اظهارات متناقض نمایندگان مجلس از رفع محدودیت اینستاگرام و واتس‌اپ

بیش از ۸۸ روز از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد و در این مدت اظهار نظر‌های متناقضی در مورد رفع فیلتر از پلتفرم‌های خارجی مطرح شده است. امروز (۲۹ آذر) رضا تقی‌پور، نماینده مجلس و عضو شورای عالی فضای مجازی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی موقتی است.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، او در این برنامه تاکید کرده که وقتی شرایط به حالت عادی و معمولی از نظر نهاد امنیتی برگشت آنها در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

او با اینکه مقامات امنیتی باید در این زمینه تصمیم بگیرند گفت: «باید یک چیزهایی را تفکیک کرد. یک زمانی جنگ است و حتی فعالیت‌های اقتصادی و زندگی روزمره هم شکل عادی خودش را ندارد. این تصمیم فعلی شورای امنیت کشور بوده که این پلتفرم‌ها مسدود شوند.»

او با اشاره به اینکه در این زمان باید شبکه ملی اطلاعات توسعه پیدا کند توضیح داد: «ولی تصمیم‌های راهبردی دیگری در این مدت به قوت خود باقی است از جمله اینکه شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی باید توسعه پیدا کنند و این شبکه باید مستقل باشد.»

او در پاسخ به اینکه چون الزامات هنوز کاملا محیا نیست، پس قطعی پلتفرم‌های خارجی نباید همیشگی باشد گفت: «این بستگی به تصمیم نهادهای امنیتی دارد. به محض اینکه احساس کنند، که شرایط امینتی به حالت معمولی و عادی خودش برگشته است، می‌توانند تصمیم بگیرند که این اتفاق هم بیفتد.»

در همین زمینه برخی دیگر از نمایندگان مجلس، همه چیز را منوط به آمدن اینستاگرام به ایران و رعایت شروط کشور کرده‌اند. چند روز پیش مهدی باقری، نماینده ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ اعلام کرد که در صورتی که این دو پلتفرم خارجی از آشوبی که در کشور راه انداخته‌اند متنبه‌ شوند و خسارت این آشوب‌ها را پرداخت کنند، امکان فعالیت در کشور را نخواهد داشت.

همچنین هفته گذشته هم در حالی که جواد نیک‌بین‌، یکی دیگر از نمایندگان مجلس از اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند گفته بود، یک روز بعد این حرف خود را پس گرفت و از ز رایزنی‌ها در این زمینه گفت.

به نظر می‌رسد منظور او از رایزنی نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا، صاحب پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌اپ باشد. متا هفته گذشته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرده بود که وارد مکالمه با ایرن نمی‌شود. در ادامه هم دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود اگر متا جواب این نامه را ندهد به معنی انسداد قانونی و دائمی اینستاگرام در ایران است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست