ایده‌ای برای کپی کردن اطلاعات از مغز

به نظر می‌رسد که محققان سامسونگ به راهکار بهتری برای توسعه چیپ‌هایی با عملکردی شبیه به مغز دست یافته‌اند؛ روشی که در آن از ساختار و نقشه مغز انسان در دل این چیپ‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، این شرکت کره‌ای اخیرا روش جدیدی را پیشنهاد داده که بر اساس آن، محققان می‌توانند نقشه عصبی مغز را درون چیپ‌های نورومورفیک «کپی و پیست» کنند. این شیوه مبتنی بر مجموعه‌ای نانوالکترودهاست که وارد حجم زیادی از نورون‌ها می‌شوند و از این طریق، محل اتصال نورون‌ها و همچنین قدرت این اتصالات را ثبت و ذخیره می‌کنند.

سپس می‌توان این اطلاعات را «کپی» و در درون یک شبکه سه بعدی انواع حافظه‌های ذخیره‌سازی پیرفته «پیست» کرد. در اینجا، هر واحد حافظه دارای قابلیت رسانایی است و می‌تواند میزان قدرت اتصالات نورون‌ها را در نقشه پیاده کند.

به گفته سامسونگ، نتیجه این امر می‌تواند منجر به معکوس مغز شود که محققان از ابتدا به دنبال آن بودند. این اقدام می‌تواند به عنوان یک «میانبر» برای سیستم‌های هوش مصنوعی که عملکردی شبیه به مغز انسان را ارائه می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین می‌توان از این دستاورد در دستگاه‌های تمام خودران که درک کامل از محیط پیرامونشان برای آنها بسیار حائز اهمیت است، بهره برد. با این حال، پیچیدگی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد؛ بدین معنی که در مغز انسان حدود ۱۰۰ میلیارد نورون عصبی با هزاران برابر پیوند سیناپسی بیشتر است که هر تراشه نوروموفیک در بهترین شکل، به بیش از ۱۰۰ تریلیون واحد حافظه نیاز دارد.

بنابراین، چالشی بزرگ پیش روی محققان در این حوزه وجود دارد. اگرچه شاید سامسونگ بتواند دریچه‌ای را به سمت توسعه هوش مصنوعی با عملکردی شبیه به انسان باز کند، اما رسیدن به نقطه‌ای که محققان این شرکت در سر دارند، راه زیادی را می‌طلبد که قطعا به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست