انتخابات ۱۴۰۰ و نقش اپراتورها

داتیکا- عصر، عصر فناوری ارتباطات است و حالا با پاندمی کووید ۱۹، دنیا در آستانه ی انقلابی دیگر در عرصه ی فناوری ارتباطات قرار گرفته و همانطور که پیش بینی می شد در اوایل سال 2020 شاهد حضور نسل پنجم فناوری ارتباطات در زندگی روزمره کشورهای توسعه یافته هستیم. به این ترتیب، صرف نظر از تحول چشمگیری که در سرعت تبادل داده نسبت به نسل های پیشین به واسطه ی برخورداری از پهنای باند وسیع تر وجود خواهد داشت به زودی زمینه ی ورود نسل جدید ارتباطات (5G) در کشورهای صاحب فناوری روز دنیا و به مرور در سایر کشورها فراهم خواهد شد تا به سه نیاز اصلی ارتباطات انبوه (mMTC)، ارتباطات بحرانی (uRLLC) و ارتباطات باند بسیار وسیع (eMBB) پاسخ دهد. در این میان، بی تردید نقش اپراتورها بسیار اساسی است، چرا که بسیاری از مردم با تلفن های هوشمند همراه خود سر و کار دارند و برای ورود به دنیای اینترنت از این اسمارت فون ها استفاده می کنند.

ایران نیز از این ماجرا مستثنی نیست و با شیوع کرونا ویروس، ارائه اینترنت رایگان اپراتورهای ثابت، اینترنت رایگان برای معلمان و اساتید دانشگاهی، رایگان شدن شبکه شاد برای دانش‌آموزان، ثبت‌نام آنلاین سیم‌کارت اپراتورها نقش استارت آپ‌ها در کنترل و مهار ویروس و جلوگیری از مسافرت مبتلایان به کرونا، از اقداماتی است که با بهره‌گیری از امکانات ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان شیوع کرونا انجام شده است. خدماتی که همه و همه با بهره گیری از اپراتورها به وقوع پیوسته و حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بدون شک نقش اپراتورها گسترده تر خواهد بود.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و همچنین ارائه اینترنت 3G و 4G رفتار آنلاین کاربران اینترنت در ایران در استفاده از سرویس‌های مختلف آنلاین، محبوبیت اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام باعث شده است که شبکه های مجازی نقش مهمی در هدایت افکار عمومی داشته باشد. علاوه بر این، با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری بر روی توییتر و کلاب هاوس، حالا فضای انتخابات در اینترنت رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته و همین امر لزوم دخالت اپراتورها را بیشتر نمایان می کند.
به همین دلیل ایرانسل باز هم پیش قدم شده تا در این راستا گام بردارد. اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در راستای عمل به مسؤولیت اجتماعی و با هدف ایجاد دسترسی همگانی به برنامه‌های تبلیغی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ظرفیت‌های ارتباطی و تبلیغی خود را در اختیار فضای انتخاباتی کشور قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین پلتفرم‌های قابل استفادۀ ایرانسل برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، «تلویزیون اینترنتی لنز» است که با بیش از ۶ میلیون کاربر ثبت‌نام شده و قابلیت پخش زندۀ رویدادها، می‌تواند میزبان پخش زندۀ سخنرانی‌ها و مراسم باشد. همچنین پخش‌های ویژۀ استانی، ایجاد شبکه‌های اختصاصی تبلیغاتی، ساخت و پخش برنامه‌های تخصصی مجری‌محور و مناظره‌محور، از جمله قابلیت‌های دیگر تلویزیون اینترنتی لنز در ایام انتخابات است.

ایرانسل همچنین با پلتفرم تبلیغاتی «یلوادوایز (Y’ello Adwise)» که به شبکۀ گستردۀ مشترکان دسترسی دارد، قادر است از طریق روش‌های اختصاصی این اپراتور مانند ارسال پیامک انبوه و یا استفاده از اَبَراپلیکیشن «ایرانسل‌من»، پیام کاندیداهای محترم را به کاربران ارسال کرده و نیز لینک مربوط به صفحات اجتماعی و یا وب‌سایت‌های ستادهای انتخاباتی را برای کاربران ارسال کند.

همچنین پلفترم آهنگ‌پیشواز اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، این امکان را در اختیار ستادهای انتخاباتی کاندیدهای محترم قرار می‌دهد تا پیام‌ها و صحبت‌های‌شان را به عنوان آهنگ‌ پیشواز خط تلفن‌همراه خود قرار دهند. باید منتظر ماند و دید سایر اپراتورها چه اقداماتی در این خصوص انجام خواهند داد.

 

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل