اولین کشتی خودران مبتنی‌بر هوش مصنوعی چین با قابلیت حمل پهپاد شروع به کار کرد

این کشتی که Zhuhaiyun نام دارد، می‌تواند به‌طور همزمان پهپاد و زیردریایی‌های بدون‌ سرنشین با خودش حمل کند.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، اولین کشتی خودران مبتنی‌بر هوش مصنوعی تحقیقاتی چین با امکان حمل پهپاد، به خدمت گرفته شد. این کشتی که Zhuhaiyun نام دارد، می‌تواند به‌طور خودکار در آب‌های آزاد حرکت کند، البته امکان کنترل آن از راه دور هم وجود دارد.

کشتی خودران با قابلیت حمل پهپاد
این کشتی می‌تواند به‌طور همزمان پهپاد، زیردریایی و حتی وسایل نقلیه روی آب بدون سرنشین را با خودش حمل کند تا با استفاده از آن‌ها، روی محیط خود نظارت داشته باشد.

این کشتی تحت کنترل و مالکیت Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory قرار دارد و این شرکت روز پنجشنبه گذشته این کشتی را به آب انداخت و مورد آزمایش قرار داد. در این آزمایش، توانایی‌های ناوبری خودکار کشتی و همچنین پرواز و برگرداندن پهپادها مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته «چن دیک»، مدیر Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory این کشتی برای مدت 12 ساعت مورد آزمایش قرار گرفت:

«ما این کشتی را به مدت 12 ساعت به‌طور مداوم مورد آزمایش قرار دادیم. این آزمایش ثابت کرد که این کشتی می‌تواند از موانع دوری و مسیر خودش را برنامه‌ریزی کند. این وسیله توانست به تمام اهدافی که برای آن‌ها طراحی شده بود، دست یابد.»

امسال Zhuhaiyun برای چندین کار نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ازجمله نقشه‌برداری دریایی و نظارت. هوش مصنوعی مورد استفاده در کشتی با اطلاعات سنسورها و ماهواره‌ها می‌تواند در دریا حرکت کند و البته اپراتورها آن را از راه دور زیرنظر دارند تا در صورت نیاز، کنترل آن را در اختیار بگیرند.

این کشتی با 88.5 متر طول و 14 متر پهنا، می‌تواند با میانگین سرعت 13 گره دریایی حرکت کند و درصورت نیاز، سرعتش را به 18 گره دریایی افزایش دهد. سیستم توان، هوش مصنوعی و سیستم عملیات پهپادها همگی در چین ساخته شده‌اند. بنابراین ظاهراً چین توانسته به فناوری‌های کلیدی برای ساخت یک کشتی خودران دست پیدا کند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست