اینترنت همراه زیر سلطه مخابرات/ آمارها چه می گویند؟

داتیکا: اپراتورهای بزرگ کشور همواره با هم در رقابت هستند. این رقابت در تعداد مشترکین و سهم آنها از بازار اینترنت همراه بیشتر و بیشتر می شود. آخرین آمار ارائه شده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص پوشش و سهم اپراتورهای تلفن همراه از باند پهن سیار نشان می‌دهد که همراه اول در میزان مناطق تحت پوشش و سهم بازار مشترکان اینترنت موبایل ۳G و ۴G نسبت به سایر اپراتورهای کشور برتری دارد. البته سهم ایرانسل در سال ۹۸ بیشتر شده و سهم همراه اول ریزش داشته است. هر چند در اصل این مخابرات است که بازار اینترنت را قبضه کرده و بر اساس آخرین اعلام مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اعلام اینکه ۵۵ درصد سهم بازار و ترافیک باند پهن ثابت در سراسر کشور متعلق به شرکت مخابرات ایران است، اما با این حال کم و زیاد شدن سهم اپراتورهای بزرگ نشان از اندک رقابت اپراتورها دارد. رقابتی که  البته در همه جای دنیا بسیار جدی تر از ایران است.

مخابرات و اینترنت

مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این خصوص گفته: با افزایش رضایتمندی و توسعه خدمات کاربرپسند برای مشتریان، حجم مصرفی اینترنت روزانه کشور ، در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۸، ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

وی ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشته: شرکت مخابرات ایران علاوه بر تامین پهنای باند لازم و همکاری با سایر اپراتورها در حوزه های ثابت و سیار، حدود ۵۵ درصد از بازار اینترنت باند پهن ثابت را در کشور در اختیار دارد و در تلاش هستیم با افزایش کیفیت خدمات مشتری محور، این سهم بازار را افزایش دهیم.

صدری افزوده: در استان های خراسان جنوبی، مرکزی ، ایلام، آذربایجان غربی و اصفهان سهم بازار باند پهن مخابرات با فعالیت های انجام شده به بیش از ۷۵ درصد کل سهم بازار بالغ شده است و در مناطق دیگر نیز نسبت به دوره های گذشته با افزایش سهم بازار نسبت به میانگین سال گذشته مواجه هستیم.

او خاطر نشان کرده: این شرکت با تلاش کارکنان در مناطقی که صرفه اقتصادی چندانی برای مخابرات وجود ندارد، خدمات خود را ارائه می دهد و وظیفه ملی و مسئولیت اجتماعی خود را بر مبنای خدمت رسانی متوازن و یکپارچه در اقصی نقاط کشور به تمام هموطنان تعریف کرده است.

سهم اپراتورها از بازار اینترنت

از سوی دیگر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارشی که از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه منتشر کرده، اعلام کرده است، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بود که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است وبه این ترتیب می توان گفت همراه اول سقوط ۷ درصدی را در سال ۹۸ تجربه کرده است.

سهم اپراتورها از بازار در سال ۹۸

در واقع، این اتفاق، یعنی کاهش سهم بازار همراه اول به ۵۳ درصد و افزایش سهم اپراتور دوم به ۴۳ درصد، نزدیکترین فاصله سهم بازار این دو اپراتور مخابراتی از زمان رقابتی شدن بازار تلفن همراه تا کنون است.

آمار جزئی تر در این خصوصاما در سال ۹۶ منتشر شده است که به شرح زیر است:

تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه (۳G) به تفیک اپراتورهای تلفن همراه تا پایان خرداد ماه ۹۶:

 

همراه اول: پوشش ۱۰۵۷ شهر (۹۴ درصد از مناطق تحت پوشش اینترنت نسل سوم)

ایرانسل: پوشش ۸۹۴ شهر

رایتل: پوشش ۴۹۱ شهر

تعداد شهرهای تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه (۴G) به تفیک اپراتورهای تلفن همراه تا پایان خرداد ماه ۹۶:

 

همراه اول: پوشش ۶۹۳ شهر

ایرانسل: پوشش ۵۹۸ شهر

رایتل: پوشش ندارد

تعداد مشترکان باند پهن سیار به تفکیک اپراتورهای تلفن همراه تا پایان خرداد ماه ۹۶:

 

همراه اول: ۲۳٫۶ میلیون مشترک باند پهن سیار ۳G و ۴G

ایرانسل: ۱۵٫۸ میلیون مشترک باند پهن سیار ۳G و ۴G

رایتل: ۱٫۷ میلیون مشترک باند پهن سیار ۳G و ۴G

سهم بازار مشترکان باند پهن سیار تا پایان خرداد ماه ۹۶ به شرح زیر است:

 

همراه اول: ۵۷٫۴ درصد

ایرانسل: ۳۸٫۶ درصد

رایتل: ۴ درصد

گفتنی است، اینترنت ۳G از تابستان سال ۱۳۹۳ از انحصار اپراتور سوم خارج شد و در اواخر همان سال اینترنت ۴G از طریق سایر اپراتورها در کشور به بهره‌برداری رسید. با توجه به تلاش‌های قبلی رایتل در زمینه اینترنت پرسرعت موبایل‌، به نظر می‌رسد فعالیت‌های این اپراتور در سال‌های اخیر نسبت به رقبای خود چندان چشمگیر نبوده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل