از ادعای دولت تا واقعیت دولت الکترونیک چقدر راه است؟

داتیکا- عصر، عصر ارتباطات است وبا فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ و ورود به قرن تازه، نیاز به دولت الکترونیک بیش از پیش احساس می شود.چند صباحی است که است که می توان گفت دولت الکترونیکی از حد یک ایده جدید فراتر رفته و همه کشورهای توسعه یافته وحتی در حال توسعه ، گامهای موفقی را به سوی این هدف طولانی مدت برداشته اند . امروز افراد جامع انتظار دارند که کلیه خدمات و سرویس های دولتی با حداقل هزینه ،‌حداکثر سرعت و حداقل زمان در اختیار آن قرار گیرد ، لذا این امر بسیار حائز اهمّیت است که دولت این توانایی را داشته باشد که بهترین خدمات را در کمترین زمان و با بهترین راندمان در اختیار اقشار مختلف جامعه قراردهد.با این حال ایران با وجود ادعای دولت های مختلف هنوز اول راه است.

بر اساس آمار جهانی، متوسط شاخص دولت الکترونیک در جهان ۴۲۶۷/۰ است این در حالی‌است که این شاخص در ایران به ۳۸۱۳/۰ می رسد.حالا اما، به تازگی حسن روحانی در آیین رونمایی از سامانه‌های دولت الکترونیکی گفته: توسعه دولت الکترونیک وظیفه دولت است و کاغذ باید جمع شود. ضمن اینکه شرایط با فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سالم‌تر خ.اهد شد و به تدریج امضای طلایی از بین خواهد رفت. 

او با اشاره به اینکه مردم در گذشته برای دریافت خدمات دولتی زمان‌های بسیاری را در ادارات سپری کرده‌اند، اظهار داشته: اکنون مردم می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

 روحانی افزوده: امروز زندگی مردم باید بر مبنای شرایط نوین جهانی بنیان‌گذاری شود. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش بسیاری شد تا خیلی از کارها با موبایل به سادگی انجام شود و اکنون تبادلات مالی، پولی و بانکی از طریق سامانه الکترونیک و با ابزارهای ساده انجام می‌شود.

به گزارش ایستنا رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده: سال گذشته با استقرار و توسعه دولت الکترونیک، یک میلیارد مراجعه کاغذی مردم به ادارات دولتی کاهش یافته است.

با این حال اما نارضایتی مردم در خصوص بروکراسی خسته کننده اداری در ایران ادامه دارد و مراجعان به ادارات دولتی، از کاغذ بازی خسته اند.

لازم به ذکر است طبق آخرین تحقیقات سازمان ملل ایران از نظر فن‌آوری اطلاعات در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۷ را به خود اختصاص می دهد.

به این ترتیب می توان گفت، روند اجرایی برنامه های اصلاحات ساختاری در نظام اداری کشور از کندی خاصی برخوردار است و اساساً بدون گذر از این مرحله، امکان مدیریت صحیح برنامه های توسعه اقتصادی توسط دولت وجود نخواهد داشت مقتضی است تا از طریق شناسایی موانع و چالش های استقرار دولت الکترونیک در کشور و تسریع در پیاده سازی آن، برنامه های اصلاح ساختار نظام اداری کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.

گفتنی است،در آیین رونمایی از سامانه‌های دولت الکترونیک، پنجره واحد خدمات کسب و کارهای استانی در استان‌های خوزستان و بوشهر و درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی افتتاح شدند.

فاز اول نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در سراسر کشور، سامانه جامع هوشمند تعاونی‌های کشور، سامانه‌های پنجره واحد مجوز‌های کشاورزی، رصد و پایش نهاده‌های کشاورزی، سامانه صدور مجوز‌های وزارت ارشاد و بازمهندسی مجوز‌ها و رونمایی از پنجره واحد خدمات مالیاتی از سوی رئیس‌جمهور رونمایی شدند.

 در این مراسم از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی ، معاونت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رییس کل بیمه مرکزی ایران برای توسعه دولت الکترونیک تقدیر و قدردانی شد.

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست