اختلال چند ماهه کلاب‌ هاوس از طرف ایرانسل رفع شد

محدودیت و اختلال‌های چند ماه اخیر روی کلاب‌هاس که برای کاربران همراه اول، ایرانسل و همچنین مخابرات ایجاد شده بود، برای کاربران ایرانسل برداشته شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، ابتدای هفته جاری دیوان عدالت اداری در حکمی توقف اجرای مصوبه دولت دوازدهم را که حکم به جریمه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال یا محدودیت در کلاب‌ هاوس داده بود، متوقف کرد.

۱۹ فروردین کلاب‌هاوس توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات دچار اختلال شد، اختلالی که به گفته برخی کارشناسان وب تفاوتی با فیلترینگ نداشت. در آن زمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هرگونه فیلترینگ روی کلاب‌هاوس را رد کرد.

در نهایت رگولاتوری در اطلاعیه‌ای خبر از اختلال مشهود روی کلاب‌هاوس در شبکه‌ی سه اپراتور را داد و ۲۴ ساعت به همراه اول، ایرانسل و مخابرات فرصت داد تا این اختلال را رفع کنند. بعد از پایان این زمان و وجود محدودیت برای دسترسی کاربران این سه اپراتور به کلاب هاوس، وزارت ارتباطات در دادستانی از آن‌ها شکایت کرد. قدم بعدی وزیر ارتباطات با گرفتن مصوبه‌ای از هیات وزیران به منظور حفظ حقوق شهروندان و کاربران اقدام به جلوگیری از اختلال و انسداد در نرم‌افزارها یا وب‌گاه‌ها توسط اپراتورها کرد.

براساس این مصوبه از شنبه ۴ اردیبهشت ماه اپراتورها باید ظرف ۲۴ ساعت اختلال کلاب هاوس را رفع و در غیر این صورت هر روز تا سقف ۵۰ میلیارد تومان جریمه می‌شدند. در همین راستا نیز رگولاتوری طبق مصوبه هیات وزیران گزارشی منتشر کرد که براساس آن مشخص شده بود همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. اما در این بین اپراتورها هم ساکت ننشستند و شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ثبت کردند.

در نهایت هم با تغییر دولت، برای بررسی‌های بیشتر این مصوبه از سمت دیوان عدالت اداری به‌طور موقت متوقف شد. اما ابتدای هفته جاری و بعد از گذشت تقریبا ۱۰ ماه از این دستور، دیوان عدالت اداری در حکمی توقف اجرای مصوبه دولت دوازدهم را که حکم به جریمه سه اپراتور به دلیل اختلال در استفاده کاربران همراه اول، ایرانسل و مخابرات از کلاب هاوس داده بود را باطل و دستور به اجرای آن داد. به نظر می‌رسد با توجه به این اتفاق، اختلال روی کلاب‌ هاوس برای کاربران ایرانسل برطرف شده است. البته رفع این اختلال برای برخی کاربران همراه اول و مخابرات نیز گزارش شده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل