اخبار عمومی

اپراتورها هم از شر کلاه‌برداران در امان نماندند!

کلاه‌برداران مسیر جدیدی برای کلاه‌برداری یافته و در تماس با مشترکان از برنده شدن در قرعه کشی خبر داده و تلاش می‌کنند به هر طریقی به اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا کنند؛ اینبار این روش به نام اپراتورها و برنده شدن در قرعه کشی اپراتورها تغییر کرده است.

به گزارش داتیکا به نقل از بازار، در حالی که با فراگیر شدن رمز دوم پویا امید به از بین رفتن فیشینگ و کلاه برداری بیشتر شده است. کلاه‌برداران مسیر قدیمی ای را به روز کرده و در تماس با مشترکان از برنده شدن در قرعه کشی خبر داده و تلاش می‌کنند به هر طریقی به اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا کنند. اما اینبار این روش به نام اپراتورها و برنده شدن در قرعه کشی اپراتورها تغییر کرده است. ظاهرا اپراتور همراه اول با اطلاع از این موضوع سعی کرده با ارسال پیامک کاربران خود را در جریان جزییات قرار دهد تا از پیش آمدن هر نوع کلاه برداری برای مشترکین اش جلوگیری کند.

پیگیری کلاهبرداری با نام وزیر ارتباطات
شاید یکی از راه‌های قدیمی کلاه‌بردای همین راه عنوان کردن برنده شدن در قرعه کشی است. چندی پیش اتفاقی از این دست به نام وزیر جوان اتفاق افتاد. افراد کلاهبردار در پوشش مجری شبکه رادیویی جام جم، جوان و فرهنگ و سایر شبکه های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیما با تلفن همراه شهروندان تماس می گرفتند و مدعی می شدند از برنامه ای که هم اکنون با حضور آقای آذری جهرمی و مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن همراه در حال اجرا و پخش است، تماس می گیرند. آنها بهانه تماس خود را وجود شماره تلفن طعمه در میان یکی از ۱۴ برنده برنامه ذکر می کردند. این افراد شیاد برای سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم تعداد برندگان را ۱۴ نفر به نیت چهارده معصوم(ع) اعلام کرده و برای کسب اعتماد و ایجاد فضای معنوی، طعمه خود را برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اعلام می کردند.

برای برخی دیگر از افراد نیز آنها جوایز دیگری از جمله خودرو، وجه نقد و سکه اعلام می شد. این ماجرا به جایی رسید که وزارت ارتباطات با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص سعی کرد اطلاع رسانی لازم را در این خصوص به افراد برساند. در این اطلاعیه آمده بود: «هرگونه تماس مشکوک با عنوان مسابقات رادیویی با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با مشترکان تلفن همراه و ثابت، با هدف کلاهبرداری انجام می‌گیرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون در هیچ یک از برنامه های صدا و سیما که در آن مسابقه‌ای همراه با اهدای جوایز برگزار شود شرکت نکرده و نمی‌کند. از این رو مشترکان به هر گونه تماس مشکوک و نوید برنده‌شدن در مسابقات رادیو- تلویزیونی با حضور وزیر ارتباطات توجهی نکرده و شماره تماس کلاهبرداران را برای پیگیری به سامانه ۱۹۵ گزارش کنند. مشترکان از ارایه هر نوع اطلاعات مربوط به رمز کارت بانکی و رمز پویا به تماس‌های ناشناس، حتی با وعده برنده‌شدن جوایز ارزشمند، خودداری کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن توصیه به مشترکان برای دقت در پاسخگویی به تماس‌های مشکوک، خود را موظف به پیگیری این موضوع تا شناسایی کلاهبرداران و معرفی آنها به مراجع قضایی می‌داند.»

به نام اپراتورها؛ به کام کلاه‌برداران!
ظاهرا این ماجرا ختم به خیر شد. اما این مسیر همچنان برای کلاه‌برداران هموار است و هر از گاهی با تماس با افراد همچنان تلاش خود با به کار می‌بندند. گاهی اوقات در این مسیر به نیت خود می‌رسند و بعضا نیز تیرشان به سنگ می‌خورد.

اما ظاهرا این روزها این موضوع پای اپراتورها را به میان کشیده است. اپراتور همراه اول با ارسال پیامکی سعی کرده آگاهی لازم را به مشترکانش بدهد. در این پیامک همراه اول نوشته است: «مشترک گرامی؛ در صورت دریافت تماسی مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی همراه اول، ضمن مراجعه به سایت همراه اول و یا تماس با کارشناسان مرکز تماس ۹۹۹۰ از صحت موضوع اطمینان حاصل کنید. ضمن اینکه تحویل جایزه همراه اول به صورت حضوری و با مراجعه فرد برنده به ساختمان مرکزی همراه اول در تهران یا ادارات مشتریان ارتباطات سیار در سایر استان ها انجام گرفته و اطلاعات بانکی دریافت نمی‌شود.»

اپراتور همراه اول در این خصوص همچنین در سایت خود برای اطلاع رسانی و پیشگیری از هر گونه اتفاق نوشته است:

درج آگهی‌های تبلیغاتی به اشکال مختلف دلیلی بر صحت آن ها نیست. بنابراین باعث مشابه سازی صفحات تقلبی با آدرس اصلی سایت‌های بانک جهت ترغیب کاربر به ورود و وارد نمودن رمز یا همان “فیشینگ” می‌شود. ارسال پیامک و در پی آن تماس تلفنی از سوی کلاهبرداران درخصوص برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف از جمله شرکت همراه اول، ایرانسل، رایتل، برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی، به خصوص اخبار روزهای گذشته مبنی بر تماس از واتس آپ مبنی بر خرید یا واریز وجه به حساب و اغفال شهروندان و ایجاد اشتیاق در آنان برای دریافت جوایز و هدایا، از شگردهای کلاهبرداران در جذب و هدایت طعمه‌های خود به طرف دستگاه‌های خودپرداز و خالی کردن حساب‌های بانکی آن‌هاست.

اما باید با چنین درخواست های ناشناسی چگونه برخورد کرد؟
نخست اینکه پیامک‌های ناشناسی که در آن درخواست واریز پول به شماره کارت افراد غیر را دارند، قابل اعتماد نبوده و می‌بایست در این گونه موارد، جوانب احتیاط را رعایت کرد. همانطور که بارها کارشناسان امنیت و پلیس هشدار داده‌اند، بهتر است بدانید افرادی که با شماره همراه شما تماس گرفته و خود را مجری شبکه‌های رادیو تلویزیون، روابط عمومی شرکت‌ها یا نمایندگی‌های اپراتورهای تلفن همراه معرفی کرده و مدعی می‌شوند به خاطر خوش حسابی در پرداخت هزینه تلفن، شماره شما را در قرعه کشی قرار داده و شما برنده مبالغ میلیونی و یا هزینه سفر به عتبات عالیات یا کربلای معلی شده‌اید و با اغفال شما را به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز برای انتقال وجه دعوت می‌کنند، کلاهبردار و سودجو بوده و قطعا این افراد با اقدامات متقلبانه و گمراه کننده قصد برداشت مبالغی از حساب شما را دارند.

بنابراین به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی افراد ناشناس که با صحبت‌ها و پیشنهادات غیر واقعی و تحریک کننده قصد فریب شما را دارند، توجه نکرده و این موضوع را به سایر اعضای خانواده نیز یادآوری کنید. از قبول درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت و ارائه رمز اول و دوم کارت عابر بانک و … جدا خودداری کنید. اگر از مرکز خاصی مانند همراه اول یا این چنین، از شما درخواست رمزهای محرمانه را داشتند، قبل از هر اقدامی فورا با سامانه مربوطه تماس حاصل کنید و به محض دریافت هرگونه پیامک و تماس تلفنی از منابع ناشناس و غیر رسمی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و درخواست انتقال وجه به صورت کارت به کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز، حتما موضوع را با پلیس فتا یا کارشناسان مربوطه در میان بگذارند.»

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست