افزایش بهره‌وری صنایع به کمک هوش مصنوعی

از سال گذشته میلادی هوش مصنوعی با شتاب قابل‌توجهی توسعه یافته است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد تحولات ناشی از این جریان ناگزیر باشند. از الگوهای زبانی بزرگ مانند جی‌پی‌تی-۴ گرفته که توانایی‌های‌ شناختی فوق‌العاده‌ای دارند، تا پلتفرم‌های تشخیص خودکار گفتار (ASR) مانند ASAPP که دقت آن به بیش از ۹۸ درصد می‌رسد؛ پیشرفت هوش مصنوعی همچنان با شتاب و ضرباهنگ بالایی به راه خودش ادامه می‌دهد.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، اصلاحات و پیشرفت‌های این حوزه در ماه‌های اخیر به قدری سریع اتفاق افتاده‌اند که به انتشار طوماری با بیش از ۲۷ هزار امضا برای تعیین یک ضرب‌الاجل برای آموزش سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی منجر شده است؛ طوماری که بسیاری از محققان برجسته هوش مصنوعی، اندیشمندان و کارآفرینان حوزه تکنولوژی آن را امضا کرده‌اند. هر چند وقتی بحث تکنولوژی با قدرت هوش مصنوعی مطرح می‌شود، جوانب احتیاط قطعا باید در نظر گرفته بشوند؛ اما مزایای بالقوه این سیستم‌ها به قدری گسترده هستند که ما به زودی شاهد افزایش به‌کارگیری ابزارها و کاربردهای هوش مصنوعی در سراسر صنایع و بخش‌های مختلف خواهیم بود.

مزیت رقابتی ارائه شده توسط هوش مصنوعی، باعث می‌شود که سرعت پذیرش و به‌کارگیری آن بالا رفته و این تکنولوژی به طرز چشمگیری در بخش‌ها و کاربردهای مختلف رویکردی متمایز‌ را دنبال کند. این به معنای آن است که هوش مصنوعی عمیقا در عملیات روزمره شرکت‌های بسیار زیادی نفوذ خواهد کرد؛ تحولی که می‌تواند چگونگی توزیع سهم بازار، دسترس‌پذیری انواع محصولات و خدمات و شیوه عملکرد شرکت‌ها برای جهانی شدن را از اساس تغییر بدهد.

محبوبیت گسترده
حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی تا این اندازه سریع و گسترده خواهد بود. هوش، قدرتمندترین و پویاترین منبعی است که در اختیار داریم؛ موتوری برای نوآوری که می‌تواند اهداف نامحدودی را در دستور کار قرار بدهد و در مورد هوش مصنوعی این پتانسیل‌ها حتی فراتر رفته و این تکنولوژی به صورت مکرر امکان خودسازی دارد. یکی از دلایلی که هوش مصنوعی نگرانی‌های متعددی را ایجاد کرده، این حقیقت است که این تکنولوژی ظرفیت‌هایی را ارائه می‌کند که برای بشریت بسیار ارزشمند و ویژه خود آن بوده‌اند؛ مواردی مانند خلاقیت، توانایی حل مشکلات و امکان ابراز ایده‌ها به شکلی مستدل و قانع‌کننده. با تمام این‌ها‌‌، نادیده گرفتن روش‌هایی که هوش مصنوعی و هوش انسانی می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند، اشتباه بزرگی خواهد بود.

در چند ماه گذشته توجه اغلب رسانه‌ها به الگوهای زبانی بزرگ معطوف بوده است و به همین ترتیب میلیون‌ها نفر به دنبال تجربه آن بوده و اغلب شرکت‌ها مانند گوگل و مایکروسافت این تکنولوژی را با محصولات‌شان ادغام کرده‌اند. با این حال قرار است هوش مصنوعی حوزه‌ها و بخش‌های بی‌شماری را متحول کند. با این اوصاف است که موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به بررسی پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در بخش مالی پرداخته است که عبارتند از: پیش‌بینی تقاضا/ درآمد، تشخیص خطا و ناهماهنگی، پشتیبانی از تصمیمات، پیش‌بینی درآمدهای مرتبط و مجموعه‌های نقدینگی. این کاربردها به افراد این امکان را می‌دهند تا کارها و وظایف‌شان را به شکل موثرتری انجام بدهند. به عنوان مثال، پیش‌بینی درآمد به مدیران یک شرکت این امکان را می‌دهد تا به شکلی استراتژیک‌ و دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند؛ تشخیص خطا به کارمندان کمک می‌کند تا از تحلیل‌های طولانی و خسته‌کننده دستی اجتناب کنند. گزارش‌های آماری مرکز تحقیقاتی مکنزی نشان می‌دهد که در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی بیش از دو برابر شده است. بررسی‌های گارتنر به این نتیجه رسیده‌اند که ۴۵ درصد از مدیران معتقدند که شهرت و محبوبیت چت جی‌پی‌تی به افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی منجر خواهد شد. این در حالی است که بر اساس همین بررسی‌ها، ۷۰ درصد از شرکت‌ها در جست‌وجوی هوش مصنوعی مولد هستند. با سرازیر شدن منابع بیشتر به تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی و رشد مداوم کاربردهای آن، به نظر می‌رسد این روند هیچ نشانی از افول نداشته باشد.

کاربردهای تجاری متنوع
پیامد افزایش هر روزه کاربردهای هوش مصنوعی، پیشرفت‌های جدی و قابل توجه در بازدهی تجاری خواهد بود. بر اساس تحقیقی که اخیرا موسسه PWC انجام داده است، شرکت‌هایی که خود را به عنوان رهبران هوش مصنوعی متمایز و برجسته کرده‌اند، همچنان در زمینه‌های مختلفی از این تکنولوژی ارزش و اعتبار می‌گیرند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: افزایش خلاقیت در اتوماسیون، بهبود فرآیند تصمیم‌گیری و تجربه مشتری، توسعه محصولات و خدمات نوآورتر و ارتقای تجربه کارمندان و مهارت‌ورزی آنها.

پردازش زبان طبیعی یا NLP را در نظر بگیرید: حالا هوش مصنوعی می‌تواند بدون عیب و نقص کلام را به متن تبدیل کند، از حجم عظیم و گسترده داده‌های کاربران حس و معنا را استخراج کرده و بلافاصله پاسخ‌های قابل‌اعتمادی به سوالات بدهد. به این ترتیب انتظار می‌رود که ارزش بازار جهانی مرکز تماس از حدود ۳۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. در واقع با هزینه‌های میلیارد دلاری که موسسات مالی، خطوط هوایی و شرکت‌های مخابراتی برای استفاده از خدمات این مراکز تماس صرف می‌کنند، این روند چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. پلتفرم‌های تشخیص خودکار گفتار (ASR) به طرز چشمگیری در حال بهبود ارتباطات خودکار هستند که این روند به بهبود قابل توجه تجربه‌های کاربری و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری منجر خواهد شد.

با به‌کارگیری بیشتر و بهتر هوش مصنوعی، توانایی شرکت‌ها برای پیش‌بینی میزان بازگشت سرمایه‌شان بهتر و دقیق‌تر خواهد شد. با این اوصاف است که ۷۲ درصد از رهبران هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند که با اطمینان بیشتری می‌توانند به بازگشت سرمایه‌های اختصاص داده شده‌شان به برنامه‌های هوش مصنوعی، امیدوار باشند. این در حالی است که ۵۹ درصد آنها همین رویکرد را درباره برنامه‌های هوش مصنوعی خود در سال ‌آینده دارند. با در نظر گرفتن تمام این نشانه‌ها، به نظر می‌رسد کاربردهای تجاری هوش مصنوعی هر روز قوی‌تر و بهتر خواهند شد.

ادغام بیشتر با امور روزمره
اگرچه هنوز سال‌های زیادی با جاده‌های پر از خودروهای خودران و دیگر عناصر و کاربردهای آینده مبتنی بر هوش مصنوعی فاصله داریم، اما پیشرفت‌های این تکنولوژی تنها در طول شش ماه گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی سرعت توسعه آن بسیار سخت است. هما‌ن‌طور که هوش مصنوعی و الگوهای زبانی به سرعت در حال تکامل هستند، پیشرفت‌های حوزه روباتیک و اتوماسیون می‌توانند تاثیرات عمیق و زیرساختی بر اقتصاد جهان بگذارند. علاوه بر گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در تمام صنایع و بخش‌ها، شرکت‌ها به سرعت به این نتیجه خواهند رسید که هوش مصنوعی، عنصری اساسی و جدانشدنی از فرآیندها و کاربردها خواهد بود. همه‌چیز؛ از توسعه محصول تا عملیات و امور روزمره مانند حسابداری، فروش و قیمت‌گذاری، تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت و به زودی شرکت‌ها به دو دسته مجهز به هوش مصنوعی و بدون هوش مصنوعی، تقسیم خواهند شد. به عنوان نمونه، ۸۵ درصد از شرکت‌ها در فرآیندهای مربوط به نیروی انسانی و استخدام خود‌ از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و معتقدند که این کار باعث افزایش بهره‌وری آنها شده است. این در حالی است که بیش از دو سوم شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که به کمک هوش مصنوعی، عملیات روزانه آنها با کیفیت بهتری انجام می‌شوند. توسعه نوآوری‌های مربوط به هوش مصنوعی و سرعت پذیرش آن، موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را به این حوزه معطوف خواهد کرد و در این میان، صنایع مختلف و بنگاه‌های تجاری هم برای بهره‌مندی از مزایای این تکنولوژی جدید، بی‌شک سهم قابل‌توجهی را به خود‌ اختصاص خواهند داد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،لبه دانش،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست