انتقاد مدیرعامل تپسی از ادعای اخیر اسنپ

در هفته اخیر مدیرعامل اسنپ در مصاحبه‌‌‌ای مدعی شد سهم این شرکت در بازار تاکسی‌‌‌های آنلاین ۹۰‌درصد است. این ادعا با انتقاد جدی مدیرعامل تپسی به عنوان یکی از جدی‌‌‌ترین رقبای این شرکت مواجه شد و اظهار کرد که اگر شرکتی مایل است ادعایی مطرح کند، بهتر است این ادعا بر پایه داده‌‌‌های قابل‌‌‌اتکا باشد.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در مصاحبه‌‌‌ای به ارائه جزئیات تازه‌‌‌ای از عملکرد این شرکت-که حالا پا را از ارائه خدمات تاکسی آنلاین فراتر گذاشته و در زمینه‌‌‌های مختلف حمل‌‌‌ونقل و لجستیک فعالیت می‌کند- پرداخت. خلج در توضیحات خود اظهار کرد که اسنپ اکنون در ۲۶۲ شهر بزرگ و کوچک در سراسر ایران فعالیت می‌کند؛ وی با بیان اینکه ۷۵‌درصد سفرهای تاکسی‌‌‌های اینترنتی فقط در ۸ استان اتفاق می‌‌‌افتد گفت: «استان‌‌‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قم، خوزستان و آذربایجان شرقی استان‌‌‌هایی هستند که نقش اصلی را در سهم بازار هر یک از تاکسی‌‌‌های اینترنتی بازی می‌کنند. به طور مثال اسنپ در ۲۰ دی ماه در تهران رکورد یک میلیون و ۷۱‌هزار و ۶۲۸ سفر را ثبت کرده است.» وی تصریح کرد: «در اصل می‌توان نتیجه گرفت که هر کدام از تاکسی‌‌‌های اینترنتی فعال در کشور موفق به دریافت سهم عمده در این استان‌‌‌ها شوند می‌توانند سهم قابل‌توجهی از بازار به دست آورند.» خلج اعلام کرد که اسنپ در ۱۴ دی‌‌‌ماه نیز رکورد ۳ میلیون و ۸۲۱‌هزار و ۹۶۹ سفر را در کل کشور به ثبت رسانده است. طبق گفته مدیرعامل اسنپ تعداد سفرهای ثبت‌شده اسنپ در آذرماه ۱۴۰۱ برابر ۹۹ میلیون و ۵۶۷‌هزار و ۵۰۵ سفر بوده است.

تپسی، دیگر بازیگر شاخص بازار تاکسی‌‌‌های آنلاین نیز به صورت مرتب گزارش‌‌‌های مالی خود را روی کدال منتشر می‌کند. در آخرین گزارش منتشر شده از سوی تنها تاکسی اینترنتی پذیرفته‌شده در فرابورس یعنی تپسی آمده است که درآمد این شرکت در آذر ماه سال‌جاری حدود ۶۱۷ میلیارد ریال بوده است که رشد ۱۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن را نشان می‌دهد. خلج در اظهارات خود آمارهای ارائه‌شده از میزان سفر را با سفرهای ثبت‌شده در کدال برای شرکت رقیب (تپسی) که در بورس پذیرفته شده است مقایسه می‌کند و نتیجه می‌گیرد که اسنپ ۹۰‌درصد از بازار تاکسی‌‌‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده است. وی تصریح می‌کند که این سهم بازار به طور مقطعی و بر اساس استراتژی‌‌‌ مالی رقبا (بر اساس گزارش مالی کدال) تغییراتی ناپایدار داشته اما در نهایت تغییر ماندگاری در بحث سهم‌‌‌ بازار نداشتیم.

این اظهارات مدیرعامل اسنپ، با انتقاد میلاد منشی‌‌‌پور مدیرعامل شرکت رقیب همراه شد. پس از انتشار خبر این ادعا در رسانه‌‌‌ها، هم‌‌‌بنیان‌گذار و مدیرعامل تپسی در توییتی نوشت: «مدیرعامل اسنپ در شرایطی اعداد و ارقام افشا شده تپسی در کدال بورس را با ارقام اسنپ مقایسه می‌کند که شرکتش تا به‌حال حتی یک صورت مالی حسابرسی‌شده منتشر نکرده است.» وی در ادامه تاکید کرد: «ادعا کردن کار ساده‌‌‌ای است؛ بیایید شفاف و بر مبنای اطلاعات قابل‌‌‌اتکا صحبت کنیم.»

اگرچه خلج با اشاره به انتشار گزارش‌‌‌های فصلی و سالانه توسط اسنپ معتقد است که بازار رقابتی باعث شده این شرکت همین حالا نیز شفافیت قابل‌‌‌توجهی در ارائه اطلاعات به خرج ‌دهد، اما به نظر می‌رسد در آینده‌‌‌ای نزدیک و با پذیرفته شدن شرکت‌های فناوری‌‌‌محور دیگر -از جمله اسنپ- در بازار سرمایه، راه بر طرح چنین ادعاهایی بسته خواهد شد. مدیرعامل اسنپ در بخشی از مصاحبه اخیر خود از برنامه‌‌‌ریزی این شرکت برای ورود به بازار سرمایه خبر داده و اظهار کرده است: «همان‌طور که پیش‌تر مدیرعامل ایرانسل به عنوان یکی از سهامداران اسنپ اعلام کرده است برنامه‌‌‌ریزی برای ورود به بورس انجام شده است و اسنپ طبق خواسته سهامدارانش وارد بورس خواهد شد و هم‌‌‌اکنون در حال برنامه‌‌‌ریزی و آماده کردن ساختارهای موردنیاز برای بورس هستیم تا هنگام دریافت مجوز برای ورود به بورس کمترین تغییرات در ساختار اتفاق بیفتد.»

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل