آیا با وجود مخالفت‌ها سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دنبال اینترنت طبقاتی است؟

بیش از یک ماه از انتشار اطلاعیه اتحادیه فناوران رایانه که اعلام کرد دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند، می‌گذرد. از آن زمان تا کنون مخالفان زیادی به صف دریافت اینترنت از نوع طبقاتی پیوسته‌اند که شاید اصلی‌ترین مخالف این طرح سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بوده است. سازمانی که در اطلاعیه‌ها و توییت‌های مختلف اعلام کرده اینترنت طبقاتی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و آن را «ذره‌ای قبول ندارند»

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، با وجود شدت مخالفت سازمان نصر با اینترنت طبقاتی شب گذشته وب‌سایت «دیجیاتو» نامه‌ای منتشر کرد که طبق آن در نامه‌ای که به امضا حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره نصر تهران رسیده، او از وزیر ارتباطات خواستار اعلام شرایط دسترسی به اینترنت بدون محدودیت، به منظور اطلاع‌رسانی به اعضای سازمان خود شده است.

در این نامه اسلامی با ایجاد محدودیت‌های اعلام شده روی اینترنت مخالفت کرده و آن را به ضرر کسب‌وکارها دانسته، اما گفته است از آنجا که این سازمان در قبال اعضای خود باید پاسخگو است «میزان و شرایط دسترسی به اینترنت بدون محدودیت را به منظور اطلاع‌رسانی به اعضا» از سمت وزارت ارتباطات به این سازمان اعلام شد.

انتشار همین خبر کافی بود تا مخالفت سازمان نصر در مورد اینترنت طبقاتی زیر سوال قرار بگیرد. برخی مدیران و فعالان اینترنتی در توییتر و گروه‌های تلگرامی، نصر تهران را متهم به درویی کرده و اعلام کردند که در حالی که این سازمان در ظاهر با اینترنت طبقاتی مخالف است در پشت پرده از وزارت ارتباطات پیگیر اینترنت طبقاتی است.

با بالا گرفتن این اعتراض‌ها به سازمان نصر حالا حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران از اساس این نامه را تکذیب می‌کند. به گفته او سازمان نصر پیش‌نویس‌های مختلفی در مورد موضوعات مختلف دارد و این نامه به معنی این نیست که سازمان نصر خواستار اینترنت طبقاتی شده است. او تاکید می‌کند هرچند این نامه نه از سازمان نصر خارج و نه به ورودی وزارت ارتباطات رسیده ولی هدف آن تنها این بوده که از وزارت ارتباطات توضیح بخواهد که اینترنت بدون محدودیتی که از آن نمایندگان مجلس، وزارت علوم، کشاورزی و … صحبت می‌کنند چیست تا در مورد آن به اعضای خود اطلاع‌رسانی کند.

او باز هم با بیان اینکه با اینترنت طبقاتی به هر نوع و شکلی مخالف است گفت: «نامه‌ای به وزارت ارتباطات برای دریافت اینترنت طبقاتی ارسال نشده است. نامه‌ای هم که منتشر شده، مشخص نیست چگونه بدون اینکه این نامه به تایید اعضاء رسیده باشد و برای وزارتخانه ارسال شده باشد، منتشر شده است. ما با اینترنت طبقاتی مخالف هستیم و آقای وزیر هم گفتند اصلا چیزی به عنوان اینترنت طبقاتی وجود ندارد، ولی طی چند هفته گذشته بارها از اینترنت بدون محدودیت صبحت شده است. ما می‌خواهیم بدانیم و دنبال این هستیم که بدانیم این اینترنت بدون محدودیت چیست تا به اعضای خود اطلاع‌رسانی کنیم.»

می‌خواهیم بدانیم اینترنت طبقاتی چیست
او در پاسخ به اینکه اگر سازمان با هر نوع اینترنت طبقاتی مخالف است پس چرا به دنبال دریافت اطلاعات در مورد آن است توضیح داد: «اینها دو موضوع متفاوت است. من ممکن است مخالف یک سیاست باشم ولی حقم است که بدان این سیاست چه هست. در مورد اینترنت طبقاتی هم ما مخالف آن هستیم و اقای وزیر هم می‌گوید اینترنت طبقاتی نیست، ما می‌خواهیم بدانیم پس آن اینترنتی که به نام اینترنت بدون محدودیت حالا در مورد آن صحبت می‌شود چیست.»

اسلامی: در مورد اینترنت طبقاتی هم ما مخالف آن هستیم و اقای وزیر هم می‌گوید اینترنت طبقاتی نیست، ما می‌خواهیم بدانیم پس آن اینترنتی که به نام اینترنت بدون محدودیت حالا در مورد آن صحبت می‌شود چیست.

او ادامه می‌دهد: «بسیاری از شرکت‌ها به ما زنگ می‌زنند و از ما پیگیر هستند که نامه درخواست رفع محدودیت ما به رئیس جمهوری و وزارت ارتباطات برای رفع محدودیت اینترنت به چه نتیجه‌ای رسیده است. ما هم به خاطر همین این موضوع را پیگیری می‌کنیم که وقتی صحبت از اینترنت بدون محدودیت است قرار است چه اتفاقی رخ دهد تا به اعضای خود بگوییم.» به گفته او تا این لحظه آنها متوجه نشده‌اند که اینترنت طبقاتی چیست و چه مفهومی دارد.

البته آنطور که او توضیح می‌دهد آنچه حالا به عنوان اینترنت طبقاتی در اختیار گروهی مانند نمایندگان مجلس قرار گرفته است از طریق باز شدن شماره‌های موبایل است. یعنی فردی شماره موبایل خود را به وزارت ارتباطات می‌دهد و در نهایت هم وزارت ارتباطات این شماره را باز می‌کند تا شماره امکان دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ و سرویس‌ها محدود شده را داشته باشد.

در حالی بارها اسلامی تاکید می‌کند که با اینترنت طبقاتی مخالف است که اخیرا هم او در اتاق بازرگانی صحبت‌هایی مطرح کرده بود که از آن اینگونه برداشت شده بود که سازمان نصر در پشت پرده در حال تلاش برای گرفتن اینترنت طبقاتی است.

حسین اسلامی در اتاق بازرگانی و در نشستی با حضور فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکرار سخنان همیشگی خود در مورد اینکه اینترنت طبقاتی را قبول ندارد گفته بود: «در این مدت هر کمکی از دست ما برمی‌آمده برای کسب‌وکارها انجام داده‌ایم. مثلا اگر کسب‌وکاری نامه‌ درخواست داده تا IP مرتبط با فعالیت‌های شرکتش باز شود، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، اما به این معنی نیست که اینترنت یا وی‌پی‌ان طبقاتی را قبول داشته باشیم.»

برخی مدیران حوزه فناوری اطلاعات از این اظهارات اسلامی به عنوان طرفداری از اینترنت طبقاتی یاد کرده و این سوال را مطرح می‌کنند که اینکه سازمان نصر اعلام می‌کند به دنبال باز کردن IP شرکت‌های مختلف است این همان اینترنت طبقاتی است که با نام‌های متفاوت و برای رد گم کردن از سوی سازمان نصر بیان می‌شود.

اسلامی در پاسخ به این سوال که باز کردن IP با اینترنت طبقاتی چه تفاوتی دارد باز هم این دو موضوع را بی‌ارتباط با یکدیگر می‌داند و توضیح می‌دهد: «ما دنبال این هستیم که مفهوم اینترنت طبقاتی را بفهمیم. باز کردن IPبرای شرکتی که در کارهای روزانه خود مانده و نمی‌تواند یک پیکیج مربوط به شبکه خود را به دلیل محدودیت اینترنت به روز‌رسانی کند تا به مشتریانش خدمات دهد با اینترنت طبقاتی فرق دارد.»

با این حال این توضیحات از نظر برخی مدیران و کارشناسان فعال در حوزه آنلاین قانع‌کننده نیست چرا که به باور آنها سازمان نصر در حال تبدیل به کارگزار اینترنت طبقاتی با عناوین مختلف همچون «باز شدن IP» و مشروعیت‌بخشی به آن است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست