اخبار عمومی

افزایش سهم اقتصاد دیجیتالی در تولید گازهای گلخانه‌ای

جهان بیش از هر زمان دیگری آنلاین است و با توسعه اقتصاد دیجیتالی، رد پای کربن اینترنت نیز افزایش می یابد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، بر اساس یک مطالعه جدید ، که در مجله Patterns منتشر شد، فناوری اطلاعات و ارتباطات یا به طور خلاصه ICT عامل انتشار سهم بیشتری از گازهای گلخانه ای نسبت به برآورد قبلی است.

اکنون محققان دانشگاه «لنکستر» در انگلیس، با تجزیه و تحلیل تلاش های قبلی برای محاسبه ردپای کربن فناوری اطلاعات و ارتباطات، به این نتیجه رسیدند که محققان نتوانسته اند کل چرخه زندگی و زنجیره تامین محصولات و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظر بگیرند.

برای مثال، انتشارات تولید شده توسط سازندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات یا انتشارات مرتبط با دفع محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته نشده است.

محققان قبلاً سهم ICT از انتشار گازهای گلخانه ای را بین ۱.۸ تا ۲.۸ درصد تخمین زده بودند، اما آخرین یافته ها نشان می دهد محاسبات جهانی به احتمال زیاد مسئول بین ۲.۱ تا ۳.۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای است.

اگر آخرین برآوردها دقیق باشد، فناوری اطلاعات و ارتباطات کربن بیشتری نسبت به صنعت هواپیمایی که مسئول ۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای است، تولید می کند.

پیش از این، اقتصاددانان و دیگر محققان ادعا کرده بودند که پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات به افزایش بهره وری در بخش های مختلف صنعت منجر می شود.

با این حال، نویسندگان مقاله جدید پیشنهاد می کنند که داده های دنیای واقعی به طور مداوم با چنین پیش بینی هایی مغایرت داشته است.

محققان معتقدند افزایش بهره وری تقاضا برای بسیاری از محصولات ICT را افزایش می دهد و این موضوع موجب ایجاد پدیده ای به نام «اثر برگشت» می شود.

به منظور دستیابی به خالص انتشار گازهای گلخانه ای – هدفی که بسیاری از کارشناسان توافق دارند که برای محدود کردن گرم شدن کره زمین به کمتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد لازم است – محققان اصرار دارند که سیاست گذاران با بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همکاری کنند تا برنامه های محکمی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مشخص کنند.

با تعیین محدودیت های دقیق کربن جهانی، شرکت های فناوری می توانند به کار خود برای بهبود بهره وری انرژی-مانند مراکز داده محاسبه کوانتومی-بدون خطر اثرات برگشتی ادامه دهند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست