه اجتماعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان گوگل آنالیتیکس «Google Analytics»، بافر «Buffer»، سایف «Cyfe»، کی‌هول «Keyhole» و …. را نام برد.

4) ابزار ایرانی آنالیز شبکه‌های اجتماعی کدام است؟

از میان ابزارهای ایرانی آنالیز شبکه های اجتماعی می‌توان دیتاک «Dataak» را نام برد. به کمک این ابزار می‌توان شرایط پیشرفت را به راحتی برای هر برند و حرفه مهیا کرد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل