اینترنت؛ روی موج اختلال و کندی

با وجود دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری علل کندی اینترنت اختلال در شبکه ارتباطی کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، اختلال و کندی شبکه اینترنت کشور به ویژه در ساعات اوج مصرف همچنان ادامه دارد. روز گذشته سامانه‌های رصد اینترنت کشور همچنین برای مدتی یک اختلال گسترده را در اینترنت کشور ثبت کردند که در نوع خودش تامل برانگیز بود. سامانه رادار شرکت ابر آروان از ساعت حدود ۱۴ روز گذشته اختلال در دسترسی به سایت‌ها و پلتفرم‌های مهم را نشان می‌دهد که تا لحظه تنظیم گزارش هم ادامه داشته است. این اختلال به حدی شدید بود که برای مقاطعی استفاده از موتور جستجوی گوگل هم غیرممکن بود. این در حالی است که عیسی زارع‌پور،وزیر جدید ارتباطات حدود یک هفته پیش دستور داده بود به صورت فوری این کندی و اختلال اینترنت بررسی و برطرف شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت ارتباطات در پی دریافت گزارش‌های مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، وزیر ارتباطات، برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستورات لازم را صادر کرده است. براساس این دستور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شده است با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارش‌های مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کنند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم روز گذشته و پس از طی حدود یک هفته از دستور وزیر ارتباطات اعلام کرده جلساتی طی هفته گذشته با حضور همه عوامل مرتبط با تامین و توزیع اینترنت از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های سیار و شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت ( FCP) برگزار و تدابیر لازم برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت اتخاذ شده است.

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه نقاط دارای مشکل در شبکه، هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی شده است، گفت: مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند و سازمان تنظیم مقررات هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود.امیدواریم که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل و رضایت مردم حاصل شود.

به گزارش همشهری،این در حالی است که به تازگی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری پیرامون دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری دلیل کندی شبکه در ساعات پیک اعلام کرده بود: طبق بررسی‌ها در شهرهای مختلف، اپراتورها بالاتر از تعهدات‌شان عمل کرده‌اند.

اختلال با قوت ادامه دارد
با وجود دستور وزیر ارتباطات آنچه کاربران به صورت عملی همچنان تجربه می‌کنند اختلال در دسترسی به شبکه جهانی است. پارامترهای فنی سامانه‌های رصد وضعیت اینترنت هم طی روزهای اخیر این مسئله را تایید می‌کند. هر چند گروهی این مسئله را به شروع آنلاین مدارس مرتبط می‌دانند اما اپلیکیشن شاد به عنوان پلتفرم آموزشی کشور روی شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و ترافیک آن نمی‌تواند باعث کندی و اختلال اینترنت شود. برخی معتقدند، اختلال فعلی ناشی از محدودیت پهنای باند و مشکل در خرید و تامین پهنای باند اضافه است. گفته می‌شود، شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند، باید از شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرد. مشکل در صدور این مجوزها، موجب ایجاد چنین اختلالی شده است. فعلا درباره صحت و سقم این ادعا، اطلاعات بیشتری در دست نیست.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست