اخبار عمومی

اختصاص ۳۵۰ سیم‌کارت با ۱۲۰ گیگ اینترنت به ستاد نامزدهای ریاست‌جمهوری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بر اساس مصوبه ستاد انتخابات کشور ۳۵۰ سیم‌کارت با ۱۲۰ گیگ اینترنت به ستاد نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری داده شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، روز سه شنبه «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات درباره زیرساختی که وزارت ارتباطات برای نامزدهای انتخابات و حضور مجازی مردم در فضای انتخابات درنظر گرفته است، افزود: برای این که مردم در جریان خبرهای انتخاباتی و تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی قرار بگیرند، وزارت ارتباطات با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد انتخابات کشور، بسته‌های ۷ گیگ اینترنت رایگان یک ماهه برای تمام مشترکین در نظر گرفت.

وی افزود: پس از اعلام نحوه ثبت‌نام این بسته اینترنتی، نزدیک به ۷ میلیون نفر ثبت‌نام و این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند. با سازمان برنامه و بودجه نیز توافقاتی انجام دادیم تا مبلغ این بسته‌ها را از محل منابعی که در نظر دارد، تامین کند تا آن را به اپراتورها بپردازیم.

فلاح افزود: به این ترتیب تنها به یک سیم‌کارت هر متقاضی که در سایت ثبت‌نام کرده بودند، بسته اینترنت ۷ گیگ یک ماهه تعلق گرفت. طبق برآورد اولیه ما، حدود ۵۰ میلیون نفر امکان استفاده از این بسته را داشتند، اما در نهایت پس از پایان مهلت ۸ روزه ثبت نام، حدود هفت میلیون از مردم کشور ثبت نام و این بسته را دریافت کردند.

رئیس رگولاتوری درباره زیرساختی که برای استفاده از فضای مجازی در اختیار نامزدهای انتخابات ١۴٠٠ قرار گرفته است، گفت: ستاد انتخابات مصوب کرد به ازای هر نامزد ۵۰ سیم‌کارت صادر شود که با همکاری همراه اول، ۳۵۰ سیم‌کارت صادر و در اختیار وزارت کشور قرار گرفت تا به ستاد نامزدهادتحویل شود.

وی در تشریح دیگر خدمات وزارت ارتباطات برای پایداری شبکه ارتباطی کشور در زمان انتخابات گفت: حدود سه هفته است که یک کمیته دائمی برای پایداری ارتباطات در این زمان حساس تشکیل داده‌ایم. جلسات این کمیته به صورت مرتب برگزار می‌شود و اگر قسمتی از شهر و روستا نیاز به توسعه یا راه‌اندازی سرویس داشته باشد، این کمیته حتما آن را بررسی کرده و دستور برطرف کردن مشکل را به اپراتورها می‌دهد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: به اپراتورها اعلام کردیم ۵ روز قبل و ۳ روز پس از برگزاری انتخابات، هیچ تغییری یا بروزرسانی در شبکه خود انجام ندهند تا پایداری که نیاز است حفظ شود.

فلاح با تاکید بر این‌که پایداری ارتباطات خصوصا در روزهای منتهی به انتخابات وظیفه وزارت ارتباطات است، افزود: با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات، ظرفیت شبکه با توسعه هایی که از قبل در شبکه انجام شده است، قادر است که خدمات با کیفیت و پایدار را به مردم ارایه دهد. ممکن است در روزهای نزدیک به انتخابات کمی ترافیک شبکه بیشتر شود که برای آن تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و مشکلی نخواهد بود.

او درباره قطعی‌ برق و تاثیری که بر شبکه ارتباطی کشور می‌گذارد گفت: پس از قطع برق، سایت‌های معمولی با استفاده از باطری حدود ۲ ساعت روشن می‌مانند و سرویس خود را ارائه می‌دهند، «هاب‌سایت» نیز تا چهارساعت می‌توانند با توان باطری روشن بمانند. مراکز نیز معمولا دارای دیزل برای برق‌رسانی در زمان قطعی برق هستند.

فلاح گفت: اوایل که قطعی برق آغاز شد در روزهای ابتدایی برنامه مشخص نبود و دو تا سه بار قطعی برق رخ داد که این مساله باعث شد اپراتورها نتوانند باطری سایت خود را برای ارائه سرویس مجدد شارژ کنند. هر باطری معمولا پس از استفاده نیاز به ۱۰ تا ۱۵ ساعت برای شارژ مجدد دارد، به همین دلیل بود که در روز اول پس از طولانی شدن قطعی برق و تکرار آن، حدود ۲هزار سایت به مرور از دسترس خارج شدند و مشکلاتی در شبکه به وجود آمد.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل از وزارت نیرو تقاضا کردیم تا زمان خاموشی‌ها را اعلام کند تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این، یک کارگروه با حضور مدیران فناوری اطلاعات استان‌ها و مدیران مناطق سازمان برای بازدید از نقاط مختلف کشور تشکیل دادیم تا باطری سایت‌ها را چک و هر کجا مشکلی مانند فرسودگی یا عدم وجود باطری (عمدتا به دلیل سرقت رخ می‌دهد) مشاهده کردند، سریع آن را به اپراتورها اعلام کنند تا مشکل برطرف شود. علاوه بر تامین برق سایت‌ها، آن‌ها دارای سیستم خنک‌کننده هستند که صرفا با برق مرکزی کار می‌کند و زمانی که برق قطع شود و خنک‌کننده‌ها از کار بیفتند، سایت با سرعت بیشتری از دسترس خارج می‌شود.

با این‌حال امیدواریم که با تمهیدات انجام شده از سوی اپراتورها و برنامه‌ریزی انجام شده و نظارت مرتب و همکاری وزارت نیرو، بتوانیم این شرایط را به نحو مناسب مدیریت کرده و پایداری شبکه و خدمات را برای مردم فراهم کنیم.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست