ارزهای سنتی محکوم به تغییرند؟

عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: انقلابی در حوزه تبادلات اقتصادی شکل گرفته که باعث می‌شود ارزهای سنتی محکوم به تغییر باشند؛ بیت‌کوین به عنوان ابزار جدید مالی می‌تواند استارت‌آپ‌ها را در ایران تقویت کند، این در حالی است که این رمزارز هنوز در ایران تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، علی پاک‌باخته‌گان زنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در صورت محدودسازی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتالی، اصل ضرورت توسعه برای کشورها در صحنه رقابت جهانی انکار شده است اظهار کرد: در عصر حاضر توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدون توسعه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال امکان‌پذیر نیست. برای آنکه دولت در مواجهه با کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتالی، رویکرد فعال داشته باشد، انتظار داریم انجام مداخلات توسعه‌ای، نهادسازی و توسعه اکوسیستم را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون نظام حکمرانی کشور ناظر بر تحول اقتصاد دیجیتال نبوده است گفت: برای سرمایه‌گذاری، باید سازوکارهای سنتی را کنار بگذاریم و در بستر فناوری و نوآوری حرکت کنیم. نقش تحول دیجیتالی در رشد اقتصادی کشورها بسیار مهم است، سهم اقتصاد دیجیتالی از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۳ تریلیون دلار خواهد رسید و ما باید سهم خود را از اقتصاد دیجیتال در جهان افزایش دهیم.

رئیس هیأت مدیره خانه بلاک‌چین ایران اظهار کرد: عملاً اقتصاد دیجیتال، یک اتفاق کلان در عرصه‌ی اقتصاد ملی و جهانی است. اما تحول دیجیتالی، یک برنامه‌ی تغییر سازمانی است. در قانون بودجه سنواتی و برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده سهم اقتصاد دیجیتال در GDP را به ۱۰ درصد افزایش دهد اما در حال حاضر این میزان حدود ۴ درصد است و از میانگین دنیا بسیار عقب‌تریم.

پاک‌باخته‌گان زنجانی با بیان اینکه برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال باید گام‌های مورد نیاز را برداشته و مقدمات لازم را انجام داد، گفت: یکی از این مقدمات، بحث ارزهای رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود، درواقع، رمزارزها بر پایه فناوری اطلاعات و بدون وابستگی به بانک‌ها و دولت‌ها در دنیای واقعی هستند که به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی نام برده می‌شوند که پس از مطالعه تاریخچه رمزارزها و روند رو به رشد و استفاده همگانی از آن می‌شود، به عنوان یکی از فناوری‌های مهم نام برد. باید پذیرفت انقلابی در حوزه تبادلات اقتصادی شکل گرفته که باعث می‌شود ارزهای سنتی محکوم به تغییر باشند. بیت‌کوین به عنوان ابزار جدید مالی می‌تواند استارت‌آپ‌ها را در ایران تقویت کند. این در حالی است که هنوز بیت‌کوین در ایران تعیین تکلیف نشده است.

او در عین حال بیان کرد: سرعت رشد و توسعه ارزهای دیجیتال شاخص واضحی است که نشان می‌دهد مؤسسات و نهادهای مالی سنتی دیگر نمی‌توانند بیش از این، نیازهای مالی دنیا را برآورده سازند و برای رفع این نیازها قطعاً به چیزی فراتر از این نهادها احتیاج خواهد بود. از سویی جهان به شکلی فزاینده به از بین بردن مرزها برای معاملات و ارتباطات نیازمند است که فناوری بلاک‌چین قطعاً به خوبی می‌تواند چنین موضوعات و نیازهایی را مد نظر قرار دهد.

پاک‌باخته‌گان زنجانی عنوان کرد: فناوری‌های دیجیتال با ایجاد محیطی پویا و مناسب، سبب بهبود روند سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها و اثربخشی فعالیت‌های کارآفرینانه آن‌ها می‌شوند. وابستگی بخش‌های اقتصادی به یکدیگر و نیاز آن‌ها به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، جلوه‌گر نقش و اهمیت اقتصاد دیجیتال در توسعه و نیاز به سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در زیرساخت‌ها و فناوری‌های دیجیتال است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال به‌همراه خود مزایا و معایبی خواهد آورد گفت: تکنولوژی‌های جدید همواره باعث تغییرات در سطح کلان اجتماع و فرهنگ شده‌اند. گاهی باعث بهبود و گاهی سبب عقب‌گرد اجتماعی بوده‌اند اما هیچ‌گاه متوقف نشده‌اند. در مورد اقتصاد دیجیتالی نیز وضع به همین صورت است. دولت‌ها باید با ایجاد فرهنگ مناسب، مطالعات مستمر و افزایش سطح دانش خود نسبت به تکنولوژی‌های جدید از معضلات و مشکلات آن‌ها آگاه شوند و در راستای توانمندسازی مردم و جامعه بکوشند و باید توجه داشت که در تاریخ، همواره تکنولوژی بوده که باعث جایگاه کشورها شده است و اگر کشور ما بخواهد در زمره‌ی کشورهای تأثیرگذار در حیطه‌ی اقتصاد جهانی قرار بگیرد، مجبور به استفاده از پتانسیل‌های ایجاد شده دراین‌زمینه است.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در عین حال تاکید کرد: یکی از الزامات مهم برای توسعه اقتصاد دیجیتال، تعامل با دنیا است و برای این کار لازم است دولت و نهادهای مربوطه تمام تلاش خود را به‌منظور افزایش تعامل یادشده انجام دهند و در این راستا، امضای پیمان‌نامه‌های دوطرفه با کشورهای مختلف، امضای پیمان‌نامه‌های همکاری مشترک، افزایش تعامل تکنولوژیکی و اهمیت دادن به قشر متخصص در کشور، استفاده آسان و مطمئن از امکانات دیجیتالی از جمله کارهایی است که دولت باید برای پیشبرد اهداف کشور در راستای بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور انجام دهد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست