آیا اپراتورهای خودمختار، اخطار را جدی می‌گیرند؟

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس چهار روز قبل دچار اختلال شد، اختلالی که هیچ نهادی مسوولیت آن را نمی‌پذیرد، اما منجر به ضرب الاجل وزارت ارتباطات به سه اپراتورشد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، در ساعت های پایانی ۱۹ فروردین ماه زمانی که قرار بود «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی در یکی از اتاق‌های گفت و گوی شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» درباره مسائل اقتصادی صحبت کند، اختلال در این شبکه آغاز شد که واکنش هایی را به دنبال داشت، ​​​​​پس از آن دیگر نه کسی فیلترینگ این شبکه را تایید کرد و نه فردی اختلالش را برعهده گرفت. پس از آن شب بود که تقریبا اظهارنظر قابل اعتنایی نسبت به این مسئله مطرح نشد.

روز اول؛ شایعه

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات همان شب اعلام کرد، کلاب‌هاوس فیلتر نشده و اختلال موجود صرفا در اپراتور همراه اول پیش آمده و در حال بررسی است. وزیر ارتباطات آن شب از بقیه خواست به این شایعات دامن نزنند که این شایعات چیزی جزو تشویش اذهان نیست.

روز دوم؛ نپذیرفتن مسوولیت اختلال عمدی

روز بعد یعنی ۲۰ فروردین روابط عمومی وزارت ارتباطات ضمن تأیید وجود اختلال در کلاب‌هاوس، اعلام کرد این اختلال‌ها عادی نیستند و توسط اپراتورها اعمال نمی‌شوند. جمال هادیان تاکید کرد: اختلال کلاب‌هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده و بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش‌ها دارد. تا الان می‌توانم این‌گونه بگویم که ادامه‌ اختلال‌ها عادی نیست.

وی تاکید کرد بحث فیلتر این شبکه حتی کارگروه مصادیق مجرمانه مطرح نشده و صحبتی از آن به میان نیامده است. اپراتورها در پاسخ سازمان تنظیم مقررات، دریافت حکم یا اختلال عمدی را رد می‌کنند، اما شواهد حاکی از وجود اختلالی جدی است.

هادیان با بیان این مطالب به قانون استناد کرد و افزود: به‌هرحال، مبنا قانون است و ایجاد اختلال عمدی مطابق قانون مجازات اسلامی تا دو سال حبس در پی دارد. اگر عمدی‌بودن اختلال انجام‌شده اثبات شود، مرتکبان این اقدام با مجازات قانونی مواجه خواهند بود.

مدیر کل حوزه ریاست همراه اول شامگاه ۲۰ فروردین ماه در گفت و گو با ایرنا، صدور هر گونه دستور قضایی برای فیلتر کلاب هاوس را رد کرد.

حسین مجلسی راد افزود: هیچ حکم قضایی یا دستوری از کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای همراه اول ارسال نشده است.

روز سوم؛ سکوت مسئولان، بلوای کاربران

با گذشت دو روز از محدودیت دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که برخی معتقدند نمی‌توان نام آن را اختلال گذشت و به طور رسمی شکلی از فیلترینگ بر آن اعمال شده، در سکوت کامل خبری از سوی مسئولان گذشت؛ اما در مقابل، کاربران در فضای مجازی بارها درباره علل اختلال و فیلتر این شبکه گفت و گو کردند.

روز چهارم، اولتیماتوم

وزارت ارتباطات روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور اصلی کشور به آن‌ها ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را برطرف کنند.

بر اساس این گزارش، در این هشدار ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم‌انگاری کرده مورد استناد قرار گرفته است. متن نامه به این تاکید داشت که در صورت استمرار این اختلال و با توجه به جمع‌آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.

روز پنجم؛ بی‌خبری

نامه‌ای اولتیماتوم به اپراتورها روز شنبه به آن‌ها ابلاغ شد و اکنون با گذشت بیش از ۲۴ ساعت هنوز مشخص نیست آن‌ها اختلال را پذیرفته‌اند یا نه.

پیگیری‌های مراجع ذیصلاح در این‌باره به نتیجه نرسید.

گرانی خودسرانه بسته‌های اینترنت
این اولین مرتبه نیست که اپراتورها منفک از وزارت ارتباطات تصمیم به انجام کاری می‌گیرند.
تیرماه گذشته دو اپراتور بزرگ کشورتصمیم گرفتند شبانه برخی از بسته‌های اینترنتی خود را حذف و قیمت برخی دیگر را افزایش بدهند.
آن زمان هم چالش جدی بین وزارت ارتباطات و اپراتورها در گرفت و در نهایت پس از تعیین ضرب‌العجل‌های مختلف، اپراتورها با گران کردن تعدادی از بسته‌های خود، بقیه را به حالت قبل برگرداندند.
البته آن زمان نیز اپراتورها ضرب‌العجل‌های وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات را جدی نگرفتند تا جایی که وزیر ارتباطات در مقابل این سوال که آیا زور وزارت ارتباطات به اپراتورها نمی‌رسد گفت: چرا روزمان نرسد؟ زور ما حتماً به اپراتورها می‌رسد و قیمت بسته‌های اینترنتی را به قبل برمی‌گردانیم.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست