ابداع ربات سخنگویی که قادر به درک زبان و احساسات دانشجویان است

دانشگاه ها از جدیدترین نوآوری ها از قبیل هوش مصنوعی و ربات های سخنگو در بهبود آموزش و یادگیری دانشجویان استفاده می کنند.

به گزارش داتیکا به نقل از سیناپرس، ارتباط میان استاد و دانشجو در آموزش عالی از اهمیت بالایی برخوردار است و در دنیای فناوری امروز، محققان در اقدامی عجیب این وظیفه را به ربات های سخنگو واگذار کرده اند.

این در حالی است که دانشگاه ها دریافته اند استفاده از دستگاه های هوشمند موسوم به ربات های سخنگو با ارائه اطلاعات مهم به دانشجویان و کمک به یادگیری بهتر آنها و خالی کردن زمان استادان برای ارائه آموزش های بهتر و کاربردی تر، به برقراری بهتر و موثرتر این ارتباط کمک می کند.

مدیر ارشد بخش دیجیتال دانشگاه “دیکین” استرالیا با اشاره به این که آینده آموزش با حمایت ابزارهای مدرن، یکی از روش های یادگیری اختصاصی است، تاکید می کند که در شرایط کنونی جهان که با معضل همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کند، افزایش تعاملات آنلاین و استفاده بیشتر دانشگاه ها و موسسات آموزشی از چنین ابزارهایی ، آنها را در مسیر درست آموزش هدایت می کند.

تنها راه دستیابی به صمیمیت در فرآیند یادگیری در مقیاس وسیع استفاده از مدیریت دیجیتال قدرتمندی است که بتواند به خوبی به نیازهای نسل جدید دانشجویان پاسخ دهد.به گزارش سیناپرس، دستیار دیجیتال با قابلیت هوش مصنوعی با تعامل مکالمه ای با کاربر، آنها را در درس خواندن و زندگی در دانشگاه هدایت می کند.
محققان دانشگاه “دیکین” برای این منظور ربات سخنگوی خانگی به نام “جنی” را ابداع کردند. این ربات نه تنها اطلاعات لازم را مانند آخرین زمان انجام پروژه ها یا کارهایی که باید برای آماده سازی خود و اولویت های خود. در یادگیری و پیشرفت آموزشی انجام دهند، در اختیار کاربران قرار می دهند.
موتور هوشمند “جنی” به دانشجویان کمک می کند تا یادگیری آنها از منابع آموزشی موثرتر شده و قادر خواهند بود از یادگیری با کیفیت بالاتری بهره مند شوند. استفاده از ربات سخنگوی “جنی” امکان تعامل بیش تر را بین هم کلاسی ها و ارائه کنندگان خدمات دانشگاهی ایجاد می کند.

بنابراین، محققان توصیه می کنند هر جایی که نیاز به مشارکت یک انسان در تعامل میان استاد و دانشجو باشد، این ربات ها به خوبی می توانند مورد استفاوه قرار گیرند.
به گزارش سیناپرس، مزایای استفاده از ربات های سخنگو طیف بسیار گسترده ای دارد به طوری که از روشی بسیار ساده برای پاسخگویی هر چه سریع تر پرسش های دانشجویان گرفته تا ارائه حمایت های پیچیده برای حمایت از یادگیری آنها را دربرمی گیرد.

ربات های سخنگو از آنجایی ظهور کرده اند که بهتر قادر به درک زبان و احساسات هستند و از آنها می توان برای حمایت از دانشجویان در طول یادگیری استفاده کرد. برخی کارشناسان، استفاده از ربات های سخنگو را در آموزش اخلاقی توصیه می کنند.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، زمانی که دانشجو احساساتی منفی را بروز می دهد، ربات می تواند علت بروز این احساس را تشخیص داده و ارزیابی کند که آیا دانشجو با رفتار غیرمنصفانه ای مواجه شده یا نه و این گونه می تواند شیوه پیشنهادی کنار آمدن با این مسئله را ارائه دهد. نتایج یه دست آمده نشان می دهد مه این ربات می تواند به خوبی وظایف یک استاد با تجربه تدریس ۸ تا ۹ سال را تقلید کند.

از دیگر مزایای استفاده از ربات های سخنگو می توان به یادگیری زبان اشاره کرد. این ربات ها فرصت های زیادی را برای تمرین مهارت های زبانی در اختیار دانشجویان و فراگیران قرار می دهند. بسیاری از افراد از ترس درک اشتباه یا مورد انتقاد قرار گرفتن از آموختن زبان جدید می ترسند اما با کمک ربات سخنگو این کار بسیار ساده می شود به طوری که تمایل فراگیران را به برقراری ارتباط به زبان دوم تقویت کرده و تمرینات ارزشمندی به آنها می دهد.

در میان همه مزایایی که استفاده از ربات های سخنگو به همراه دارند، محققان معتقدند که استفاده از آنها، دانشگاه ها را با چالش هایی هم روبرو می کند. به عنوان مثال، این ربات ها با کمک های فراوانی که می کنند، از بروز مهارت های حیاتی حل مسئله جلوگیری می کنند.

محققان بر این باورند در حالی که قابلیت های یادگیری ماشینی بسیار کمک کننده هستند، اما هنوز هم مداخلات انسانی در شیوه های برقراری ارتباط ضروری است و نمی توان آنها را نادیده گرفت.

اگر ربات های سخنگو بر ای چالش ها غلبه کنند، می توانند رضایت دانشجویان و موفقیت آنها را بهبود بخشیده و از احتمال بالای اشتغال آنها بعد از فارغ التحصیلی حمایت کنند. این ربات ها، فارغ التحصیلان را برای فضاهای کاری دیجیتال آینده آماده می کنند که در آن دستیاران هوشمند مجازی و ربات های سخنگو به صورت کاملا حرفه ای وارد عمل می شوند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست