اخبار عمومیلبه دانش

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل زباله‌های فضایی

آژانس فضایی اروپا قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی زباله‌های فضایی در مدار زمین را مدیریت کند.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک سیستم گسیل کننده زباله‌های فضایی با هوش مصنوعی می‌تواند به زودی جایگزین تیم‌های متخصص شود که با تعداد فزاینده‌ای از تهدیدات برخورد مداری در محیط به هم ریخته نزدیک زمین روبه‌رو هستند.

هولگر کراگ، رئیس ایمنی فضایی آژانس فضایی اروپا (ESA)، در هشتمین کنفرانس بقایای فضایی اروپا از افزایش ترافیک فضایی و  احتمال برخورد زباله‌های فضایی با ماهواره‌ها خبر داد.

کراگ گفت: هر مانور جلوگیری از برخورد، آزار دهنده است، نه تنها به دلیل مصرف سوخت بلکه به دلیل آمادگی لازم برای آن. ما مجبور به رزرو ایستگاه‌های زمینی هستیم که هزینه بالایی دارد حتی گاهی اوقات ما مجبور به کسب اطلاعات علمی هستیم. تیم به صورت شبانه روزی در حال تلاش است.

پیش بینی می‌شود که فراوانی چنین شرایطی افزایش یابد. همه هشدار‌های برخورد، ناشی از تکه‌های باقی مانده فضا نیست. شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس، وان وب و آمازون در حال ساخت سیاره‌های بزرگ فلکی از هزاران ماهواره هستند که در یک ماه تعداد بیشتری فضاپیما را نسبت به گذشته در طول یک سال کامل در مدار پرتاب می‌کنند. این افزایش ترافیک فضایی باعث نگرانی کارشناسان زباله‌های فضایی شده است. در حقیقت ESA گفت تقریبا نیمی از هشدار‌های برخورد که در حال حاضر توسط اپراتور‌های آژانس کنترل می‌شوند، شامل ماهواره‌های کوچک و فضاپیما‌های صورت فلکی هستند.

بنابراین، ESA از جامعه جهانی هوش مصنوعی خواست تا به توسعه سیستمی کمک کنند که به طور مستقل از برخورد زباله‌های فضایی مراقبت کند یا حداقل بار تیم‌های متخصص را کاهش دهد.

رولف دانسینگ، مدیر عملیات ESA در کنفرانسی خبری گفت: نتایج هنوز کامل نیستند، اما در بسیاری از موارد، هوش مصنوعی توانست فرآیند تصمیم گیری را تکرار کرده و به درستی تشخیص دهد که در چه مواردی ما باید مانور جلوگیری از برخورد را انجام دهیم.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست