استارت‌آپ‌های خدماتی در انتظار واکسیناسیون

استفاده مردم از خدمات اینترنتی در موج پنجم کرونا بسیار بیشتر شده اما هنوز نگرانی بابت سلامت پرسنل این کسب‌وکارها برای گسترش فعالیت‌شان ادامه دارد.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، وقتی موضوع واکسیناسیون گروه‌های متنوع شغلی مطرح شد، قرار بر این بود که حوزه خدماتی استارت‌آپ‌های کشور هم ‌جزو گروه مشاغل حساس قرار بگیرند. ازجمله این مشاغل، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، پیک‌های موتوری، خدمات نظافت و بعضی از مشاغل دیگر بودند که در دوران کرونا نیاز به آنها بیش از گذشته احساس می‌شد. درواقع، طی این دوره مردم ترجیح دادند که از خدمات آنلاین استفاده کنند و به ناچار این گروه در زمره مشاغلی قرار گرفت که حتی در تعطیلات کرونایی خدمات‌رسانی می‌کردند.

به‌عنوان مثال، پیک‌های موتوری مسئولیت حمل‌ونقل کالاهای خریداری شده را به‌عهده گرفتند. این گروه‌ها از آنجا که در تماس نزدیک با مردم هستند، لازم است که در برابر این ویروس مصونیت داشته باشند. از این رو، مدتی پیش عنوان شد که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند برای واکسیناسیون اقدام کنند. اما پس از مدتی، این روند با این استدلال که گروه‌های مهم‌تری در اولویت هستند با کندی روبه‌رو شد.

پیگیری برای واکسیناسیون
رضا الفت‌نسب، عضوهیأت مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با همشهری به گام‌های اولیه‌ای اشاره می‌کند که طی آن، وزارت کشور و وزارت بهداشت با هم توافق کردند که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی واکسینه شوند.
الفت‌نسب با اشاره به اینکه ما اسامی را اعلام کردیم، می‌گوید: «پس از مدتی، اجرای واکسیناسیون با کندی و توقف همراه شد و مسئولان مربوطه اعلام کردند که اسامی براساس اولویت‌بندی اعلام شود. ما هم هفته گذشته براساس میزان کارکرد افراد، دوباره اسامی را اعلام کردیم و امروز (یکشنبه) قرار است که جلسه‌ای با مسئولان برگزار تا این موضوع بررسی شود.»

به‌گفته او، به سایر کسب‌وکارهای آنلاین هم که دارای ناوگان لجستیک هستند، اعلام شد که فهرست اسامی افراد دارای اولویت را ارسال کنند.

تغییر دولت و اولویت‌ها
رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با توجه به تغییراتی که طی روزهای جاری در دولت انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌کند که بررسی این موضوع، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

الفت‌نسب همچنین اولویت واکسیناسیون معلمان و دانشجویان را با توجه به آغاز سال جدید تحصیلی، از دیگر علت‌های تأخیر در فرایند واکسینه شدن کارکنان کسب‌وکارهای آنلاین ازجمله رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، عنوان می‌کند.

به‌گفته او، «ذخیره واکسن هم اهمیت دارد که امیدواریم با سرعت گرفتن واردات و تولید واکسن بتوانیم کارکنان کسب‌وکارهای اینترنتی را در اولویت قرار دهیم.»

الفت‌نسب با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون رانندگان متوقف نشده و صرفا به کندی پیش می‌رود، می‌گوید: «اصناف ما جزو گروه‌های شغلی هستند که حتی در تعطیلات کرونایی نیز مشغول خدمات‌رسانی اند و ضرورت دارد که واکسیناسیون کسب‌وکارهای اینترنتی در اولویت قرار بگیرد.»

اقبال روزافزون
در آغاز شیوع ویروس کرونا، برای مردم هنوز روشن نبود که تا چه زمانی باید با این ویروس منحوس روزگار بگذرانند. به‌طوری که حتی در ابتدا، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی هم با افت شدیدی مواجه شد. صرفا کسب‌وکارهایی که در حوزه محتوایی یا فروش کالاهای پرمصرف بودند، با رشد همراه بودند، اما بقیه کسب‌وکارها اینطور نبودند.

الفت‌نسب با این حال می‌گوید: «هرچقدر جلوتر آمدیم و شرایط پایدارتر شد، مردم دریافتند که کرونا به این زودی‌ها نابود نمی‌شود. به این ترتیب، شرایط به‌تدریج تغییر کرد و کسب‌وکارهای دیگر هم با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند.»

این در حالی است که در این حوزه ما در مقایسه با کشورهای دیگر هنوز عقب هستیم. به‌طوری که الفت‌نسب حجم خرده فروشی آنلاین در چین را پیش از کرونا بین 20 تا 25درصد اعلام می‌کند که امروز به 50درصد رسیده، اما این میزان در کشور ما بین 3 تا 3.5درصد است.

رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی بخشی از این موضوع را به بی‌اعتمادی مردم به این نوع کسب‌وکارها مرتبط می‌داند و بخشی دیگر را مربوط به کامل نشدن زنجیره ثبت سفارش و زنجیره ارسال می‌داند.

به‌گفته الفت‌نسب، «همچنین نبود فرهنگسازی و آموزش ندیدن مردم برای استفاده از این امکان، باعث شده تا کسب‌وکارهای اینترنتی رشد لازم را در کشور ما نداشته باشند.»

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست