امضای تفاهم نامه برای حمایت از تولید گوشی داخلی

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم‌نامه برای حمایت از تولید گوشی همراه ایرانی، معماری بسته حمایتی این زیست‌بوم را تشریح کرد.

ستار هاشمی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از بسته حمایتی زیست بوم تلفن همراه هوشمند و امضای تفاهم نامه برای حمایت از تولید گوشی داخلی گفت: حمایت از زیست بوم تلفن همراه هوشمند به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات واگذار شده است، در معماری این بسته سعی کردیم از مشارکت حداکثری تمام ذینفعان این زیست بوم استفاده کنیم، جلسات متعدد کارشناسی را با حضور نمایندگان اپراتورها و پست بانک برگزار کردیم، نظرات آنها را اخذ کرده و در طراحی این بسته حمایتی مد نظر قرار دادیم.
وی افزود: مساله ای که در این بین به شکل ویژه به آن توجه شد نگاه علمی، منطق اقتصادی و نگاه تسهیل گری به جای تصدی گری بود ما سعی کردیم بستری را طراحی کنیم که هم تولید کنندگان بازار خود را پیدا کنند و اپراتورهای ما معطوف به همراه اول و ایرانسل نباشند، نگاه دیگری که در طراحی این بسته مورد نظر قرار گرفت این است که طرح را با نگاه مبتنی بر شفافیت و رقابت به مرحله اجرا در بیاوریم.
معاون وزیر ارتباطات افزود: توجه به حقوق مصرف کننده و ایجاد کارآفرینی پایدار جزو شاخص هایی است که به آن توجه ویژه کردیم تا با توجه به اهمیت زیست بوم، بتوانیم با نگاه ارزش آفرینی برای همه ذینفعان معماری این بسته حمایتی را به سرانجام برسانیم.
هاشمی ادامه داد: مساله ای که به عنوان ظرفیت وزارت ارتباطات در نظر گرفتیم این است که با استفاده از شبکه فروش اپراتور تلفن همراه و تامین فروش اقساطی که پست بانک متولی آن است به توسعه بازار تولید داخلی کشور کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث تولید هم از ظرفیت وزارت صمت استفاده کردیم تا با امضای تفاهم نامه ای با قانون حمایت حداکثری از تولید داخل، این معماری را به مرحله اجرا در آوریم، در این راستا از ظرفیت استقرار پارک سجاد و منطقه ویژه پیام استفاده کردیم تا بتوانیم شرایط فعالیت تولیدکنندگان را تسهیل کنیم، با آماده سازی این بستر و امضای تفاهم نامه بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت و تفاهم نامه دیگر به ظرفیت اپراتورها و پست بانک، بستر خوبی برای توسعه تولید گوشی داخلی فراهم خواهد شد که می تواند با نگاه دقیق و شناخت عمیق، زیست بوم پایداری را رقم بزند.
در ادامه معاون امور صنایع وزارت صمت که به نمایندگی از وزارت صمت در این جلسه حضور داشت، گفت: خوشحالم امروز در جلسه ای حاضر شدم که موضوع اصلی تولید داخل است. ما ۳۴ برنامه در قالب هفت پروژه داریم که بیشتر آن ها در راستای رونق تولید و توسعه آن است.

صادق نیارکی گفت: مهم ترین پروژه ای که در این خصوص طراحی شده، پروژه نهضت ساخت داخل است، عامدانه و با قصد و نیت این اسم را انتخاب کردیم، هر کجا پرچم تولید داخل وجود داشته باشد مفتخر هستیم که حضور پیدا کنیم، طی این مدت جلساتی با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم و تفاهم نامه ای که در این حوزه تنظیم شده مورد تایید ما است و از ظرفیت هایی که در اختیار وزارت صمت است برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: در نهضتی که مدنظر داریم برنامه این است که ۱۰ میلیارد دلار از حجم واردات را کم کنیم، یکی از اقلامی که قابلیت کم کردن این میزان واردات را دارد، زیست بوم فناورانه و حوزه تلفن های موبایل هوشمند و معمولی است، هدف اصلی این تفاهم نامه ایجاد فضای رقابتی و حمایت از تولید داخل است. 

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل