اتهام همدستی اپل، سامسونگ و آمازون در سوء استفاده کاری از کارگران مسلمان در چین

تازه‌ترین گزارش های منتشر شده از سوء استفاده برخی شرکت های بزرگ صنعت ICT  نظیر اپل، ساموسونگ و آمازون از برخی کارگران اقلیت اویغور در چین خبر داده است.

به گزارش داتیکا نهاد سیاست‌گذاری استراتژیک استرالیا بتازگی با انتشار گزارشی تحت نام «اویغورها برای فروش؛ بازپروری، کار اجباری و زیرنظر گیری فراتر از سین کیانگ» لیست ۲۷ کارخانه را در ۹ استان چین شناسایی کرده که از سال ۲۰۱۷ بدین سو، از کارگران اقلیت اویغور منتقل شده از سین‌کیانگ چین نفع برده‌اند.

در میان شرکت‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست آمده است، علاوه بر اپل، ساموسونگ و آمازون و چند شرکت دیگر فعال در زمینه قطعات الکترونیک، اسامی شرکت‌هایی تولیدی بین‌المللی همچون نایکی، پوما، ویکتوریا سیکرت، آدیداس، اسپریت و گپ نیز دیده می‌شود.

دست‌کم ۸۰ هزار نفر از افراد اقلیت اویغور از سین‌کیانگ در غرب چین، که از طرف دولت این کشور به کار اجباری در این شرکت ها گماشته شده اند.

به گزارش یورو نیوز شرکت‌های بین‌المللی در جوابیه‌های منتشره اتهام بهره‌گیری عمدی از نیروی کار اجباری در چین را رد کرده‌اند، با این حال وعده داده‌‌اند که در خصوص اتهامات تحقیق کنند.

اویغورها از اقوام ترک‌ تبار ساکن ایالت خودگردان سین‌کیانگ در شمال غرب چین هستند که پیرو دین اسلام و سنی هستند و بیشترشان در قزاقستان و قرقیزستان سکونت دارند.

پیش از این اسناد محرمانه ای از شستشوی مغزی،  اعتراف اجباری و کنترل و سختگیری شدید دولت چین در اردوگاه های اجباری محل نگهداری مسلمانان ایغوری منتشر شده که واکنش های حقوق بشری و بین المللی را به همراه داشته است.

 

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست